Fel på min SMPS enhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Hejsan.

Jag har ett fel på min SMPS. Den skall Leverera 2 x 32v, 1x5v, samt 1x12v.

32v och 5v Fungerar.

12v är har en relativt tung last och den har pajat. När enheten är olastad så mäter den 24v.
Om man jämför med en fungerande olastad SMPS så mäter man ca 14,9v

Då man kopplar in lasten på så dyker spänningen till 11,4v. Och detta medför att min lampa inte vill starta upp.

Jag har illustrereat de mätningar jag hittills gjort på några bilder jag hämtat från nätet.
Jag planerar att lyfta heatsinken och ta en bättre bild senare.
Där ser man utgående Trafo, Schottky samt en spole.

Jag har ju utgått hela tiden från att felet har legat i det sekundära området.
Så jag har mätt upp, spole kondensator utg trafo och Schottky.

En detalj: Efter att ha lokaliserat en "troligen rätt spänningen" vid utgående trafo så misstänkte jag Schottky som sitter direkt
på utgående. Efter att ha lossat den och mätt den verkar den ändå vara ok.

Jag skall försöka felsöka runt trafon ett varv till men jag känner mig lite vilsen just för tillfället?
Kan det vara så att felet faktiskt ligger i det primära området?

Detta är var jag hittills har lärt mig, men mina kunskaper är något begränsade. Så jag behöver hjälp att gå vidare.
Vilket område är mest rimligt att felsöka i?

[ Bifogad beskrivning ]
https://www.dropbox.com/s/iscor4syk6dpu ... u.jpg?dl=0
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av prototypen »

Lägg bilder på forumet som det är nu får jag endera små bilder överlappande varandra eller jätteförstoringar.

Om det bara är en switch så är det bara en utspänning som är reglerad, de övriga blir vad det blir.

Protte
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Lägg bilder på forumet som det är nu får jag endera små bilder överlappande varandra eller jätteförstoringar.
Det är rätt. Jag sammansatte 3 bilder till en för att kunna se 3 olika vinklar. Du får zooma in. Upplösningen ska vara ganska god.

Om det bara är en switch så är det bara en utspänning som är reglerad, de övriga blir vad det blir.
Hur menar du? Vad skulle vara en switch? Varför skulle 12v vara unik till skillnad från de andra spänningarna?

Det är ju något svag komponent som gör att 12v duckar då den lastas.
Är det mest troligt att söka i det primära filtret eller den sekundära med tanke på vad jag skrev tidigare?

Tjipp /F
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Marta »

Den där har 1 trafo och 1 primärkrets. En av spänningarna är "huvudspänning" och regleras aktivt. Kanske +5V. De två andra följer denna ganska så hyfsat. Eftersom två spänningar funkar är huvudspänningen OK.

Är lytingen på 12V OK?
Är alla lödningar OK? Trafon skapar ultraljud som kan få dem uppluckrade.

Vad mäter Du spänningen med? Den skall mätas med scope och inget annat. Spänningen med last på 11.någonting är helt OK vid hög last. Är lytingen ett avbrott så kan en DMM visa vad som helst. På ett scope ser Du direkt om det är DC eller pulser Du får ut.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av breflabb »

Man kan komma långt med bara en multimeter också.
Sått multimetern på AC läge och mät spänningen.
Om det är högt värde då har du garanterat fel på filterkondningarna ( elektrolytarna )
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Marta skrev: 23 september 2021, 12:15:43 Den där har 1 trafo och 1 primärkrets. En av spänningarna är "huvudspänning" och regleras aktivt. Kanske +5V. De två andra följer denna ganska så hyfsat. Eftersom två spänningar funkar är huvudspänningen OK.
MKT bra info. 1000 tack =)
Marta skrev: 23 september 2021, 12:15:43 Är lytingen på 12V OK?
Vad betyder Lytning?
Vad betyder "DMM" ??
Marta skrev: 23 september 2021, 12:15:43 Är alla lödningar OK? Trafon skapar ultraljud som kan få dem uppluckrade.

Vad mäter Du spänningen med? Den skall mätas med scope och inget annat. Spänningen med last på 11.någonting är helt OK vid hög last. Är lytingen ett avbrott så kan en DMM visa vad som helst. På ett scope ser Du direkt om det är DC eller pulser Du får ut.
Jag kommer mäta och kolla lödningar lite mer noggrant snart. Men jag har hittills inte upptäckt något bristfälligt.

Tyvärr har jag inte tillgång till ett fungerande scope, men det blir det sista steget om jag inte löser det med vanlig multimeter.

Jag kan absolut hålla med om att 11,4v borde vara ok men i mitt fall är perspektivet tvärt om.
Jag har jämfört med en fullt fungerande SMPS. (jag tror jag mäter den till 12,2v med last på)

I ögonblicket då den startar så lastas den nog inte så mycket det är först senare. Men Den duckar ner direkt till 11,4 då du slår på brytaren. och detta medför att lampan duckar också och vägrar köra igenom uppstarten.
12V spänningen är den spänning som lastas absolut tyngst i lampan. Den matar alla funktioner i hela lampan och borde ligga på runt 2-4 ampere.
32v alnväds till en ballast förl en metallhybridglödis. och 5v är jag lite osäker på.
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

breflabb skrev: 23 september 2021, 23:38:52 Man kan komma långt med bara en multimeter också.
Sått multimetern på AC läge och mät spänningen.
Om det är högt värde då har du garanterat fel på filterkondningarna ( elektrolytarna )
1000 tack för tips. Skall ha detta i åtanke.
Jag skall helt ärligt erkänna att jag är ganska osäker på det mätvärde jag fick på utgående och innan Schottky dubbeldiode.

På den fungerande smps'n fick jag ett jäkligt högt värde (olastad) medans på den icke fungerande mäter jag en ganska låg AC spänning.
Jag måste mäta lite mer noggrant och föra bok.

Det jag har gjort är att lossa 1 kondensator i primära delen och mätte upp den. Den hade 20% tolerans märkning och låg inom 5% typ så den måste väl betraktas som mkt väl godkänd?
Konding nr 2 lossade jag aldrig utan mätte på kortet direkt. Men om man jämför när båda sitter fast så får jag ungefär samma värde. Så jag betraktar primärfiltret som fungerande i. nuläget.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av breflabb »

Primär delen är nog helt OK. Hade det varit fel på den så skulle du inte få
några spänningar alls på säkundär sidan, eller mycket lite
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Jag glömde en viktig detalj som kan båda styrka min tes om 12v känsligheten.
Dessutom kan det peka på en viss typ av riktining i felsökningen kanske?!?!?


ok: Lampan har startat upp då jag köpte den. Den har sviktat jäkligt mycket men till slut startade den upp. Därför vet jag att spänningen är jäkligt viktig.
Pekar detta extra mycket på dålig lödning tro?

Exempel:
Här är en liten tråd startat där en av trådskrivarna (Antoine Laurès) har exakt samma problem som jag. I videon ser ni vad som händer om spänningen sjunker under 12v. Displayen flimrar och den vägrar att starta.

I tråden så anger Antonio att han testat att byta en keramisk kondensator. Och då har han få ned spänningen från 24 till 18v (olastad). Han tror då att det är fortfarande ett fel i 30v sektionen. (
Är det den ljusblåa dubbelkomponenten bredvid primär kodning? Eller är det den svarta på andra sidan kondingarna (se bild i mitten) som är märkt "NTC 101"

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Marta »

Om den krånglat från början så har Du ju garanti. Är det många som har samma problem så är det ett ursprungsfel och Du har även reklamationsrätt enligt KKL. Har Du brutit sigill och klabbat så är garantin "void", hur det är med reklammationsrätten vet jag inte.

När märvärdena är så osäkra är det särskilt viktigt att veta vad det är Du mäter på för något. Därför är det alltid bäst att mäta med scope.
Före dioden kan Du inte mäta upp något vettigt med Din DMM. Där har Du en puls med rätt polaritet som skall ladda kondensatorn genom dioden, men även en puls med motsatt polaritet som skall ignoreras.
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Garanti. Hähähäh. Den kom ut 2003-07 =). (den är köpt på blocket)
Så någon garanti kan jag inte räkna med.

Jag skall kolla under veckan om det finns ett scope att låna.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av breflabb »

NTC 101 är en thermistor, den svarta bakom ser ut som en likriktare som går till elektrolyten
och där skall du ha över 300V DC.
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Marta skrev: 23 september 2021, 12:15:43
Är lytingen på 12V OK?
Är lyting slang för Elektrolyt? Om du menar den 63v 180 UF som syns på "bild 3", brevid spolarna, så är den borttagen och uppmätt och den var helt fungerande.

/Fredrik
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

breflabb skrev: 26 september 2021, 23:16:28 NTC 101 är en thermistor, den svarta bakom ser ut som en likriktare som går till elektrolyten
och där skall du ha över 300V DC.
Om jag mäter DC äver polerna vid thermistorn så får jag inte 300V DC. (då jag testar på en fungerande SMPS som är olastad.)
Var det där du menade?

Dagens mätningar vid en fungerande SMPS (olastad)

Trafo har dubbla ut:
1: stabil 21,58v ac (precis innan schottky)
och 12,8v dc ut fån schottky

2: stabil 32,9v ac (precis innan schottky)
och 15,3v dc ut fån schottky

163v över båda primära kondingar
2,8v dc över termistor
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av prototypen »

Jag kan fortfarande inte se bilderna i något större format. Hur ska jag zooma i dessa bilder med en iPad.
Min stationära klarar det kanske men nu är jag på jobb 85 mil hemifrån bara med en iPad.
163 volt är nog helt rätt men jag kan inte se om det är två kondensatorer och då är de troligen seriekopplade för att det ska vara enkelt att koppla om mellan 115 och 230 volt AC.

Protte

Är det någon med datakraft som kan lägga bilderna på forumet?
DS
Skriv svar