Köpa eller bygga ESR mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Detta med ESR mätare känns aktuellt för mig då jag håller på med gamla radios bl.a nu, speciellt att kunna testa elektrolytiska kondensatorer utan att avlöda dom.
Här läste jag om några olika typer:
viewtopic.php?f=11&t=87287&start=15

Den där micro-ESR låter intressant men den sidan jag kommer till är bara på ryska, ser inte ut att vilja sälja utomlands. Kollar jag på ebay finns dom där men till 60-100 euro istället för 35 euro som är priset på ryska sidan (2900 rub).

Finns den att köpa nånstans till förmånligare pris.

Annars vad tror ni om att bygga en egen?
http://kripton2035.free.fr/Resources/po ... Tester.pdf
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av rvl »

Jag var inne på hembyggealternativet i den andra tråden, men blev inte nån respons på den vinklingen. Tänkte mig då närmast nåt digitalt, men det länkade helanaloga alternativet ser ut att kunna sköta sitt job. ...och går naturligtvis att stjäla idéer från, även om man nödvändigtvis vill få med en mcu och display i sitt projekt.
Men på rätt ställe hittar man säkert nåt färdigt, som är ekonomiskt försvarbart, om man inte ser ett intresse i sig med att bygga själv.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Ja det känns ju som ett bra projekt för att lära sig lite mera, och jag gillar det analoga stuket. Så det har det "going for it" i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Glenn »

Är det nån ide att bygga när en ny testare kostar typ 50:- från ebay känner jag ?

Vill man ha en flashig med låda och manual hamnar det väl på några hundralappar.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Inte sett något för 5€ på ebya som jag tycker jag kan lita på, ser ut att vara riktigt opålitligt kinamög.

Den ryska versionen ser pålitlig ut och skulle jag kunna köpa den för 34€ så tror jag att det skulle gå an, men de där riktigt billiga ebay specialarna drar jag mig för. Så jävligt när man har ett instrument man inte vågar lita på.

Åtminstone vet jag den hembyggda versionen ser ut att ha bra specs, 100khz testfrekvens (finns sådana som går på lägre frekvenser och förstår att dessa inte är lika pålitliga) och den går inte sönder om man glömt ladda ur kondensatoren. Vet inte om den ryska också klarar det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Glenn »

Det är väl samma innehåll i dom ändå, oavsett kinamög eller ej :D

Ser att den jag tycker är bäst som bara har en 2x16-display inte verkar säljas längre, jag har även en av dom nyare med grafisk display med, typ:

https://www.ebay.com/itm/263220753456?h ... Swa8dZw3mM

Den fungerar bra mätmässigt men är väldigt slö i uppstart osv.


Hade en äldre "proffs" LCR-mätare av nåt bra märke innan och den visade iaf samma kapacitans på kondingar som denna, anledningen att jag sålde den och behöll "tjinesen" är att den
inte kunde mäta ESR, vilket man gärna vill när man letar trasiga elyter.
(dessutom fick jag ganska bra betalt för den på tradera, typ så jag kunde köpa 20+ stycken kinesiska..)
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av ziw »

Ett problem med in circuit mätare är den låga spänningen som läggs på. Det är svårt att hitta alla sjuklingar.
Helst ska man lägga på en spänning som motsvarar märkspänningen eller går över något.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag misstänker att den ESR-mätare, beskriven här är den som byggdes i första tråden här.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67485
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av E Kafeman »

Kinaversionen har fått väldigt mycket uppmärksamhet på EV-forum, och man är överlag imponerade över dess mångsidighet och goda prestanda relativt priset, men man har även utvecklat programvaran för utökat mätområde.
Utan låda och med enklaste displayen ligger den nu som billigast på 75 kr + frakt på AliX.
Det är den som testas här:


Det finnas den vanliga floran av RLC--mätare. Märkes-versioner för yrkesbruk kan kosta från 10kkr och uppåt men Keysight har en handhållen version, U1733C , som kostar ca 6-7000kr.

Är man ute efter något mer avancerat att mäta komponenters kvalitet för radio-bruk, dvs kolla hur spolar och kondensatorer fungerar 1-1000MHz så kan en nano-VNA var ett bra alternativ för den som måste hålla igen på pengarna men ändå vill ha ett bra verktyg.
Då kan man även kan mäta kvalitet på kristaller, mätar tuning av frekvensgång och fasrespons och Q-värden i mf-filter. Den är också en enkel signalgenerator och spektrumanalysator och med rätt programvara i datorn kan man göra komplicerade mätningar, beräkna impedansmatchning osv.
Det är således ett väldigt mångsidigt verktyg om man jobbar med radio med brasklappen att det kan ta tid att behärska en VNAs funktioner till fullo. Man se många rena missförstånd i användandet på t.ex. Youtube och där många inte kommer längre än till ett halvhjärtat och felutfört försök att mäta antenners VSWR.
En VNA är normalt ett dyrt verktyg men nano-VNA är i kvalitet som är helt okey för hobbybruk. VNA dugligt för yrkesbruk kostar minst två nollor mer och tredje nollan förekommer ofta, så man får naturligtvis ge avkall på dynamik, noggranhet och frekvensomfång och acceptera det förenklade användarinterfacet. För proffs-bruk är det en stor brist att GPIB/IEEE-488 saknas som gör att man kan använda i stort samma PC-programvara mellan olika märkes VNA, synka instrument med varandra osv. men det är nog av mindre värde för hobbyyisten.
Finns flera bra trådar i EV-forum om nano-VNA, framförallt om olika versioner och problem med mindre bra tillverkare samt finns där de som delar med sej av egen-utvecklad PC-programvara och som visar hur man t.ex. kan mäta milliOhm och mikroOhm och smala kristallfilter med god precision.
Mätningarna som sådana med VNA är inget nytt men det nya är att instrumentet ger en relativ kvalitet på mätresultatet för en struntsumma som ger hobbyisten tillgång till verktyg som annars varit för dyrt eller hårt begränsat i funktionaliteten på andra sätt. En nanoVNA kostar från ca 600kr och är till stor del utvecklad av en kines på hobby-nivå, och som själv deltar på EV-forum.
Kina-mög således för denna VNA eftersom kineserna har bättre fungerande mög i huvudet än andra amatörer och kan designa sådant i lågprisutförande eftersom det är det amatörer vill ha.

För samtliga dessa, inklusive VNA för 1 miljon kr, finns normalt inget skydd mot uppladdade kondensatorer då skydden lastar så att högfrekventa tester blir felvisande. Vet man att man ska hålla sej under 100kHz i radion så duger två lågkapacitans tvs-dioder, en trissa som skyddar baklänges-strömmen samt en fin-säkring. Det kan man lätt göra som en lös adapter. Skyddet kan plockas ur en billig multimeter om man bygger själv och är osäker på dimensionering. Utan baklänges-skyddet kan det bli så att om dioderna kortsluter strömmen över en aktiv krets så kan kortslutningsströmmen slå sönder kretsen bakom kondensatorn man mäter på. Något som kan vara lika illa, förr eller senare mäter man och har glömt stänga av apparaten. Lägger man då en diod-kortslutning över en nätdel-kondensator så får vi hoppas att säkringen är den komponent som offrar sej först. Det är ingen vits att instrumentet överlever men riskera att patienten dör.
Ska man dessutom kunna mäta lågohm och hög kapacitans så måste man kunna kalibrera bort ingångsskyddens inverkan för god precision om man inte kan på annat sätt ta bort skyddets inverkan.
På motsvarande sätt, mäter man komponenter som är inkopplade måste man ta hänsyn till övriga komponenters inverkan på mätresultatet.

På flera av dess lite dyrare mätare, så dyra att de har ett hölje, inklusive alla VNA, där kan man läsa på vad de ofta skriver direkt vid mätuttaget:
KEYSIGHT U1733C.png
Proffsinstrument är helt eller delvis utan ingångsskydd, så man gör bäst att inte försöka ladda ur kondensatorer genom instrumentet!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Jag är inte riktigt på att jag förstår dig helt där gällande skydd, först låter det som det är något dåligt med skydd, men sen låter det som om man kan ta livet av apparaten man testar utan det. Så det låter ändå som nåt man bör ha.

Jag är inte ute efter att testa transistorer eller nåt annat utan endast elektrolytiska kondensatorer utan att behöva avlöda dom. Jag lutar ändå mot att laga något själv, för hur ska man annars lära sig nånting om elektronik börjar jag tänka. Den modellen har också en kalibreringsfunktion.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av E Kafeman »

Skydd för att inte uppladdade kondensatorer ska skjuta sönder mätapparaten består i sämsta fall endast av två dioder korsom varandra. De skapar en kortslutning för allt som har högre spänning än diodernas framspänningsfall.
Antag att du mäter på en uppladdad primär kondensator som råkar vara uppladdad i en krets med en 7805 spänningsstabilisator som i sin tur har en utgångskondensator.
Om den kretsen inte är skyddad mot din mätapparats skydd så så blåser du sönder 7805-kretsen vid mätningen av den primära kondensatorn, när den fortfarande ärr inkopplad i kretsen och uppladdad sedan tidigare.
Det är antingen amatörmässigt och felaktigt sätt att mäta kondensatoreror inkopplade, oavsett om de är uppladdade, eller så har man så stor förståelse för hur kretsen i övrigt är designad så att man kan ta hänsyn till hur övriga kretsen påverkar mätresultatet och hur kretsen i övrigt påverkas av en plötslig urladdning av en kondensator i kretsen samt att mätapparaten skickar in egna signaler över kondensatorn som inte alltid påverkar övriga kretsen som tänkt.

De flesta som får tanken att mäta ESR på inkopplade kretsar ser nog till att urladda kondensatorn med skruvmejseln och inte med mätinstrumentet. Urladdning går illa nog åt mejselspetsar som fräts bort en aning med varje urladdning.

Det finns nog ingen som rekommenderat dej att mäta några komponenter alls när de är inlödda? Normalt probar man signalvägar för att finna en misstänkt trasig komponent. Om det är ett motstånd, kondensator eller spole så mäter man ofta på den bortlödda komponenten för att verifiera att det verkligen var en trasig komponent
För komplexa ic kostar det mest tid att försöka verifiera trasighet, man byter kretsen och verifierar trasigheten med att bytet avhjälpte problemet.

Som med det mesta man felsöker på kretskort så börjar man ofta med att optiskt undersöka.
Var finns det brännmärken, något som läk, rost ,oxid, eller sprickor i kermiska kretsar.
Just vad gäller elektrolytkondensatorer med dålig kvalitet, där tittar man ofta efter om de är svullna.
Det spelar ingen roll om de mäter helt ok, rätt kapacitans och låg ESR, är de svullna så byter man dessa och de är meningslösa att mäta på medans de är inkopplade.
Är det ett större nätaggregat kan det dessutom finnas flera parallella kondensatorer, så det går inte avgöra vilken kondensator man mäter på om den är inkopplad.

Det är en bra början att lära sej om elektronik att förstå att det som skyddar en apparat mot överspänningar genom att begränsa inspänning med dioder till +/-1V kan blåsa hatten av det man mäter på.
Ett smart skydd ska skydda i bägge riktningarna. För att ta ett förenklat exempel, vad händer om du mäter över ett spänningssatt nätuttag med din ESR-mätare? Inte för att du någonsin tänkt mäta så, men vad händer om skyddet är två korslagda 3A dioder?
Det första som händer är att dioderna går sönder, sedan brinner mät elektroniken och därefter går säkringen till nätuttaget. Inget bra skydd i den situationen, som är rätt lik vad som kan hända om du mäter i något spänningssatt eller med flera kondensatorer på samma koppllingsslinga.
Det är inget bra skydd i fel händer i den situationen.

Bästa skyddet består i att den som använder instrumentet förstår att man inte bör mäta på somliga inkopplade saker om man ska få vettiga mätresultat om just denna komponenten och inte även allt annat som den är inkopplad tillsammans med.
Detta gäller främst motstånd, kondensatorer och spolar.
Halvledare kan det finnas skäl i att mäta spänningssatta genom att man följer signalvägar och mäter så att DC-nivåer är som förväntat. Sådan mätning kan leda till att man hittar uppenbart trasiga motstånd, kondensatorer och spolar och dåliga förbindelser typ glappa lödningar som kan vara lättare att hitta genom att peta, knacka och blåsa med kylspray på en aktiv krets.

Mätskydd avser oftast att kunna förlåta mät-misstag utan att allt går upp i rök. Det allra enklaste och mest grundläggande skyddet du hittar i en multimeter för att mäta spänningar är en säkring som brinner av om energin blir för stor. Det finns normalt ett antal andra skydd som kompletterar säkringen med skydd mot ESD och liknande.
Man bör förstå att skydd av olika slag ofta påverkar mätresultatet så att man får missvisning. Skydd i form av dioder lastar ingången med kapacitans, säkringen ger en mindre serieresistans och en förödande serieinduktans om det är radiokretsar man mäter.
Till viss del kan man acceptera den typen av skydd även i bättre instrument men då krävs att man på olika sätt kan kompensera för skyddens inverkan. Det hittas ibland även på enkla multimetrar där man kan nolls-ställa mätkablars resistans och kapacitans. Det är ingen bra noll-kalibrering många gånger men bättre än inget.
Proffsinstrument av denna typ förutsätter att det är proffs som begriper vad de sysslar med och inte mäter på okända inkopplade kondensatorer eller någon annanstans heller och därför behövs inga skydd som stör mätningarna.
Proffs, dvs de som mäter varje dag och har kunnandet vad mätningen innebär, hur den påverkar mätobjektet osv, de gör misstag de också.
Är jag osäker använder jag dämpsatser som reducerar signalen man mäter på när jag mäter på radiosändare tills jag konstaterat att signal-nivåerna inte kommer bränna sönder mitt mätinstrument även utan dämpsatser.
Extra dämpning minskar dynamiska mätområdet och ökar mätosäkerheten så om möjligt vill man slippa extra signal-dämpninga.

Det är kul att mäta runt och även om du inte nu anser dej kunna eller behöva mäta halvledare om de lever upp till sina specifikationer eller är trasiga så är det en funktion som inte ligger i vägen och kan vara ett framtida behov när du kan mera.
I modern elektronik är det iofs rätt glest mellan diskreta komponenter, enskilda dioder och transistorer men i synnerhet en period i mitt liv när jag byggde själv små kretsar så var det ett ofta använd funktion, att kolla om transistorer var hela och levde upp till sina specifikationer. Det var den tiden jag byggde upp ett grundläggande kunnande, genom att bygga själv och ibland göra misstag som fick röken till komma fortare än tänkt. Det är inom elektroniken som inom många andra teknikgrenar, det är på misstagen man får något att komma ihåg och lär man sej varför misstaget uppstod så har man ny kunskap som man aldrig glömmer.

Att något är billigt samtidigt som det är mångsidigt är sällan dåligt. Om något mäter rätt ligger mer på att den som mäter vet vad denne gör. Mäta på inkopplade kondensatorer är en sådan som man inte bör göra om man inte har djupare kunskaper om hur övriga kretsen påverkas och hur mycket det ger felvisning på mätresultatet.
Med tanke på att du beskriver dej själv i en lärande fas gör att jag varmt rekommenderar några av dessa enklare mätverktyg.
Det är absolut inget fel. Jag mäter dagligen med instrument som kostar som en bättre Volvo men jag har genom åren byggt mej enkla mätinstrumnent såsom diod-detktorer och ska jag leta avbrott använder jag inte sällan en multimeter av sämsta sort men väl hörbar summer. Dessutom skulle jag klanta mnej och mäta över något som tar livet av multimeterna, så kostar den 150 kr ny, ingen större förlust. Innan jag kopplar in mina dyrare instrument tänker jag däremot alltid två gånger så man inte hittar olycklig spänningar i apparaten man mäter på eller signalkällor som kan överlasta förstärkarna i mina instrument.

Vill man bara mäta kapacitans för en elektrolyt, den funktionen kan man få på köpet med många billiga multimetrar och den typen av mätning är lättare att skydda multimetern mot uppladdade kondensatorer. Att mäta ESR på ett vettigt sätt och ändå göra instrumentet säkrat mot användarens mätmisstag är svårare.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Ingen har rekommenderat mig personligen att göra det, men det är definitivt nånting som folk gör när de reparerar gamla kretsar och ingen har höjt ögonbrynen på det. Jag har en radio från 1970 talet jag vill kolla de elektrolytiska kondensatorerna på, därav en ESR testare. Precis som hundratals andra verkar göra enligt vad jag kan läsa mig till online. Att avlöda allting vore ju extremt jobbigt för att testa separat med en mulitimeter, det vill jag absolut inte göra så därför började jag kolla efter alternativ.

Kondningarna ser OK ut men har också läst, dom kan se OK ut men vara åt helsike. Eftersom hundratals människor verkar kunna använda liknande verktyg till liknande syften måste jag tro det även måste gå för mig, även om det känns som jag personligen måste spela efter egna regler skilt från alla andra på jorden oftast.
Senast redigerad av DennisCA 8 oktober 2021, 08:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Glenn »

Fast min erfarenhet är att man MÅSTE löda loss för det ska bli rätt, visst, man kan löda loss tillräckligt mycket för att kretsen inte ska ha kontakt men då kan man lika gärna ta loss den helt.

Min tjinestestare har ju möjligheten till in circuit, men det blir ofta fel (av naturliga skäl, du mäter inte komponenten utan hela kopplingen) , så mätningen ger alltså inget, det kan se bra ut
fast det inte är bra, eller se ut som fel fast det inte är fel.. slutar med att man löder loss ändå.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Jag läser nu här
https://www.eevblog.com/forum/beginners ... uit-board/
jimmc skrev:
Hero999 skrev: Unfortunately it's common practise to connect capacitors in parallel, for example on a linear PSU you might have a monster 4700uF capacitor in parallel with a 1uF tantalum and a 100nF ceramic capacitor, the latter both having a very low EAR which will interfere with the result.
Whilst I would agree that you cannot measure the individual ESR of similar value capacitors in parallel, if the combined ESR is low enough then it would be reasonable to assume that there is no fault.

For the example you gave, there is no problem in measuring the ESR of the 4700uF capacitor...
The reactance of a 1uF capacitor at 100kHz (typical frequency of ESR meter) is 1.6ohm and that of 100nF 16 ohm.
The expected ESR of the 4700uF is <100mOhm (eg http://parts.digikey.com/1/parts/40938-capacitor-electro-250v-4700uf-st-2222-115-13472.html) so the effect of the other caps is not significant (<10%).
Remember that ESR measurement does not have to be precise, the fail criteria for a capacitor is going to be at least a 50% increase in ESR.

Jim
Kontentan jag har fått från bl.a. den tråden är att man kan med tillräcklig noggranhet i många kretsar få en tillräckligt noggran mätning för att säga om kondensatorn är kaputt eller ej.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av E Kafeman »

DennisCA skrev: 8 oktober 2021, 08:43:20 Ingen har rekommenderat mig personligen att göra det, men det är definitivt nånting som folk gör när de reparerar gamla kretsar och ingen har höjt ögonbrynen på det
Jodå, varenda en som har grundläggande kunskap höjer på ögonbrynen då de vet att det blir oftast fel. Detta definitiva du påstår är defintivt att anse som påhitt utan grund och du har ingen källa att hänvisa till som är att anse som kunnig, eller hur?
DennisCA skrev: 8 oktober 2021, 08:43:20 Precis som hundratals andra verkar göra enligt vad jag kan läsa mig till online. Att avlöda allting vore ju extremt jobbigt för att testa separat med en mulitimeter, det vill jag absolut inte göra så därför började jag kolla efter alternativ.
Nehej du nu slirar du nog på sanningen eller så har något alldeles extrem otur när du kollar på andras reparerande om de mäter kondensatorer inlödda. Ett undantag kan vara om man vet exakt hur det påverkar mätresultatet av övriga komponenters inverkan.
Förenklat, om jag mäter ett motstånd märkt 100kOhm och det fortfarande är inlött accepterar jag alla mätvärden 0-100kOhm som korrekta om jag inte kan hur kretsen i övrigt reagerar på mitt mätinstrument. Endast om jag mäter värden större än 100k misstänker jag att det kan vara något fel på komponenten.

Det är aningen generaliserat men det är bara okunniga klantar som håller på med mätning av inlödda kondensatorer i radio-apparater som någon typ av felsökning. Det låter alldeles horribelt tokigt.
Det visar att de inte begriper vad de sysslar med. Det är tidslöseri och ineffektiv felsökning om man ens hittar fel eller mera skapar nya fel.
Om du hittar hundratals klantar som påstår något sådan måste du väl någon gång även träffat på någon som har lite kunskap? Dumheter må finnas online men nu tror jag du överdriver.
Detta är trots allt så pass enkel nivå av elektronik där man inte kan låta tokerier vara vägledande.

De som sysslar med felsökning i allmänhet sitter givetvis inte och löder bort varje krets på måfå för att kontrollmäta, lika lite som en bilmekaniker plockar bort slumpmässiga delar på bilen för mätning när motorn går hackigt.
Det vanligaste tillvägagångssättet är att optiskt kolla efter brister.
Om det inte finns något uppenbart synligt fel kanske man spänningssätter och undersöker vad som är fel.
Om det t.ex. är ljudet som är svagt i radion trots max volym mäter man signalvägen tills ljudet inte längre har förväntat spänningssving. Uppstår det vid en transistor eller kondensator så kanske man löder loss komponenten och mäter just denna komponent, inte varenda komponent.
Om du ska reparera en vanlig julgransbelysning så följer du spänningen i slingan till spänningen tar slut. Då mäter du kanske just denna glödlampan där spänningen tar slut genom att mäta den urskruvad. Att mäta varenda lampa är meningslöst och slöseri med tid.
Antag att du är radio-reparatör som tar tim-betalt för att du reparerar åt kunder. Inte är du så ineffektiv att du sitter och mäter varenda kondensator inlödd, vilket är meningslöst och intetsägande? Det är heller inget du lär dej något på om elektronik, du lär dej på sin höjd att du slösar din egen tid.
Börja med att proba felet och på sin höjd löder du loss en pga probningen på goda grunder misstänkt trasig komponent och kanske kontrollmäter innan du kastar den i papperskorgen och ersätter med en ny.
Ofta är det så att det är effektivare att bara byta billiga dussin-komponenter än att fördjupa sej i graden av trasighet.
Det man gör är att man kontrollmäter signalen efter komponentbytet och verifierar att ett fel är avhjälpt.


>Kontentan jag har fått från bl.a. den tråden är att man kan med tillräcklig noggranhet i många kretsar få en tillräckligt noggran mätning för att säga om kondensatorn är kaputt eller ej.


Ja det är ju ett bra exempel på hur man kan mäta att åtminsstone en kondensator är hel. I detta fallet med endast ett enkelt nätaggregat som inte är anslutet till någon annan elektronik så dominerar lägsta ESR oavsett andra möjliga fel.
Det är även ett bra exempel där om kondensatorerna var uppladdad när man anslöt instrumentet så kan man blåst sänder ett antal komponenter nedströms om de var inkopplade. Detta gäller som tidigare för spänningsstabilisatorer, vilka ofta finns efter direkt efter närtaggregatet,
men även förstärkarsteg med dubbla matningsspänningar är sådant som då lätt kan stryka med med mer svårfunna fel.
Felsökningen är inte effektiv om den konstaterar en av flera kondensatorer möjligt hel och dessutom skapar man ett nytt fel utan att ha reparerat något ännu.
Skriv svar