Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av DennisCA »

Biltema har två produkter, en som heter oxidrengöring:
https://www.biltema.fi/sv-fi/bilvard/bi ... 2000042533

Och en som heter elektronikrengöring
https://www.biltema.fi/sv-fi/kontor---t ... 2000044185

Men vad är skillnaden egentligen? Vilken av dessa två är bättre för att fräscha upp gamla brytare och potentiometrar?

Jag tippar det är oxidrengöraren för den har mera varningar.....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av Icecap »

Ingen produkter kan ta bort oxid. De kan flytta lite oxid men man MÅSTE alltid skölja bra igenom med t.ex. IPA så att partiklerna sköljs bort.

Kontaktspray i nära nog vilken form som helst löser inget problem permanent men kan till dels flytta problemen.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av xxargs »

Biltemas Elektronikrengöringen var förr ren IPA men med Corona och IPA-brist för all handdecifiering som nu plötsligt skulle fram så bytte de blandning med förmodligen större andel heptan/kem. ren bensin.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har haft goda erfarenheter av BILTEMA:s Oxide Clean Art. 36-4540.
Funkar bra i pottar omkopplare och strömbrytare, och verkar hålla länge i dessa.
Har nog använt i en 5 år eller så, produkten har bytt utseende och det var svårt att hänga med när den förändrades,
Klart att det vore bra att skölja bort smörjan, men in i potentiometrar blir det ju svårt och där blir det knappast damm.
I en del fall gäller lite av sprayen på en tops och gnugga lite på de ytor man vill få bättre elektrisk egenskaper på.

Efter lång användning kan jag faktiskt rekommendera denna gegga....

Roysan
hsd
Inlägg: 2125
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av hsd »

Jag föredrar ren bensin före ipa, men båda är dåligt för omkopplaren
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18387
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av 4kTRB »

Jag köpte en liknande på Biltemat, svart burk, den lämnar någon slags rödaktig olja när det dunstat.
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av DennisCA »

Om man skulle gå ifrån biltemas sortiment finns det nån bättre produkt för potentiometrar och brytare?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av Glenn »

Tycker biltemas oxide clean funkar hyfsat, förut hade kontakt chemie en oxidlösarprodukt som var okej också, oklart om den finns kvar.

Vet att jag skrivit det förut, men när jag jobbade med bilar på 90-talet hade vi en OTROLIGT bra produkt som jag tyvärr inte vet fabrikatet på,
först sprayade man en illröd spray på kontakten och man kunde se att det liksom kröp och bubblade i oxiden, sen sprayade man med en annan spray (som
det var ett jäkla tryck i) som rengjorde och antagligen neutraliserade den första, sen avslutade man med en tredje spray som skyddade långsiktigt.

Den där röda sprayen var extremt effektiv, aldrig sett nåt liknande, däremot var den väldigt otrevlig att andas in, lite som lutångor.

I nån annan tråd var det någon (Marta ?) som gissade på vad det var för spray och skrev att den isåfall förbjöds för typ 20 år sen av miljöskäl (tror jag det var)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av arvidb »

Här finns en tidigare diskussion om samma sak. Och läser man vidare i den tråden så hittas en länk till yttrerligare en tråd om samma sak.

Den behandling som jag körde 2017 (AG Termopasty KONTAKT S + KONTAKT PR) har hållit sen dess, inget besvärande skrap eller andra problem med volym- och balanspotentiometrarna.

Edit: Länk till KONTAKT S och KONTAKT PR på TME.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oxidrengöring och elektronikrengöring? (biltema)

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, men:

Min erfarenhet är att hatade 5-56 (CRC) är utmärkt för omkopplare.

Potentiometrar bör helst inte sprayas alls. De har fett från fabriken och om man kan få bort oxid genom att bara röra potentiometern femtioelva gånger och om det känns som att fettet fortfarande smörjer så är detta nog bättre än att spraya. Om man måste spraya brukar jag köra 7-78 (PRF, fanns åtminstone förr hos Kjell & co).
Skriv svar