Tvättmaskin Siemens WM14W44470DN felkod 23

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Tvättmaskin Siemens WM14W44470DN felkod 23

Inlägg av Garmen »

Är det någon som vet om denna felkod 23 (vatten i bottentråget) kan sättas under hela programmets gång eller kollas vattnet bara vid vissa tillfällen.
Borde kollas under hela tiden maskinen är påslagen men anledningen till frågan är att felkoden dök upp direkt när maskinen slogs på idag och senaste den användes fungerade den normalt.
Kollas vattennivån under hela påslagstiden så borde vattnet alltså ha kommit under den tid maskinen varit avslagen och det kan kanske ge en fingervisning om var felet kan finnas.
Maskinen har plockats isär och torkats ur nu.
Tyvärr så var jag tvungen att luta den för att lossa ett par skruvar så det gav inte så mycket när jag försökte kolla på vart vattnet kunde komma ifrån.
Kände inget annat än bottenplattan som var blött.
Ingen rök, eld eller felkod nu i alla fall när jag slog på maskinen.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Tvättmaskin Siemens WM14W44470DN felkod 23

Inlägg av Garmen »

Efter en vecka och ett antal tvättar har inte felkoden kommit tillbaka.
Jag har dock inte kontrollerat om det har kommit något vatten på bottenplattan igen då det inte är helt enkelt att kolla det.
Jag upptäckte när jag var klar med hopmonteringen av tvättmaskinen att det läckte lite vatten från kranen där slangen för vattnet in i maskinen är ansluten.
Då denna slang låg an mot baksidan av maskinen är en tanke att detta vatten via slangen och de hål som finns i bakstycket letat sig in i maskinen och orsakat felkoden.
Kran tätat och slangen flyttad så den inte längre ligger an mot baksidan.
Nu får jag vänta och se men hoppas på att detta löste problemet.
Skriv svar