El-dragning till laddbox för elbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kamelen
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 november 2019, 10:02:49

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Kamelen »

Gääsp!!


Elbilsladdaren ska ha minst 5G6mm matning, egen säkring samt jfb som klarar anläggningens huvudsäkring. Lastbalanserare som mäter hela anläggningen ska också installeras, denna kommunicerar med laddaren via wifi/tråd (ex CAT5/6) för att optimera laddningen i förhållande till förbrukningen i HELA anläggningen. Sen ska allt konfigueras/adresseras via inställningar i lastbalanseraren/laddaren/app m.m.

Mvh Lars
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag räknar till 4 rätt och rätt 6 fel i din text.
Kamelen
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 november 2019, 10:02:49

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Kamelen »

Får väl lära mig lite mer helt enkelt, inte värre än så :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av danei »

Vilken ledning som krävs betor ju på hur hög ström man vill kunna ladda med.
holme
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 september 2021, 18:16:01

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av holme »

Här kommer en uppdatering gällande min fråga om eldragning till laddbox. Det slutade med att jag efter mycket research beställde en Easee laddbox, här finns omdöme och mer fakta om den: https://www.konsumentguiden.se/e-handel ... or-laddbox. Jag beställde den med installation från Skårebo Energi med allt inkluderat och Grön teknik avdrag. Fick rekommendationen att dra ut en ny kraftigare ledning från elcentralen och blev därför tvungen att gräva upp en bit runt husgrunden. Idag är allt på plats och fungerar perfekt. Huset har 25A huvudsäkring och jag inkluderade en lastbalanserare från Skårebo Energi för att säkerställa att bilen inte drar mer kräm än huset klarar att leverera. Uttaget som jag hade tänkt försöka använda från början visade sig endast ha 10A :-)
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Bo.Siltberg »

Så, hur snabbt kom ni fram till att ni ville kunna ladda?
Lastbalansering på 25 A låter som att ni dels har ganska stora förbrukare i huset och dels vill kunna ladda ca 5 mil per timme, dvs runt 50 mil på en kväll+natt.
Vilken area är en "kraftigare ledning" och hur motiverade de den?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av AndLi »

Vad innebär att kunna ladda 5 mil/h? Hur många kW laddare motsvarar det?
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ca 3*16 A eller 11 kW.
holme
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 september 2021, 18:16:01

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av holme »

Bo.Siltberg skrev: 28 april 2022, 20:13:28 Så, hur snabbt kom ni fram till att ni ville kunna ladda?
Lastbalansering på 25 A låter som att ni dels har ganska stora förbrukare i huset och dels vill kunna ladda ca 5 mil per timme, dvs runt 50 mil på en kväll+natt.
Vilken area är en "kraftigare ledning" och hur motiverade de den?
När det kommer till hastigheten så ville vi ha så snabb laddning som var möjligt med den huvudsäkring vi har. När vi väl grävde upp runt huset så ville vi lägga ner en så pass kraftig kabel att vi tog höjd för eventuella framtida installationer av kraftigare laddbox. Framdragningen gjordes med 6m2-kablar.
Skriv svar