Köpt en gammal radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

En JVC 9401LF från 70 talet. Har inte fått den ännu men köpte den vetandes den har några problem.

Bild

Bild

Bild

-Ljudet på radion blir konstant svagare, men om man byter kanal och eller hoppar mellan FM/MW/LW så kommer det tillbaka. Jag undrar om det nån gammal kondensator som ger upp? Ren gissning, hade trott potentiometern först kanske men om man inte behöver justera den för att återfå volymen så vet jag inte om det är den.

-Kassetterna går inte runt (om jag tolkade säljarens finska korrekt)

-Den har ingen strömkabel och använder någon egen port. Ingen aning om hur den ser ut, funderar om man kan hitta en ersättare eller om man måste byta porten till nånting annat om det går. Typ en C7 port.

Planen är nu jag ska försöka reparera och piffa upp denna och använda den i kontoret eller köket som radio.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av jon_kanon »

Låter som en kul övning. Kanske borde tråden ligga under projekt?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Jag tycker att om jag startar ett projekt så ger jag ju intrycket att jag har kompetensen att fixa detta själv. Jag kommer säkerligen bero stort på expertisen hos detta forum och kanske andra ställen för att komma nån vart.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Roligt projekt!
Jag vet inte om du känner till denna kanal, men han har ju mycket bra pedagogiska grejer om renovering av gamla radioapparater.
https://www.youtube.com/c/MrCarlsonsLab/videos
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Radion kom förra veckan men har inte haft tid att se så noga på den. Men den funkar och jag tyckte ljudet lät konstant, om går ner i volym så händer det sakta. Kassettenheten verkar dock död. Då jag tittade in verkade en rem ligga lös, måste förmodligen bytas ut hel, kan ha brustit. Men hör ändå ingen motor som går eller så då man trycker play. Jag hade nog feltolkat finskan för den hade strömkabel med dessutom.

Fick ju också en Luxman K-230 igår som behöver service...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Brukar inte vara så mycket som kan gå sönder på kassettspelarna, kolla först om det är någon knapp som är glapp så att motorn inte får ström, eller att kretsen bryts.
Nya remmar brukar gå att få tag på, kan dock inte svara på var det är billigast idag, men det kan kanske någon annan härinne.
Jag vet inte om det kanske går att göra egna remmar av något material med liknande egenskaper.
Remmen kan ju torka över tid och krackelera.

Har du spindelolja till finmekanik hemma (eller symaskinsolja som den brukar heta ompackad) bör detta fungera till kassettenheterna.
Där det skall vara fett kan du ta litet litiumfett eller motsvarande detta är inte alls lika känsligt för kortslutning som när man renoverar gamla datorer.

Om läshuvudet är smutsigt kan du försiktigt göra rent det med en bomullstops doppad i sprit, men ofta räcker det med bara en bomullstops då dessa normalt sett inte samlar på sig plast som läshuvuden till gamla diskettstationer kunde göra (har det mot all förmodan ändå gjort det kan du putsa enligt tidigare tex med isopropanol på tops).
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Tycker det måste gå att göra egna remmar nog. Men det kan gå att hitta också, beställde just ett kit för K-230:an från portugal, borde kanske väntat... Plocka ur och kolla först.

Har gjort egna av polyuretan t.ex., kolla här mot slutet av videon för exempel:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Skadar nog inte att byta remmar i vilket fall om du redan beställt dem, de brukar ändå bli glatta och tappa i grepp med tiden.
Var tvungen att rota fram mitt gamla SONY dubbeldäck nu, minns man hade mycket kul med det på tiden det begav sig. :)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Jag menade jag hade beställt till kassettdäcket, inget till radion, borde väl ha sett vad som behövdes till radion också innan jag beställde, hade jag kunnat kombinera frakten. Skrev lite slarvigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Glenn »

"tunna" remmar kan man ju köpa hela kit med, men platta remmar är värre.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Plockade isär radion idag, några bilder. Jag lämnar dom stora så man kan se detaljerna bättre.

Bild

Lyfter undan kretskortet så jag kan se mekanismen
Bild

Var tvungen att klippa två trådar för att få till det. Dessa går till motorn, det är en kodensator och två underliga grejer under, ska försöka få en bättre bild.
Bild

Motorn är väl längst nere till vänster i denna bild
Bild

Från andra sidan, först trodde jag det var en kabel men jag tror den innehåller två mindre ledningar,
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du menar huvudena så är det vita i plast ett raderingshuvud, dvs en elektromagnet, det i metall är läs och skriv huvudet, fungerar litet som en elgitarr pickup, när det reverseras skriver det, magnethuvudet innan är för att städa banan ren från eventuella störningar såsom gamla spår på bandet. (De små runda är kondensatorer men de brukar hålla länge)
De blå Elektrolyterna kan du dock behöva kolla, dessa kan bli dåliga över tid.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Jag menar de här grejerna under kondensatorn, dom går till motorn men har ingen aning vad det är för nåt.

Bild

Från andra sidan
Bild

Annars så det här bandet är fyrkantigt i profil och väldigt löst, jag misstänker det är för löst, om det är något som kommit med åldern. De blåa kondensatorerna ser inte ut att ha läckt såvitt jag kan se, vissa har nån torkad gul sörja runt sig men det ser ut som det är nånting som kanske är ditsatt med flit av tillverkaren, nåt som håller komponenterna på plats kanske.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

En bild på kondensatorerna med torkad gegga, är det från att dom läckt eller är det något annat tro?
Bild
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

De två grunkorna under ellyten är genomföringskondingar.Har ganska låga värden och är till för att minska HF-störningar från motorn.Ellyten tar hand om lägre frekvenser.
Geggat är lim för att mekaniskt stabilisera lite större komponenter,t.ex stående större ellyter.
Skriv svar