Bara en gnälltråd omELFA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av prototypen »

skulle BARA montera ett kretskort och behöver 4 st 16 poliga headerkontakter, i lådan fanns 3........... :(
Nåväl, ELFA är ju hyfsat snabba så jag börjar leta....

Upp dyker vanlig "naken" stiftlist, ja just de är också slut men det är bara 20 poler och jag brukar köpa 2x36 :D
Hur söker man på 2x36 poler, ja jag vet inte.

Tillbaka till headern så hittar jag 26 polig (301-12-337) men jag ska ha 16 pol :badgrin:
Där ger jag upp på lördag kväll :doubt: dags att sova.

På söndag får jag den briljanta idén att söka på en del av art nr (301-12-33) och då kommer det förslag som inkluderar min 16 poliga :bravo:
Men för min stiftlist så funkar inte min list :evil:

På Swech sida tar det 30 sekunder till kontakterna men jag ska ha klammer till stora elektrolyter också och ett verktyg.

Det är bara en massa gnäll så ni behöver inte svara.

Prutte
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av psynoise »

ELFAs hemsida har inte fungerat bra sedan de tog bort menyn som hade samma ordning som katalogen. Men detta var säkert över 10 år sedan nu. Ytterligare en dålig milstolpe var när de slutade skicka med brev.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av opampen »

Elfa suger! Saknar butiken i Solna som lades ned för ett tag sedan. Hade handlat där sen 1976! :cry:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av prototypen »

Kollade och klamret har Kemet tillverkat så jag tog med mig orginalnummer och loggade in på DigiKey och där ploppade det upp direkt. Kontakt och stiftlist gick att hitta så på en kvart hittar jag rubbet.

Farbror Jensen skulle gråta om han visste hur ELFA blivit.

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av Electricguy »

Ja deras websida är hopplös..
Det har hänt flertalet gånger att jag börjat skriva i sökrutan, och ser att relevanta resultat listas direkt i deras "snabbsök" eller vafan man ska kalla den. Jag skriver sedan färdigt och trycker enter, varpå inga av de sökresultat från tidigare dyker upp, och man har tur om man ens hamnar i rätt produktkategori...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av Mindmapper »

prototypen skrev: 24 oktober 2021, 16:50:03 Kollade och klamret har Kemet tillverkat så jag tog med mig orginalnummer och loggade in på DigiKey och där ploppade det upp direkt. Kontakt och stiftlist gick att hitta så på en kvart hittar jag rubbet.

Farbror Jensen skulle gråta om han visste hur ELFA blivit.

Protte
Farbror Jensen roterar möjligen i sin grav.
Visst är det knasigt att det kan bli såhär. Man funderar om de egentligen vill ha småkunder.
Fast det borde isåfall finnas enklare sätt att bli av med dom än att göra det svårt att hitta komponenter.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av prototypen »

Verkar ju som de vill ha småkunder då de reklamerar om service och underhåll.
Underhåll köper inte 10000 transistorer, mer typ 2.

Mycket av det jag köper från ELFA är sådant jag köpt förut och då kan man få bläddra genom 20-30 gamla fakturor. Mina 16 poliga kontakter har jag aldrig köpt från ELFA.

Protte
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Bara en gnälltråd omELFA

Inlägg av malman »

Jo min åsikt är att de tyvärr inte har folk som förstår elektronik öht…
Å produktlistan/filter mm är bara gjorda för inköpare som redan vet vad de söker efter…
Som prototypbyggare är deras webkatalog värd precis noll.
Dvs om man letar efter nåt att lösa en funktion…. Då blir det farnell eller digikey… farnell har ju fortfarande kvar sin katalog i digitalt format så man kan bläddra i produktutbudet om man vet ungefär vad man skall ha… typ leta bland kontakter osv… sen kan den vara lite trickig att hitta på..

Vet inte om det rättat det, men om man hade elfas sida på svenska så hittade den tex inte arduinosakerna om man sökte på shields… utan i svenska sökmotorn var man tvungen att mata in sköld, och någon hette nåt ytterligare långsökt… så dumt att jag nu förträngt det…. :(. Jo just det… skärm…. Arduinoskärmar… annars hittade man inte vissa saker…. Just detta verkar som man nu kanske kommit till rätta med… men det är väldigt ofta man snubblar över produkter som ansvarig person på elfa inte fattar hur de skall namnge och de får klart bisarra namn…

Sen måste de ha en känga för filtren och brist på att kunna bläddra bland familjer av komponenter… letar jag motstånd är jag föga behjälpt av att få upp alla motståndsvärden som finns i div serier…. Jag vill ofta leta på lämplig serie för att sedan välja ut de värden jag önskar….. dvs som katalogen var upplagd förr….

Gammal o grinig….. jajjemen…
När det gäller Elfa stämmer den klassiska sägningen: Det var bättre förr….. ju förr desto bättre….
Skriv svar