Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kaffekask
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 november 2021, 12:17:49

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av kaffekask »

Hej igen! Drar upp denna gamla tråd för sista gången. Nu är jag verkligen inne i slutfasen. Jag är dock en smula förvirrad.

Jag köpte en multimeter från Kjell&Co men istället för att sätta mig in i manualen tog jag med den ställbara adaptern och multimetern till Kjell&Co. Jag förklarade att jag ville få output 16V och killen i disken började med att mäta pluggen på original-adaptern så att vi kunde välja ut rätt storlek på o-dapt-pluggen. So far so good...

Han satte ner o-dapt-pluggen med plus mot pilen. Istället för att använda min multimeter tog han fram sin butiksmultimeter. Det var en lite större modell och han drog runt rattarna ett bra tag. Jag såg inte displayen så bra men han sa att han blev lite förvånad för graveringen ska tydligen stämma vilket det inte gjorde nu. Så han vände på den så att minus var mot pilen och sa att det var det rätta.

"Okej, kanon, då låter jag den sitta så där" sa jag.

Sen tog han fram min multimeter och sa "Om vi använder din så kommer du se att det blir likadant.". Men han drog runt ratten ett par gånger och sa sen "ja, du får läsa manualen tror jag". Han visste uppenbarligen inte hur man skulle ratta fram rätt inställning på min multimeter.

När jag kom hem kände jag ändå att jag ville kolla med min multimeter för säkerhets skull. Plus att det kändes skoj att använda en multimeter för första gången. Grejen är dock att min multimeter visar motsatsen till hans.

Har jag den rätt inställd? När jag har o-dapt-pluggen med + mot pilen så visar min multimeter så här:
1stallbar.jpg
3ratt.jpg
4ratt.jpg

Och när jag flippar över den med minus mot pilen (så som han ville att jag skulle ha) så syns ett minustecken på displayen:
5fel.jpg
Har jag ställt in min multimeter fel eller var killen hos Kjell&co ute och cyklade?
2manual.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av breflabb »

Om du sätter den röda(+) mätkabeln i hålet på kontakten o den svarta på (-) då
hamnar plus spänningen i hålet. Så multimetern visar rätt i första bilden
OBS! Vet du om plus skall vara i hålet . Det förekommer nämligen minus i hålet också
speciellt på gamla apparater. Så kolla noga innan du kör igång.
Annars så ryker det i apparaten
Senast redigerad av breflabb 8 januari 2022, 16:43:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av mrfrenzy »

Prova att mäta på ett vanligt batteri så kan du verifiera att färgmärkningen på din multimeter stämmer.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Palle500 »

Ja du har plus i mitten och minus i höljet. Är vanligast. Minns inte vad det var du ville ha?
Byt plats på mätkablarna så får du ett minustecken före mätvärdet i din multimeter. Det indikerar att du har omvänd polaritet mot den röda kabeln.

Edit det kom flera bilder efter jag skrivit inlägget.
Men ja det är rätt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Palle500 »

Du skall ha plus i mitten det står på din original vårta
IMG_2986.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Palle500 »

För att vara övertydlig så detta är rätt.
IMG_2987.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av breflabb »

Hade en gramofon ( Pioneer )från 70 talet nyligen som hade MINUS i mitten
därav varningen
kaffekask
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 november 2021, 12:17:49

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av kaffekask »

Okej men då kan vi alltså konstatera att killen i disken på Kjell&Co hade fel och gav mig fel information?

Han sa att jag skulle ha DC-pluggen med minus mot pilen för att få 16V (enligt sin butiksmultimeter där jag inte såg vad displayen visade).

När jag har DC-pluggen med minus mot pilen och stoppar in röd i och svart utanpå så får jag -16 på min multimeter.

När jag vänder plus mot pilen så får jag 16 (och det är 16V jag vill ha med plus i mitten)
3ratt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Palle500 »

Helt rätt på sista bilden. Men som MrFrenzy skrev kolla multimetern mot ett batteri att röd kabel verkligen är plus. Då har du använt både hängslen och livrem. Kanske var en trött medarbetare på Kjell o Co?
kaffekask
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 november 2021, 12:17:49

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av kaffekask »

Testade nyss med ett 9V-batteri. Röd på plus och svart på minus och multimetern sa 9.00 så den verkar fungera. Tack för alla svar!
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Mindmapper »

Palle500 skrev: 8 januari 2022, 16:48:50 Du skall ha plus i mitten det står på din original vårta
IMG_2986.jpg
Nu när kaffekask har fått ordning på polariteten. Kan jag komma med min fundering.
På bilden står
AC120V 60Hz 22W
DC 16V 1000mA 16VA

Naturligtvis ska det vara tvärtom när det gäller W och VA. Man anger skenbar effekt (VA) på växelspänningen och aktiv effekt (W) på likspänningen.
Men vad talar det om annat än att tillverkaren/leverantören inte har en koll!
Fast nu har också apparaten ett godkännande av Intertek. Har de också noll koll?
Är dessa godkännanden värt något överhuvudtaget?
Är det ett tecken på att det bara är bluff?
De hänvisar ju till en del andra certifieringar också!
Fast eftersom den är tillverkad i China hur mycket ska man ta på allvar?
Nu är ju den här produkten tänkt att användas i USA men det kunde lika gärna vara en apparat avsedd för den Europiska marknaden.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Palle500 »

Kul iakttagelse. Ja och sen är kanske även + och - fel angivet på bilden så TS har just nu ett ånglok (det kommer magisk rök från elektroniken då fel polaritet just anslutits).

Edit
Förtydligande! Jag skojar (hoppas jag) om det är fel effekttyp angivet på original väggvårtan vad är det då som säger att det är rätt polaritet angivet? TS har ju aldrig mätt vilken polaritet som original väggvårtan har. Måste ju först fixa 110 VAC för att kunna mäta polariteten.
Senast redigerad av Palle500 9 januari 2022, 11:44:45, redigerad totalt 2 gånger.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Mindmapper »

Ajdå, inte alls så bra!
Det är väl bara att hoppas att det bara är någon polvänd kondensator som släppt ut den magiska röken.

Speciellt olustigt när man tagit alla tänkbara säkerhetsåtgärder för att det ska bli rätt vid anlutningen.
De har tydligen inte bara dålig koll på effekt, de verkar inte heller ha koll på polaritet, dvs + och -.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 9 januari 2022, 11:44:45 det kommer magisk rök från elektroniken då fel polaritet just anslutits
Var läste du det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av MadModder »

Det var ett tankeexperiment. Notera ordet "kanske" i Palle500s påhitt.
Skriv svar