Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men:

Intressant att Kjell&co på sin hemsida påstår att de lyckats göra något helt världsunikt - att ha vettig märkning för polariteten på sina dc-kontakter. Detta har mig veterligen aldrig någonsin hänt i verkligheten. Och tydligen så verkar det inte ha hänt på riktigt, iaf inte på den nätadapter TS köpte.

Det är egentligen otroligt märkligt att detta fortfarande är ett problem. Jag minns att detta var ett problem på 1980-talet. Med andra ord har problemet funnits i gissningsvis kanske 35-40 år eller liknande, och inte blivit löst.

Hur svårt på en skala kan det vara att märka kontaktdonet som kommer från nätadaptern med + och - samt märka de olika adaptrarna så att båda sidor har en symbol som ser ut som dc-pluggen (eller teleplugg för de med 3,5mm teleplugg) med ett streck ritat från aktuellt ben till den kant på adaptern där stiftet mot nätadaptern sticker ut?

Åtminstone för de äldre "tunga" nätadaptrararna så går det att kolla polariteten genom att prova att mata in spänning i adapterns utgång. Är polariteten fel så blir det i stort sett kortslutning (ca 1,4V backspänning är max man kan få tack vare vad dioderna i likriktarbryggan gör). Ett annat sätt att testa polaritet på en okänd nätadapter som matas med 120V är att seriekoppla två ungefär lika stora resistiva 230V-laster, t.ex. två värmeelement (utan fläkt), och ta ut 115V genom att parallellkoppla adaptern man ska prova med den ena 230V-lasten. Max spänning blir då 115V och spänningen sjunker om lasten ökar. Givetvis är detta bara användbart för att testa, inte för seriös användning.

Om man vill ha 115V och 20VA räcker så kan man använda transformatorn från äldre badrum. Ibland var det en infälld separat enhet och ibland var den inbyggd i badrumsspegel med belysning. Dessa har uttag för en rund ojordad 230V-stickpropp, så speciellt om man bor i ett hus med ojordade uttag så bör man verkligen sätta fast stickproppen i uttaget t.ex. med någon slags metallband som man skruvar fast på vad man nu fäster transformatorn på, eller stoppa hela transformatorn i en större kapsling. Om man enbart har jordade uttag där man bor så kan man nödtorfigt klara sig med att enbart använda en rund ojordad stickpropp eftersom den inte ska passa nån annan stans, men det är ändå rekommenderat att på nåt sätt sätta fast den permanent i transformatorn för att undvika faran att någon av misstag ansluter den i ett uttag med 230V.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vilken nätdel/adapter behöver jag till min USA-köpta modelljärnväg

Inlägg av Mr Andersson »

Jag hade för många år sedan en nätadapter (mascot tror jag men jag kan minnas fel) där nätsidan var märkt +/- på respektive sida och kontaktsidan var märkt med en vit ring för yttersidan och en fylld vit cirkel för innersidan.
Väldigt enkelt. Vrid kontakten så att + ligger mot O så är yttersidan positiv.

Men det var ju på den tiden man fick med kretsscheman till all elektronik man köpte och tillverkarna tävlade om att ha högsta kvalitén på prylarna. Nu när man istället tävlar om att maximera vinsten så kostar det nog för mycket att lägga 5 minuter extra på att rita några symboler.
Skriv svar