Laga Subwoofer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Min subwoofer har givit upp och jag vill försöka laga den.

Problemet
När jag kopplar in elsladden ger subwoofern ifrån sig ett kraftigt brummande, samma ton hela tiden. Om högtalarkabeln från förstärkaren är inkopplad gör varken till eller från. När jag kopplat in elen tilltar volymen på brummandet under tre sekunder och fortsätter sedan på en konstant stark nivå.

Första steget - slutsteget
Subwooferns elektronik finns samlad på ett kretskort. Kortet och en transformator sitter monterade på bakstycket, som också tycks användas för att avleda värme från två transistorer(?). Jag har letat efter komponenter som ser trasiga eller brända ut, kondensatorer som buktar i toppen. Har även plockat bort säkringen och testat den med multimetern. Men det lilla jag kan bedöma ser OK ut.

Nuläget
Jag vill felsöka vidare och undrar vilka komponenter jag kan testa med multimetern direkt på kortet. Ska man investera i andra instrument för att testa kondensatorer?

Bild 1. Bakstycket, ingångar för el och signal. Vred för volym etc. "Line in" används för musiken
IMG_1519.jpeg
Bild 2. Bakstycket, kretskort och transformator
IMG_1520.jpeg
Bild 3. Vredens anslutningar till kretskortet
IMG_1521.jpeg
Bild 4. Två stora kondensatorer, två stora transistorer (?)
IMG_1522.jpeg
Bild 5. Två stora kondensatorer, två stora transistorer (?)
Transistorerna ligger an mot bakstycket.
IMG_1523.jpeg
Bild 6. Vredens anslutningar till kretskortet, Högtalarkabelns anslutning = Line in (röd)
IMG_1524.jpeg
Bild 7. Vredens anslutningar
IMG_1525.jpeg
Bild 8. Transformerad el, säkring
IMG_1526.jpeg
Bild 9. Transformerad el, säkring
IMG_1527.jpeg
Bild 10. Rectifyer AC --> DC
IMG_1528.jpeg
Bild 11. Kortets undersida, hela
IMG_1529.jpeg
Bild 12. Kortets undersida, de två stora kondensatorernas lödningar
IMG_1531.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Danny »

I alla av de subbar jag lagat har det funnits dåliga elytar.
Kontrollera även limmet så det inte blivit ledande.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Akai »

Ben som vibrerar av är inte heller helt ovanligt. Större komponenter svänger med basen och tillslut går benen av. Mekanisk stress.

Man får helt enkelt vicka på komponenterna och se till att de sitter fast i kortet.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Danny skrev: 9 september 2021, 20:38:11 elytar
Tack för respons! Får jag fråga vad elytar betyder?
Jag har testat limmet direkt med multimetern men det verkar inte leda.

Akai skrev: 9 september 2021, 20:53:37 Man får helt enkelt vicka på komponenterna och se till att de sitter fast i kortet.
Allt verkar sitta. De största komponenterna sitter också fast med lim.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Palle500 »

Elytar är elektrolytkondensator. De större brukar tappa kapacitans och då får du lätt fram brum via elnätet. Blir alltså dålig likspänning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av danei »

Elytar är slang för elektrolytkondensatorer (något längre att skriva). Dvs, de runda svarta komponenterna.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Det är två stora svarta elytar på 63V 4700 µF.

Faktum är att när jag kopplat ut subben har jag försökt att ladda ur elytarna genom att kortsluta dem med en tång. Den ena ger alltid en rejäl blixt/stöt, men den andra är alltid helt död. Men jag vet inte om det är normalt att bara en av dem verkar laddad.

Är det bäst att mäta om elytarna är paj innan jag byter ut dem? Jag tänker ifall jag kan mäta dem innan jag tar bort dem från kretskortet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av danei »

Det är en för positiv spänning och en för negativ. De borde vara lika laddade. Men det måste ju inte bero på kondensatorn.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Mindmapper »

Det bästa är att mäta om du har spänning fram till lyten. Har du spänning fram till lyten men den tar inte laddning så är lyten felaktig. Annars är felet före ellyten.
Du bör inte kortsluta lyten då den inte är avsedd att lämna kortslutningsströmmar. ladda ur den med en lämplig resistor.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Mathias@Åland »

Gissar att det är avbrott i den ena av de stora kondensatorerna.
Mät AC-spänning mellan pinnarna på kondensatorerna med multimetern (med strömmen påslagen). OBS var försiktig för du har nätspänning oskyddat i mitten av kortet runt säkringen. Om du får ett mycket högre värde på ena så är den sannolikt trasig.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Stort tack för respons!

Jag har provladdat kondensatorerna med det jag hade hemma d.v.s. två 1,5 V batterier, och sedan mätt spänningen över kondensatorernas poler med en multimeter. Kopplade in de seriekopplade batterierna på kortets bridge rectifier för att testa kondensatorerna och vägen fram till demsamma.

Båda kondensatorerna laddade upp till knappt 1,5 V, men jag noterade att de laddade ur spontant, fast olika snabbt.

Bild 13.
Screenshot 2021-09-11 at 20.52.47.png
Kondensator 2 som snabbt laddar ur spontant har aldrig givit något livstecken då jag skruvat loss kortet ur subben strax efter jag dragit ur vägguttaget. Kondensator 1 däremot har tidigare blixtrat till när jag laddat ur den manuellt, - @Mindmapper: ska använda resistor nästa gång.

Här har jag mätt med betydligt lägre spänning än komponenterna får med subben inkopplad i vägguttaget. Kan skillnaden ändå ha betydelse? Fel på lyten eller efter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Gör som Mathias skrev här ovan. Det är det lättaste sättet att jämföra
med en enkel multimeter. Observera att multimetern skall vara ställd i AC läge
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Jag försökte mäta AC-spänning mellan pinnarna på kondensatorerna med båda visar 0, även när strömmen är påkopplad. Betyder det något alls?

När jag dragit sladden ur vägguttaget mätte jag DC-spänning mellan pinnarna på kondensatorerna. Som tidigare tappar den ena spänning mycket snabbare än den andra.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Mindmapper »

Jag tycker att det lättaste är att mäta som jag skrev tidigare. Med det som du tidigare angivit gäller det.
Det bästa är att mäta om du har spänning fram till lyten. Har du spänning fram till lyten men den tar inte laddning så är lyten felaktig. Annars är felet före ellyten.

Jag brukar börja med att mäta DC. Har likspänningsnivån minskat drastiskt kan det bero på en del saker.
- För lite tillflöde av elektroner.
- för högt utflöde av elektroner, dvs något belastar för mycket. Oftast är ju kretsarna skyddade så att säkring eller något annat reagerar.
- i det här fallet kan det också bero på att kondensatorn inte tar upp energi i rätt mängd, dvs har tappat kapacitet (kapacitans).
Kan vara lite bök innan man konstaterat vilket scenario som gäller. Nu misstänker du kondensatorn.

Nästa steg för mig blir att mäta AC. Hög AC-nivå talar om att
Ena halvperioden är borta från en helvågslikriktare. I regel har då likspänningsnivån sjunkit rätt mycket.
Kondensatorn tar ej upp laddning i rätt utsträckning. Likspänningsnivån sjunker inte lika mycket.
Överbelastning. Se DC ovan.

Det absolut lättaste sättet att felsöka på är med oscilloskop. Man ser då direkt på kurvformen vad som gäller.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Stort tack för svar!

Eftersom kondensatorerna ofta blir felande med tiden, och att de i mitt fall beter sig så olika, kan jag prova att byta ut dem. Kan man beställa komponenter online och byta ut med en vanlig lödkolv?
Skriv svar