Växlande relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Växlande relä?

Inlägg av Sherlia »

Jag är inte bekant med alla elektroniska benämningar på saker jag beskriver men försöker mitt bästa.

Jag hade tänkt och bygga mig en liten släde som dras fram på två rör och när den kommer till slutet av rören trycks en strömbrytare in och så vänder släden till andra hållet. Samma princip gäller på andra sidan. Resultatet blir en släde som åker fram och tillbaka.
Jag tänkte försöka göra detta utan en enhet typ aurdino. Vill försöka göra det så basic som möjligt med strömbrytare och relän, så få komponenter som möjligt.

Finns det något (hittar på ett ord här), växlande relä som skiftar polaritet med hjälp av en momentan signal? Helst med två kretsar (plus/minus).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Växlande relä?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om du tänker dig mikrobrytare (switch) i varje ände så borde ett hel&halvljusrelä kunna vara det som finns i mitten! Kan det vara så enkelt? Tänk ljusskiftaren på ratten! fast det är switcharna som pulsar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av TomasL »

En trapp-omkopplare i var ända borde lösa det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av danei »

Nä, då måste man trycka omväxlande till och från. Men med ett eller ett par vanliga relän kan man lösa det.
Jag kan skissa i morgon om ingen annan gjort då.
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Re: Växlande relä?

Inlägg av Sherlia »

Ja tack skissa gärna :)
Jag gick el elektronik på gymnasiet så jag har grunderna för att förstå det mesta.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av adent »

Ett bistabilt relä med två poler i och två momentana strömbrytare borde fungera också?

Typ ett sådant här: https://www.electrokit.com/produkt/rela ... bistabilt/
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Växlande relä?

Inlägg av Xyzzy »

Rent elektriskt räcker det med en on-on-brytare (typ denna https://www.electrokit.com/produkt/vipp ... ron-platt/), som får växla motorns polaritet. Dock behövs lite klurigare mekanik, som beror på hur resten ser ut, om det är görbart.
Jag tänker mig ett rakt spår att åka på, med brytaren i mitten och med ex ståltråd förflytta brytarens rörelse till slutet av spåren, så tåget enbart puttar brytarens rörelse åt ena hållet, samma sak i spåret andra ände men putt åt andra hållet.

Edit: la till exempel på brytare.
Edit2: viktigt att välja en sk. break before make-funktion på brytaren, annars blir inte lös ingen långvarig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av danei »

50037ECF-120D-4359-8829-2DC1FB553FA6.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Re: Växlande relä?

Inlägg av Sherlia »

adent skrev: 8 oktober 2021, 02:06:55 Ett bistabilt relä med två poler i och två momentana strömbrytare borde fungera också?

Typ ett sådant här: https://www.electrokit.com/produkt/rela ... bistabilt/
Ja det ver väl något sådant jag sökte :) Två relän som styrs samtidigt av en momentan puls. Då kan man ha båda microbrytarna paralellkopplade plus ytterligare en knapp för att ändra riktningen på släden om man så önskar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Växlande relä?

Inlägg av Icecap »

Två relän på det vis KOMMER att bli fel!
På något tidpunkt kommer aktiveringen att gå fel för ena relä och så blir det dumt.

Jag hade såklart tagit en mikroprocessor men i verkligheten behövs bara en bistabil multivibrator.

Den kan rent faktisk utgöras av ett togglande relä som i sin tur styr ett relä till polväxling.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av MadModder »

Går det inte att göra med bara ett tvåpoligt växlande relä?
Reläet kopplat för självhållning, och ena mikrobrytaren ger reläet spänning, och det andra bryter självhållningen. :humm:
Reläet och släden måste då gå på samma spänning.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Växlande relä?

Inlägg av E Kafeman »

Ja hel och halvljus-relät till typ en Volvo 140 är ju använd otaliga gånger när man behöver minne så att en motor vet åt vilket håll den ska gå.
Det går lösa med diverse självhåll men det blir fler relän och osäkrare status och initiering.
Fast idet är ju när något ska gå till ett ändläge och stnna där tills nästa puls inirterar återgång.
I detta fallet låter det mer som att en vindrutetorkarmekanik eller motsvarande ger en mer praktisk funktion, då det antagligen ändå finns någon form av drivmotor i konstruktionen.
Bild
Senast redigerad av E Kafeman 8 oktober 2021, 18:45:56, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Växlande relä?

Inlägg av säter »

Måste det till ett relä över huvud taget?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Växlande relä?

Inlägg av E Kafeman »

Nej om man inte vill styra motorn av någon anledning via ett relä, så behövs inget relä.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av danei »

MadModder skrev: 8 oktober 2021, 18:08:39 Går det inte att göra med bara ett tvåpoligt växlande relä?
Reläet kopplat för självhållning, och ena mikrobrytaren ger reläet spänning, och det andra bryter självhållningen. :humm:
Reläet och släden måste då gå på samma spänning.
Jo, det är ju det jag har skissat upp två inlägg innan ditt.
Skriv svar