LVDS - Någon som provat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

LVDS - Någon som provat?

Inlägg av GeekJoan »

Har massa sunkiga laptops som inte duger till så mycket längre. Men skärmarna är ok.
Är det någon som provat att köpa en sån här lvds drivare?
Ex: https://www.amazon.se/kontrollbr%C3%A4d ... ers&sr=1-1
Finns ju några att välja på, så jag antar att man behöver komma på vilken modell man faktiskt behöver innan man beställer, eller finns det universella som tar det mesta?

Fler sorter: https://www.amazon.se/s?k=lvds%2Bhdmi&r ... bc_aui_C_4
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av rvl »

Ingen egen erfarenhet, men förutom att det elektroniska gränssnittet måste stämma, så vill man väl gärna at kontaktdonet stämmer också. Kan var pilligt att byta så det passar om det inte gör det från början.

Kanske borde funder på att bygga ett "aquarium" av laptopskärm(ar) där bakgrundsbelysningen lagt av? :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ingen erfarenhet av just såna kort, men en hel del av LVDS i sig.

Om drivaren inte är konfigurerbar så måste ganska mycket stämma i alla fall.
Det är upplösning, timing-parametrar (klockhastighet, blankningstider mm). Och som sagt då inte minst kontaktdon.

Vad gäller timing-parametrarna så brukar de flesta displayer av samma upplösning klara ungefär samma timing. Men man kan inte vara helt säker på det, utan bör i så fall dubbelkolla datablad först.



Jag skulle *gissa* på att kontroller-kretsen på de där korten konfigureras ifrån ett EEPROM. Men exakt hur det görs är nog lite klurigt att lista ut om man inte får fram datablad på kretsen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av Glenn »

Det får ju vara väldigt speciella skärmpaneler om det ska "löna sej" då "vanliga" skärmar är i princip gratis ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av GeekJoan »

Glenn, bra då tar du fram lite skärmar i 10-17" storlek som är nästan gratis.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av Glenn »

geekjoan: kolla närmaste soprum ?

Men visst, om ett krav är att dom ska vara små (som 10") så blir det väl lite svårare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av GeekJoan »

Vår elektronikskrot kollas ofta. Det är därifrån många av laptop'arna kommer ifrån som jag tänkte sno skärmarna ifrån.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av E Kafeman »

Det är alldeles för dyrt om man ska räkna in arbetstid. Efterbygga drivare kan vara motiverat om det är en skärm man absolut
måste ha liv i.
En LCD-drivare av nödtorftig funktion kostar 300 kr utan inbyggnad, fot till skärmen osv.
Prylarna kan säkert printas om man har de möjligheterna men de har ändå en kostnad om man även värderar eget arbete så blir det svårt att få ihop ekvationen då kringprylar och strömförsörjning måste lösas och lär kosta lika mycket som skärmen, plus eget arbete. Det blir svårt att få någonting alls för under ett värde på 600 kr plus eget jobb.

En simpel ny 10" surfbräda kan köpas för 300-600 kr och sedan kan man installerar en fjärrdrivare via det inbyggda wifi-interfacet så man kan samköra många bildskärmar till en större eller vad man nu vill göra. Det blir ju också touch-funktion på de skärmarna.

Vill man absolut köra över VGA eller HDMI så går det köpa 10 10" skärmar från Alibaba för några tusenlappar.
Lite dyrare, Alix, så kostar en skärm med inbyggda högtalare, vga, hdmi, 400-600 kr. https://www.aliexpress.com/item/4001252548363.html

Större skärmar typ 17" och 19" kan man köpa begagnat väldigt billigt ibland via tyska Ebay och än större, en 22" wides creen är inte mycket dyrare som begagnat, här 700kr inklusive frakt:
https://www.ebay.de/itm/185100577018

För dom pengarna blir inte utrymmet stort att bygga egna saker på ett bättre sätt.
Jag gav för övrigt bort en 19" för några veckor sedan. Hade ytterligare en 19" och två 17" som ingen ville ha så de fick gå till återvinningen.

Använd laptopparna som de är eller kör dom helt remote utan att krångla med hårdvara som kan var knepig att få till rätt funktion på. Ett grundläggande OP kan behövas men för att inte spilla tiden på m,mer än vad det är värt måste än detta OP var snabbtr installerat och befriat från MS nycker om ständiga omstarter pga av uppdateringar. Ett sådant snabbinstallerat system anpassat för gamla laptops är https://lxle.net/
Fungerar även om datorn saknar hårddisk.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av rvl »

Beror kanske lite på hur man tänker använda också, typ om det ska byggas in till exempel.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av GeekJoan »

Grejen är den att jag köpte en HDMI till USB för att köra på surfplattor som jag har liggandes i 7-10". Det funkar som det är tänkt, men det är lite lagg, så det funkar inte till det jag ska ha det till (tv-spels konsol).
Kopplat jag in den till datorn så funkar det utmärkt, och det är så jag har kört sen jag köpte den. Men en liten skärm på en arm bredvid skulle vara bättre. Kollade på lite reviews (utanför aliexpress) på några av dom här lite billigare skärmarna som du länkade till, och dom var inte så övertygande. Mindre skärmar med lite kvalitet verkar gå på 3-5000:- vilket jag tycker är för mycket.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en variant av universell lvds-kort som jag köpt här på forumet. Tyvärr kunde jag inte hitta tråden eftersom ni tagit bort ”köp/sälj”-kategorin ur sökfunktionen, men den ser ut i princip som de du länkade till. Det följde med en liten fjärrkontroll.
Edit: just det ja, mitt kort har vga och hdmi också. Kanske kan vara en ledtråd till att hitta exakt det kortet, även om jag tror att de flesta är väldigt lika i prestanda.

Jättebra kort! Man kan koppla ihop allt möjligt i input/skärm-väg och det bara fungerar direkt.
Jag har bl.a haft den som skärm till kameran när jag filmat. Upplever ingen fördröjning.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av E Kafeman »

>Kollade på lite reviews

Använd hårdfakta, inte spridda tyckande. Det gäller nog det mesta vad det gäller elektronik-komponenter, allt från minsta motstånd till komplexa system.
Skulle jag lyssna på olika forum i mitt designarbete, då blev allt totalt knas och med oduglig kvalitet.
Jag köper glatt från skuggfigurer i Kina och har sällan problem med det.
Däremot kräver jag att det köpta ska leva upp till förväntad kvalitet. Gör det det är det inte avgörande om jag köper från marknadsplatser typ Taobao eller AliX.

Om man ska skapa något av hårdvara, börja med att skapa egen kunskap om den hårdvaran så ökar chansen att det blir ett dugligt resultat.

Det blir en del text för att förklara de enklare sakerna man bör kunna om skärm-teknik och för att kort beskriva vad man bör tänka på för att få den hårdvara som passar faktiska behovet.

Tar ett riktigt enkelt exempel på AliX, en skärm som nu funnits där rätt länge och är här i västvärlden en av de mer välkända exemplen av skärmar av det som säljs på AliX . Det är denna skärmen: en högupplöst 9.7" skärm för 700 kr. som nog är det mest kända som säljs på AliX. En nästan 10" retina-skärm med upplösning på 2048x1536 och hög NIT. Låter kanske bekant? Det är så jag tänker också.
Just 9.7 är dessutom en lite udda siffra som starkt begränsar möjliga tillverkare.

Det är med all säkerhet en LP097QX1 som tillverkas för LG i Kina. Känd för att vara en mycket trevlig skärm med hög pixeltäthet.
Vågar man köpa en sådan skärm? Är priset onormalt lågt bör man avstå då det oftast finns en anledning till priset men 700 kr är ett rätt ok pris för denna skärmen.

Man kan t.ex. jämföra Adafruits priser på $99 för naken skärm. Priset är normalt om man utgår från att Adafruit köper skärmen för typ 250-300 kr. Lite administrativa omkostnader och vinst så halkar priset lätt upp till den nivån.
Denna skärmen används i många olika produkter, t.ex. i Apples ipads och Apple brukar skryta med att de använder bra bildskärmar.
Priset, 700kr, är rätt normalt som inte motivera att det skulle vara en sekunda eller begagnad återvunnen produkt.

Halva skärmens värde är den medlevererade video-drivaren.
Det kan ju vara en riktigt sunkig videodriver som inte supportrar skärmens möjlighet till högre uppdateringsfrekvenser i full upplösning.
Ett dåligt driverkort och alla skärmar blir kass.
Dessbättre är det en helt ok driver, en VS-RTD09703-V1, med förväntade portar. Den är även bra då den är lätt att ersätta om den trots allt skulle paja. Ersättningar är lätta att få tag på från Amazon, Ebay och AliX.
Dessvärre visar den sej vara omflashad av en kines. Det är rätt vanligt att man gör så och det kan mycket väl fungera bra men annars flyter det omkring alternativa flashar om man vill ändra på det.

Det är också möjligt att det finns speciella flashar avsedda för retro datorer eller spelkonsoler då det finns entusiaster som ägnar sej åt sådant.
Fast nu är detta kanske en mindre lämpligt video-skärm för sådant. Man kan kanske få bättre resultat med en mer lågupplöst skärm med större pixlar, mer anpassat för lågupplöst PAL och NTSC.

Dömer man skärmen efter andras vars kunskaper i ämnet är obekräftade så kan man få vad som om man går efter sådant.
Det är som möjligen intresserar är när reviews omfattar tydliga bilder som visar uppbyggnad och val av kretsar.

Begriper man inget om tekniken kanske man hellre ska köpa något färdigskruvat där alla handlarled fått sin del av kostnaden täckt och så litar man hellre på reklambladens färgbilder än att ens försöka hitta ett schema innan man köper något.

LG-skärmen finns även att köpa naken, utan driver och annat och utan hölje och vill man köpa den riktigt billigt går den hitta som begagnad för 100 kr men är inget som är värt pengarna.
Då en hygglig driver till skärmen kostar 300 kr så är det ändå totalt en dålig affär då man kan får skärmen ny och i prydligt hölje för 600 kr.
Naken skärm kan köpas i enstyck från Sverige för 400 kr.
Det är en typisk reservdel där kostnaden kan motiveras av att man kan levereras snabbare än från vad man kan få en mer komplett bildskärm levererad från Kina.

Det går säkert jaga upp alternativ skärm relativt 600kr-alternativet, länkat ovan, på Alibaba, komplett med driverkort och hölje. Köp 20 st och du kan säkert få ned priset 30% ytterligare. Dock måste du kanske handla som företag och räkna med förtullning.

Apple som köper stora volymer från LG, det är rimligt att de kanske betalar kring 100 kr per skärm för dessa skärmar.
Det är inte det priset du får betala vid köp av enstyck och LG skulle ändå inte sälja enstyck.
Det är mer rimligt att en generalagent köper större partier som nu slussas ut till de som vill bygga i mindre serier och t.ex. sälja via AliX komplett med driver och låda.

> jag köpte en HDMI till USB
HDMI till USB ska bli kraftig lagg. Det är en del av designen. Men varför köra surfplattor den vägen? Det är alltså från en HDMI- signalkälla till att presentera något via hårt bandbreddsbegränsat USB2. Ju högre upplösning, ju mer lagg.

Snarlikt fast andra vägen, USB3 till HDMI-interface, kan fungera bättre om man behöver fler bildskärmar kopplade till samma dator men det är lite av nödlösning.
Oavsett system, ska man konvertera signaler krävs ofta minnesbuffring inte sällan en dålig omsampling och då blir det lagg och kvalitetsförluster i bilden och är man gamer som lider av 1ms extra fördröjning på bildskärmsuppdateringen så vill man nog hålla ner antalet konverteringar.


>Mindre skärmar med lite kvalitet verkar gå på 3-5000:-

Kvalitet-fundering kommer i samma veva som du pratar USB-video ? :D
Men de priserna, 5000 kr för en 10" ? Är du säker att det möter din kvalitetskrav? Du köper kanske från Apple direkt? Då kan värdeökningen på bildskärmen lätt vara 20-50 ggr Apples inköpspris.

Det finns ingen som kan erbjuda något som är värt så mycket mer och presterar så mycket bättre än t.ex. en IPAD4-skärm som ännu är så bra som de bästa skärmarna kan erbjuda.
Samsung har kanske lite vassare småskärmar men skillnaden får man ha lupp för att se.
Man kan visst säkert hitta någon på ett forum som påstår att det behövs 3000kr för kvalitet men det är 100% baserat på okunnighet.

Du kan säkert få betala 50.000 kr om du vill men iden med AliX är närmast åt andra hållet, att köpa prisvärda bildskärmar utan allt för stora prispålägg av mellanhänder. Viist , det går hitta riktigt dåliga skärmar även på AliX, men lär man sej de vanligaste kinestillverkarna av betydelse så så är det lätt att sortera skräpet från det mer prisvärda.

300-500 kr för en naken IPAD4-skärm är inte det billigaste alternativet om du är rätt köpare.
Skulle gissa att Apple köper dessa skärmar betydligt billigare, kanske under 100 kr stycket och naken skärm kan du köpa i enstyck från Sverige för 400 kr.
Inget jag anser värt priset dock.

Var du ska få så mycket bättre skärmar från värda 3-5000 kr? Fantasiprodukter med 5 ggr bättre refresh och 5 ggr högre upplösning tiillhör icke existerande fantasi-produkter liksom USB-minnen på 10 TB för 50 kr och 18650-batterier på 10.0000 mAh, som också säljs på AliX till godtrogna som inte vet vad som är gränserna för dagens teknik.

Vill man köra många bildskärmar från dator så är det en b-lösning att gå över USB och det kostar obetydligt att hellre stoppa dit ett grafik-kort extra för att kunna köra 2-3 extra skärmar. Tror Win10 max supportar 12 samtidiga skärmar direkt i mjukvaran men det finns andra alternativ om det inte räcker.

Dessa 9.7" LG-skärmar finns i en mängd maskiner för professionellt bruk där priset inte är en avgörande faktor på val av bildskärm.
Köp du något alternativ för 5000 kr. Du får säkert något nästa lika bra för de pengarna men jag tro du hellre får skit, i synnerhet om du inte skapar dej produktkännedom och hellre förlitar sej på okändas tyckande.

Nu var denna LG-skärmen en av de mer välkända som säljs på AliX, lätta att hitta teknisk information som produkten faktiskt uppfyller.
Det kan vara svårare med somliga andra skärmar, som trots alltinte är obetydliga på världsmarknaden typ från Geili (Shenzhen Gelivable) eller Disea Electronics som återfinns i många lågpris surfbrädor och liknande. De erbjuder fattig dokumentation men bildskärmen kan ha fördelar som andra bildbildskärmar saknar. Dessa skärmarna hittas ofta på AliX.
Beijing DWIN Tech. är däremot närmast tvärs trots att de också är OEM. http://www.dwin.com.cn/home/English/Index
De är oftast välspecade och lätta att få tag på scheman till.
DWIN levererar t.ex. mycket av de skärmar som sätts i Europeiska bilar och man har även en stark sida med miltärspecade skärmar och skärmar som ska klara lite kallare temperaturer.
De är som OEM-produkt naturligtvis inte så kända för den normala konsumenten men är ändå sålda i stor skala.

Problemet med dessa OEM-produkter när de hamnar på t.ex. AliX är att syns inte något av innanmätet så kan det vara svårt att avgöra vilken skärm det är.
Då får man gå på detaljer, såsom hur baksidan ser ut och om man kan utläsa någon särskiljande i produktbeskrivningen eller som I LG's fall att man har en udda skärmstorlek eller köpa ett provexemplar så man kan själv mäta upp produkten.

Vet man inget om skärmteknik så visst kan det bli en nitlott men man har då inte förlorat mer än några hundralappar.

Nu har jag lite mer än en gissning att innehållet i den av mej länkade 10" monitorn som har en skärm från www.cntftlcd.com och en Realtek RTD2660H grafik-drivare. Bägge är inget märkvärdiga, men helt ok. De är troligen monterade av ett företag som heter 7-star.
Nu har jag en hel del affärer i Shenzhen så det är kanske lättare att veta lite mer om sådant och hålla sej uppdaterad.
Både LCD och grafikdrivar-företaget är hyggligt stora elektronik-industrier som inte kan acceptera stora felutfall eller dålig kvalitet om de ska gå runt så om man hittar något forum där någon råkat få hårdvara som inte lever upp till förväntningarna, det kan vara så men är knappast bevis för att det generellt är en felaktig produkt, vilket det inte heller kan vara.

De bägge tillverkande företagen är hyggligt avancerade och den mesta LCD-tillverkningen sker i renrum och med automatiserad slutkontroll. Cntftlcd (det finns ett skäl till att jag inte skriver fulla företagsnamnet) producerar ett par hundra olika typer av displayer som i huvudsak exporteras till USA.
Realtek, deras IC sitter i ungefär hälften av all världen PC.
Det fungerar inte om dessa tillverkar produkter med 10% felutfall.
Jag misstror inte den som är missnöjd med sin monitor men kan man inte uppvisa tydliga designfel eller avvikelser från angiven data är det inget att bry sej om. Även för LG-skärmen gäller att 4-8 % som köper den på AliX är svårt missnöjda i sina kund-omdömmen.
Några har otur och får saker skadade under transport eller att varan försvinner helt. Andra förstår inte att hantera varan korrekt eller klarar av att begripa skillnad på HDMI och VGA men skyller det på produkten. Ytterligare några får verkligt bristfälliga produkter där man missat i produktionen men det är knappast något som företag ägnar sej åt systematiskt.
Inte ens återförsäljarna på AliX vill i längden hålla på med en produkt som drar ner kundomdömet för hela produktsortimentet, vilket många ser som viktig parameter om de ska handla av en AliX-butik. Det är ofta påtagligt för försäljningen redan när omdömet sjunker under 95%.

Det gäller samma för all hårdvara man använder i sin design, den förväntas uppfylla sitt datablad och det är databladet som avgör om produkten duger i min applikation. Det kan sen vara motstånd, transistorer eller mer komplex hårdvara som hela TV-apparater.
Det går inte värdera dessa efter forum-omdömen men de är alla elektroniska komponenter med datablad som beskriver varan.

Att betala 3-5000 kr för en 10-tums skärm, rent logiskt är det då något skevt med priset eller är den påkostad extremt på annat sätt typ hölje för att tåla att stå utomhus i offentlig miljö.
Det kan också vara något extremt överprisat från Apple t.ex, men jag tror inte ens de kan ta sådana priser.
Jämför en 43" hyggligt bra skärm med liknande prestanda eller bättre, typ 4K, komplett med wifi, android och ljud mm. En sådan skärm kan fås för 4000 kr i lokal svensk butik. Det ger naturligtvis frågan vad man betalar för och om jag värderar det tillräckligt för att inte hellre välja något för 400 kr och använda resten av pengarna på att inte köra video över USB.

Möjligen att man köpt någon liten dyr skärm i en lokal butik med motiveringen att det är enkelt att hantera lokal garanti-ärenden.
Det innebär att man betalar 90% av pengarna till mellanleden.

Om man tar ett bildskärmsmärke som Lilliput, de köper en lågupplöst 9.7" bildskärm från LG, med max 1024x768 upplösning istället för 2048x1536, vilket är 4ggr fler pixlar. De köper den säkert rätt billigt och säljer den sedan paketerad i ett hölje för 2-3000 kr. Det är väl bland de sämre affärerna jag hittar men Lilliput är kända för att vara ett dyrt märke.
En 10" för 5000 kr är dock tveksamt om det är möjligt att hitta. Det får nog bli en med guldram om den ska vara värd pengarna.

Ska man bygga själv för en spelkonsol kan det vara en fördel med den lägre upplösningen då ett vanligt problem delvis med skärm men även själva hårdvarudrivrarna är att skalningen inte alltid ger bästa bild och tätt mellan pixlarna inte alltid ger bästa kontrasten.
Enklast och kanske mest kontrastrika och skarpaste bilden är om skärmen kan köras på nativ upplösning som är samma som det spelkonsolen ger eller möjligen en jämn multipel av konsolens upplösning.
Jämför att läsa små pixelbaserade bokstäver på PC-bildskärm ställd något hack under sin nativa upplösning relativt när bokstävernas kanter inte spiller över mellan pixlar.

Det finns givetvis en mängd mer tekniska parametrar som ibland kan var nog så viktiga. Kvalitet på färgomfång, strömförbrukning antal trasiga pixlar förväntad livslängd med tanke på t.ex. val av elektrolytkondensatorer, kvalitet på lödarbete mm, sådant man får anpassa eefter varje situation. Ska skärmen användas enbart inomhus så är ett högt NIT kanske mindre viktigt och "rätt upplösning" och"rätt" kabelinterface och möjlighet till pekskärm är sådant som man får väga gallra beroende på faktiskt behov och det är relativt enkla data som man hittar för de flesta displayer som säljs på AliX. Vid tveksamhet, ta kontakt med säljaren, denne hjälper ofta till att ta fram mer detaljerad data och scheman och man är ännu mer hjälpsam om man går direkt på någon större handlare på Alibaba. Jag gör det ofta och det har inte varit några problem.

Är det en billig pryl på AliX så händer det att jag köper den av ren nyfikenhet utan att först lägga ner jobbet att hitta ursprung, teknisk data och scheman.
En sådan pryl jag köpte och fick levererad förra veckan var en 2.4GHz PCB Yagi-Uda antenn. https://www.aliexpress.com/item/1005003200295318.html
Det fanns inga tekniska data alls men designen såg lite spännande ut så det köptes en sådan antenn som nu har mätts upp.
Resultatet visar att den är helt okey för den som t.ex. på smidigt sätt vill ge ökad räckvidd till en drönare. Lagom stor för att inte bli ohanterlig och fungerar betydligt bättre än somliga andra antenner som säljs för sådana räckvidds-förlängande ändamål och som i praktiken fungera mindre bra.
Fungera givetvis även bra för WiFi och BT för 2.4 GHz med hög effektivitet över hela aktiva frekvensområdet. Antennen är välgjord med bra PCB-material och SMA-kontakterna håller acceptabel kvalitet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av GeekJoan »

PHU.... Här var det en hel avhandling...

Visst kan man chansa och köpa en skärm från AliX, men dom flesta besitter inte den kunskap eller den orken att ta reda på allt om alla skärmar, vem som tillverkat den och så vidare.
Så jag brukar kolla vad folk som redan köp en skärm har att säga. Det som folk säger är bra åh bara bra, det brukar jag inte vara intresserad av. Jag är mer intresserad av dom som har något dåligt att säga. För om man läser bara bra så vet man inte om det är säljaren själv som lagt in 50 bara bra kommentarer för att få produkten att verka bra.
Det är när jag läser kommentarer som. Det är inte monitorn på bild som kommer i paketet. Det är då jag drar slutsatsen att denna säljaren ska jag nog inte köpa ifrån.

Visst kan jag köpa en sån där 9.7" skärm du länkade till. Den verkar perfekt för ändamålet jag ska ha den till. MEN, beräknad leverans 29 dec... Eh. Nä. Tom med AliExpress Premium Shipping som kostar 400:- så tar det fyra veckor. Nej tack, imorgon eller i alla fall denna veckan, och då börjar vi titta vad finns det att tillgå då. Joda, men då kostar det:
skärmar.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av E Kafeman »

>Visst kan man chansa och köpa en skärm från AliX, men dom flesta besitter inte den kunskap eller den orken att ta reda på allt om alla skärmar, vem som tillverkat den och så vidare.

Jag ger dej goda råd och länkar till produkter som är välkända i min värld.
Då blir jag sur när du medvetet sablar ner ner mina köpråd med hänvisning till okända oriktiga påståenden.
Sådant tycker jag inte är just.
Varför försöka skita ner mej när du får hjälp och korrekt information?

Jag gav dej länkar även till svensk naken skärm om du inte orkar vänta på Kina leverans och driver kan du få levererad innan december från annat håll.
Här ett exempel från Amzon.
Det kan väl inte vara så svårt att söka lite själv.

Söka på prisjakt, varför då inte även gallra ut på kvalitetsskärmar motsvarande en IPAD-skärm? Bildskärmar med över lågprismässiga upplösningar.
Då återstår en enda skärm i prisjakts sortiment
SonyBravia.png
Det är inte ens en särskilt liten skärm. och visar att detta inte var något bra ställe att söka småskärmar.
Prova bilskroten, där kan finnas åtskilla multimediaskärmar som väntar på att skrotas.
Kan säkert hittas även i välsorterad bilradio-butik om man vill ha nyare saker.

Det finns säkert 10 olika ställen inom en timmes restid från dej som har ipad-skärmar på lager för under tusenlappen.
Vill du på något vis påvisa att något med att den typen av sökning ger "Jodå men då kostar det" så har du alldeles rätt.
Spelar pengar ingen roll för dej så finns ju den möjligheten också att köpa skärmar på det viset.

Varför inte be någon 3D-printa ett hölje till en lös skärm och köp en anpassad driver så har en komplett skärm på ett par veckor.
Om du har panik, köp en sån här och fjärrstyr skärmen via WiFi: https://www.elgiganten.se/product/dator ... atta-32-gb
Finns på närmsta Netonnet
Eller köp någon lite skit-TV typ denna så du hinner lugna dej tills du får hem lite bättre Kina-prylar.
https://www.computersalg.se/i/1814523/l ... b-t-dvb-t2
Med lite tur har den färdiga hdmi videoingångar. Bara att plugga in i datorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: LVDS - Någon som provat?

Inlägg av GeekJoan »

Jag skita in ner på dig alls. Tar alltid emot goda råd med öppna armar.
Men jag frågade om LVDS'er.

Då sa du: Det är alldeles för dyrt om man ska räkna in arbetstid. Använd laptopparna som de är... Här är en länk till en skärm (jag hitta på AliX).

Jag sa att jag redan provat med en HDMI till USB. Men att det inte funkar på gammalt junk för jag ska ha det till en spelkonsoll... Jag hade redan kollat efter skärmar typ som den du länkade till (kanske inte exakt den modellen) och sett andra som köpt som tyckte att dom inte var så bra. Så då kollade jag vad som fanns här och nu på Svenska sidor där man får garanti och kan skicka tillbaks om dom inte håller måttet och kom fram till att då kostar det 3-5000:-

Då kom du med ditt mega inlägg som innehöll mycket info och att "denna" skärmen är en bra LG skärm. Jag vet för jag har koll. Etc.

Bra, den skärmen skulle passa perfekt för det jag tänkt ha den till. Men vänta nästan två månader är lite lång tid. Då konstaterade jag att på prisjakt så kostar skärmarna 3-5000:- och då är vi tillbaks till vad jag sa tidigare att det tycker jag är för mycket.

Å där är vi nu. Att jag skita ner dig. Nä, det tycker jag inte. Har stor respekt för det du skriver för du har ofta bra koll på det du skriver om.

Den där lilla tv'n du länka till borde duga och kostar typ samma som den där skärmen från AliX. Den skulle kosta 810:- (+ tull/moms antar jag). Men rena specs så är den kanske inte så mycket att jämföra med den andra 2k skärmen.
Skriv svar