Beräkna kabeldimension vid markläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Melkutt »

Innan det blir påhopp och spekulationer i tråden, varken jag eller min far skall koppla el då vi saknar behörighet, vill bara dubbelkolla om elektrikerns ”rekommendation” är korrekt.

Så, då kan vi börja tråden :)
Mina föräldrar håller på med ett nybygge där både hus och verkstad byggs, och nu planeras el dragning mellan stolpen och verkstaden.
Tanken är att dimensionera systemet för 35A 400V (i verkstadsdelen) och det är ca 50m mellan stolpen och byggnaden, elektrikern sa att en 10mm2 räcker, men efter som det är en bit så skulle jag tycka att 16mm2 borde vara mera lagom.

Är jag helt fel ute, eller är 10mm2 på gränsen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Klas-Kenny »

Någon information om förimpedans?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Melkutt »

Ingen info om det tyvärr, frågade far om det innan jag la ut tråden, men han hade inte en aning om vad det var för mumbojumbo fråga.
Jag har inte heller hundra koll på innebörden med förimpedans, men jag har uppfattat att de är tranformatorns och ledningarnas impedans då?

Skit vart, jag skall försöka att få fram den :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, förimpedansen är viktig vid ledningsdimensionering.

50m 10mm² har en resistans på omkring 180 mΩ.
Det ger en kortslutningsström om 0,85*230/(0,18*1,5) = 724 A. (med hänsyn taget till spänningsfaktor för diazed-säkring samt säkerhetsmarginal), om man inte räknar med förimpedansen.

För en 35A Diazed krävs omkring 250A kortslutningsström för att lösa ut på 0,4s som är vad man brukar räkna på.
Således är det goda mått, när man inte tar hänsyn till förimpedansen.

Men har man där emot förimpedans på 400 mΩ blir kortslutningsströmmen bara 225A, vilket är för lite för 35A diazed.
Går man då upp på 16mm² i det läget får man upp kortslutningsströmmen i 255A, vilket är tillräckligt.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av ConnyK »

Är inte kunnig i området men vart nyfiken
enligt https://www.elproman.se/sv/content/span ... kalkylator så blir det 6,4V spänningsfall vid 35A så det är ju inte så farligt vid 10mm2.
http://kabelstickan.draka.se/k/56cc5bcb0c72b80003834d22 så är maxsäkring 40A .

Sen misstänker jag att tillägget att går från 10mm2 till 16mm2 inte är så mycket i sammanhanget och då är man garderad för framtiden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Klas-Kenny »

ConnyK: Spänningsfallet vid maxlast är sällan något problem vid dimensionering av 230/400V-kabel.

Det som nästan alltid sätter gränsen är utlösningsvillkoret, att matande säkring ska lösa ut på 0,4 sekunder vid en kortslutning för att inte riskera brand.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av ConnyK »

Såg ditt svar när jag redan postat, nu har jag lärt mig lite nytt efter ditt inlägg :-)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Melkutt »

Klas-Kenny: Tack, det ljusnade nu!
Bygget är på ”ny” mark, så det ligger ett par hundra meter före stolpen också.
Gissar på ett underentreprenörer till det lokala elbolaget mäter upp förimpedansen vid installationen?!?

Skall se om jag kan grotta lite i det hela!

Tackar så länge för snabbt svar :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Klas-Kenny »

Osäker på om det alltid mäts upp, eller om nätägaren bara räknar fram den.
Det är ju ganska enkelt att komma rätt nära om man bara har exakt data på transformatorn samt kablarnas area och längd.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av grottan »

Man kan även med dagens kopparpriser fundera på ett aluminiumalternativ, lite listpriser från Solar visar att det blir billigare med AL

Nexans FXQJ 4x10/10 465:-/m + moms
Nexans FXQJ 4x16/16 515:-/m + moms
Nexans AXQJ 4x50/16 342:-/m + moms
Nexans AXQJ 4x70/21 439:-/m + moms

AL50 skall vara hyffsat ekvivalent med CU16.

Visst kan elektrikern gnälla över att AL är "jobbigare" att ansluta men det handlar mer om materialkännedom / lathet. Finns fina kopplingsplintar som tar både AL och CU så det skall inte vara något problem
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av mrfrenzy »

Din elektriker har givetvis koll på förimpedansen i området, annars hade han vägrat svara på frågan utan att kolla upp det med nätbolaget innan.

Om du tvekar på att elektrikern besitter denna grundkunskap så är det dags att byta elektriker!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av prototypen »

Förimpedansen går enkelt att mäta själv.
Ett uttag nära mätarskåpet är bra, annars får man dra ifrån impedansen från mätarskåpet och uttaget.
https://www.byggahus.se/forum/threads/h ... re.262384/

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av Klas-Kenny »

Protte: Ett alternativ om man har lite mera kunskap men inget uttag nära centralen, är att mäta spänningen med multimeter i mätarskåpet. Om lasten sen kopplas långt borta eller ej spelar ingen roll.

Men i detta fallet finns som jag förstår det ingen installation att mäta på i dagsläget, då det rör sig om ett ännu obyggt hus.




Funderade lite och nätägaren måste rimligtvis beräkna vad förimpedansen kommer att bli, innan de lägger kabeln.
För de sätter ju en matande säkring någonstans närmare transformatorn, sen måste utlösningsvillkoret för den säkringen uppfyllas vid ditt mätarskåp. Enda sättet att veta om det är uppfyllt, är att räkna ut vad förimpedansen kommer att bli baserat på transformatorns impedans plus den tilltänkta ledningen.
Kan inte gärna dra en godtycklig kabel och hoppas på det bästa. :wacko:

Om sen installatören gör en mätning efter installationen så är väl det snarare av karaktären egenkontroll, att se så att man inte har oväntad resistans någonstans på vägen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av danei »

grottan skrev: 13 oktober 2021, 23:21:47 Man kan även med dagens kopparpriser fundera på ett aluminiumalternativ, lite listpriser från Solar visar att det blir billigare med AL

Nexans FXQJ 4x10/10 465:-/m + moms
Nexans FXQJ 4x16/16 515:-/m + moms
Nexans AXQJ 4x50/16 342:-/m + moms
Nexans AXQJ 4x70/21 439:-/m + moms

AL50 skall vara hyffsat ekvivalent med CU16.

Visst kan elektrikern gnälla över att AL är "jobbigare" att ansluta men det handlar mer om materialkännedom / lathet. Finns fina kopplingsplintar som tar både AL och CU så det skall inte vara något problem
Jag är lite nyfiken på kabelvalet . På elbutik får man en N1XV-R Jordkabel 5G10 för 94kr inklusive moms.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Beräkna kabeldimension vid markläggning

Inlägg av prototypen »

Mitt pris hos Rexell är 225 kr/m + moms, men jag har ett dåligt avtal.
Protte

PS
Elbutik har ju kanonpris på 5G16.
Skriv svar