Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Inlägg av DDD80 »

Svår fråga att svara på antar jag, men testar.

Ska lägga till belysning till en tredje hand för lödning. Har en COB 10 W LED som lampa, och har hittat (köpt, men inte fått hem än) en strömbrytare från en Volvo 240, tidigt 80-tal, typ denna: https://www.tradera.com/item/343478/200 ... RAQAvD_BwE fast för dimljus.

Går det att säga vilken ström en sådan klarar av? Lampan är som sagt på 10 W och kräver 9 V, så då borde väl strömmen bli ca 1,1 ampere?! Är detta för mycket för en sådan strömbrytare? Kan tänka mig att den i en gammal bil kopplades till ett relä, och därför inte tål så mycket ström, eller?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Inlägg av breflabb »

Det är inga problem. Den tål nog den strömmen galant.
Du kommer nog förmodligen kunna läsa på brytare hyr mycket den tål
Senast redigerad av breflabb 19 oktober 2021, 17:21:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Inlägg av Klas-Kenny »

Verkar inte finnas något relä för dimljus på en 240 utan det går direkt igenom strömbrytaren.
Skärmbild 2021-10-19 171620.png
Och dessa två glödlampor verkar vara på 21W stycket, vilket ger drygt 3A.

Således, 1.1A lär inte vara några problem alls för strömbrytaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Inlägg av DDD80 »

Tack för snabba svar.

Där ser man, snygg skiss. Om jag förstår symbolen rätt - https://www.tradera.com/item/343478/498 ... -item-main (detta är den jag köpte) - är det dessutom dimljuset bak, eftersom symbolen för fram är riktad neråt.

Som synes på Tradera-länken finns det också en lamphållare, men om jag ska ha en diod i den antar jag att jag måste ha ett motstånd i serie med dioden om den inte ska grillas.

Edit: ser ju på skissen hur det var kopplat med en vanlig lampa. Kan jag montera en diod + motstånd på samma sätt?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Inlägg av limpan4all »

Ja, en diod plus motstånd är betydligt "snällare" mot strömbrytaren är vad en glödlampa är.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Hur stor ström klarar en strömbrytare från en Volvo 240?

Inlägg av DDD80 »

Nu visade det sig att det redan satt en lampa i, och den fungerade. Eller fungerade och fungerade, det blir något fel när jag kopplar den. Först kopplade jag plus till plus, och sedan från strömbrytaren vidare till lampan. Inga problem att tända och släcka. Men om jag vill att lampan ska lysa när knappen är intryckt, hur gör jag då? Testade på måfå att koppla utgående vid 31 på skissen (mest för att se vad som hände) och då lyste lampan i ett par sekunder + dioden lyste också, men svagare och svagare och enligt regulatorn hamnade spänningen ut till slut på noll.

Hur gör jag för att lösa detta, är det bara att koppla 31 på skissen till minus, och i så fall var bör jag koppla den?
Skriv svar