Linda om en spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Linda om en spole

Inlägg av volfman »

Hej!
Jag ska linda om en spole och skulle behöva lite tips. Spolen hör till en magnetventil som kopplar in hydraulpumpen på en Volvo lastbil. Kallas för bypassventil.
Den har utgått och finns ej att få tag på så har beställt tråd så jag kan linda om den. Den är 24v DC.
Hur viktigt är det att ha exakt lika lång tråd som original på spolen? Bör jag mäta längden på den gamla tråden och linda på exakt samma längd? Eller räcker det att väga spolen?
Den väger nu ungefär 75g och det finns 100g ny tråd. Den ska sen in i ett plåthölje och tänkte sen fylla tomrummet med epoxy.
IMG_20211011_121125.jpg
IMG_20210704_164618.jpg
IMG_20210711_004416.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Linda om en spole

Inlägg av säter »

Jag tycker inte att det där så konstigt ut.
En sådan spole måste finnas att köpa.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Linda om en spole

Inlägg av volfman »

Det finns säkert nånstans. Men dom jag hittat som har rätt innerdiameter har fel längd.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Linda om en spole

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad är det för mått på spolen?
Borde som sagt inte vara så svårt att köpa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Linda om en spole

Inlägg av säter »

volfman skrev: 11 oktober 2021, 15:58:29 dom jag hittat som har rätt innerdiameter har fel längd.
Jag tror inte att längden påverkar så mycket.
Någon annan får svara på om jag har fel.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Linda om en spole

Inlägg av Synesthesia »

Det är varvtalet och strömmen som räknas: bara tråden inte är för tunn så det går för låg ström eller för tjock för att tråden skall få plats så borde det fungera. Några varv hit eller dit kommer inte märkas.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Linda om en spole

Inlägg av Mindmapper »

Varvtalet och samma dimension på tråden. Har du plats så linda hellre på för många varv än för få varv. Fabrikslindat brukar vara effektivt och inte ta upp lika mycket plats/varv som när man handlindar så fyll upp utrymmet.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Linda om en spole

Inlägg av volfman »

Klas-Kenny skrev: 11 oktober 2021, 16:09:44 Vad är det för mått på spolen?
Borde som sagt inte vara så svårt att köpa.
Problemet var ju att jag inte hade några data på spolen. Då de var avbrott i den så jag kunde inte ens mäta resistansen och den var helt inkapslad så jag kunde inte veta vad de var för tråd.
Nu har ju ägnat ett antal dagar åt att ta isär den och få bort svart plast som den var ingjuten i. Så då är det ju bara att testa linda om den.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Linda om en spole

Inlägg av volfman »

säter skrev: 11 oktober 2021, 16:11:42
volfman skrev: 11 oktober 2021, 15:58:29 dom jag hittat som har rätt innerdiameter har fel längd.
Jag tror inte att längden påverkar så mycket.
Någon annan får svara på om jag har fel.
Nej kanske inte. Men den får ju inte vara för lång då den ska passa på bulten och man ska får dit muttern. Är den för kort har den säkert för låg effekt.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Linda om en spole

Inlägg av volfman »

Synesthesia skrev: 11 oktober 2021, 16:19:41 Det är varvtalet och strömmen som räknas: bara tråden inte är för tunn så det går för låg ström eller för tjock för att tråden skall få plats så borde det fungera. Några varv hit eller dit kommer inte märkas.
Okey. Tråden är 0,2mm och den nya tråden har samma diameter. Då behöver jag nog inte mäta längden på den gamla tråden utan lindar på den nya tills spolen väger lika mycket.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Linda om en spole

Inlägg av volfman »

Mindmapper skrev: 11 oktober 2021, 16:54:00 Varvtalet och samma dimension på tråden. Har du plats så linda hellre på för många varv än för få varv. Fabrikslindat brukar vara effektivt och inte ta upp lika mycket plats/varv som när man handlindar så fyll upp utrymmet.
Tack! Jo jag får försöka linda på så mycket tråda som möjligt. Men de måste finnas en marginal så att plåthöljet går på.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Linda om en spole

Inlägg av Mindmapper »

Javisst det är ganska enkelt! Får man inte på höljet så tar man av några varv och försöker igen.
Med samma dimension på tråden så har du givna förutsättningar, bara att linda så bra som möjligt med så mycket du får plats med.
För få varv ger ett svagare magnetfält och för många varv ger ett kraftigare magnetfält, vilket inte är någon nackdel.
Lycka till!
Ge gärna feedback på hur det gick.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Linda om en spole

Inlägg av volfman »

Ja de borde ju vara enkelt men man är ju alltid lite fundersam när de är nåt man aldrig gjort tidigare. Jo jag får linda på så mycket tråd som möjligt men tänkte lämna ett par mm till höljet så jag sen kan fylla mellanrummet med epoxi.
Men i kväll blev de Bond på bion så spolen får vänta till i morgon kväll.
Tänk om man nån gång skulle nå upp till samma nivå när det gäller elektronik och data som Bonds experter? Haha
Jo jag återkopplar när jag kopplat in den färdiga spolen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Linda om en spole

Inlägg av GeekJoan »

Ser ut som en flipperspole. Dom finns i alla möjliga varianter, och lite olika storlekar.

Talet 26-1200 är tjockleken AWG på tråden och antal varv den är lindad med.
https://flippers.com/coil-resistance.html
spole.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar