Batterilivslängd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
casio
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 november 2021, 15:50:04

Batterilivslängd.

Inlägg av casio »

Tänkte prova om någon här känner till max livs längd på AA batterier?
Har själv ett exempel på min mini räknare som inte behövt nya batterier sedan jag köpte den 1980.
Har inte ens tagit ut batterierna då den legat i byrålådan mesta tiden.
Går inte att se någon sista förbrukningsdag, eller så var inte det uppfunnit då🤔
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Hobbyisten »

Miniräknare är väldigt strömsnåla vad jag förstått, ofta har de knappcellsbatterier, så ingen överraskning att 2 st AA räcker länge. Livslängden på AA-batterier törs jag inte uttala mig om, men polspänningen håller länge.
Senast redigerad av Hobbyisten 23 november 2021, 15:45:39, redigerad totalt 1 gång.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av StureS »

casio skrev: 19 november 2021, 16:03:26 Tänkte prova om någon här känner till max livs längd på AA batterier?
Har själv ett exempel på min mini räknare som inte behövt nya batterier sedan jag köpte den 1980.
Har inte ens tagit ut batterierna då den legat i byrålådan mesta tiden.
Går inte att se någon sista förbrukningsdag, eller så var inte det uppfunnit då🤔
Ett AA-batteri från 1980 måste nästan garanterat ha börjat läcka 2021. Kanske batterierna var för bakgrundsbelysning enbart?
Jag har en gammal kalkylator som har ett litet solcellsfönster. Den fungerar fortfarande. Har kanske din kalkylator också ett sådant?

Du bör nog ta ur batterierna i vilket fall som helst. Mät spänningen och rapportera gärna tillbaka här.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Bjaellerud »

Läcker batterierna blir du snart utan räknedosan.
Så för att slippa sånt är det nog bättre att byta dem exvis vart annat år.
Man har ett antal grejer med AA eller AAA , som fjärrkontroller, ficklampor, räknare, klockor etc.
Kollar man sådana saker så upptäcker man att de gått i många år, någon kan vara förstörd.

Fick hit grannens fjärr till skogstraktorns kran, den var säkert dyr då den var robust byggd, med packningar och allt , men lika förb.... hade batterierna läckt och frätt sönder kretskortet.
Bara lådan med oringar etc. kan ost flera hundra uppskattningsvis.

Läckande batterier orsakar stor skada och geggan tar sig in överallt.

Roysan
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Biker »

Drar det väldigt lite och batterierna skall sittan länge skall man använda Energizers lithium primär aa/aaa batterier.

Dessa har dock lite högre spänning på 1.6 så viss utrustning kan strula speciellt om man har många i serie då spänningen kanske hamnar lite väl högt.

Alkaline ligger ofta kanske på 1.45 så det blir skillnad

Duracell industrial alkaline har också +10 år shelflife som Energizers lithium annars 👍
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Glycol79 »

Jag hjälpte farsan att tömma deras vind och hittade då en gammal Akai radio. Den hade legat i en låda från en kontorsrensning tidigt 80 tal. Jag tog den genast eftersom jag gillar gamla radioprylar. Tittade i batterifacket för att kolla hur illa det var.
Förvånad blev jag då där satt batterier som såg nya. Tudor var fabrikatet. Nåväl, slog på strömbrytaren och trillade nästan ner genom vindsluckan när radion fick liv.
Jag provade dock inte hur länge radion fungerade utan tog ur batterierna direkt eftersom jag tyckte att jag hade haft sådan tur att de inte hade läckt ännu.

Radion har jag kvar idag som trogen reskamrat i husvagnen. Betydligt bättre mottagning på den än den moderna pekskärmsapparaten från Kenwood som sitter monterad i vagnen.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Biker »

Hittade när jag tömde farsans lägenhet , ska mäta när jag hittar dom igen
20210331_114417.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av opampen »

Livs längden kan variera. Alkaliska batterier har en jämnare urladdingkurva jämfört med t.ex. brunstensbatterier. Lithium har också ganska lång livs längd. Sitter dom i en fjärr kontroll som endsat drar några µA just när man aktiverar den så kan battererna räcka många år kanske 5-10 år. Alla batterier har en viss egenurladdning även när dom bara ligger oanvända. Detta varierar från typ av batteri. För t.ex. reservkraft, nödbelysning mm. brukar man använda uppladdningsbara batterier NiMh eller Blyak. som underhållsladdas med precis en lagon stor ström för att kompensera själurladdningen.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Berrabongo »

Jag fick från jobbet batteripackar med Panasonic AA celler som har bäst före datum 2007,
som fortfarande håller 1,57V
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av StureS »

Kanske inte kan ge så mycket ström längre ...
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Berrabongo »

Joro Dom (Jo dom) räcker till för att driva eltandborstar, fjärrkontroller, termometrar m.m.
Senast redigerad av Berrabongo 28 november 2021, 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av xxargs »

Gamla brustensbatterier kunde ibland åldras läckfritt vid mycket långsam urladdning som klockor etc. då när det går hål i zink-kärlet för att det är genomfrätt av korrosionen så torkade de ofta ur och ersattes med en vit massa istället (Zinkoxider mm) - det var värre med sk. motorbatterier med zinkklorid istället för salmiak - dels högre urladdningsström och tendens att prutta ut lite innehållet med lite övertryck när de väl gick hål och zinkloriden är mycket drivande korrosivt på i stort sett alla metalldelar och om jag inte missminner mig också är hygroskopiskt och därmed också håller sig 'vått' och driver på korrosionen i obegränsad tid.

Akaline-batterier ansågs läcksäkra på sin tid - men uppenbarligen gäller inte dagens (sedan 10-15 år) dito då de efter 5-10 år får skägg och tom. tappar bottenstycket när man skall ha ur en sådan när man försöker få ut dem ur en apparat där batterierna har varit i allt för länge och börja läcka...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av säter »

Berrabongo skrev: 28 november 2021, 14:44:55 Joro Dom
Jag känner inte till det fabrikatet.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av ffredrik »

Aldrig heller hört talas om dem..
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Biker »

xxargs skrev: 28 november 2021, 16:00:30 Gamla brustensbatterier kunde ibland åldras läckfritt vid mycket långsam urladdning som klockor etc. då när det går hål i zink-kärlet för att det är genomfrätt av korrosionen så torkade de ofta ur och ersattes med en vit massa istället (Zinkoxider mm) - det var värre med sk. motorbatterier med zinkklorid istället för salmiak - dels högre urladdningsström och tendens att prutta ut lite innehållet med lite övertryck när de väl gick hål och zinkloriden är mycket drivande korrosivt på i stort sett alla metalldelar och om jag inte missminner mig också är hygroskopiskt och därmed också håller sig 'vått' och driver på korrosionen i obegränsad tid.

Akaline-batterier ansågs läcksäkra på sin tid - men uppenbarligen gäller inte dagens (sedan 10-15 år) dito då de efter 5-10 år får skägg och tom. tappar bottenstycket när man skall ha ur en sådan när man försöker få ut dem ur en apparat där batterierna har varit i allt för länge och börja läcka...

Hur är det med lithium t.ex energizers aa/aaa , är det höljet som pajjar?
Skriv svar