Lesing av smart elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

Hej Sverige!

Jeg har utviklet kort for avlesing av "smart elmätar".
  • Kobler seg til din wifi, og kan leses fra sin lokale IP-adresse i browseren på din device (mobil, brett, PC, ...)
  • Kan levere data til MQTT, enten din egen interne broker eller en ekstern på internett. Kan derfor enkelt integreres med smarthus-systemer som Domoticz etc.
  • Ingen data sendes ut i nettsky eller lignende, du har full kontroll med dine måledata
  • Henter sin strøm fra måleren, ingen batteri eller strømforsyning
Arbeidet med designet startet i et norsk hjemmeautomatiseringsforum i 2017. Den opprinnelige diskusjonstråden går over 82 (!) sider og har 336 (!) innlegg.

Dessverre gikk han som startet prosjektet (@roarfred) bort underveis, etter å ha lagt ned et betydelig arbeid. Etter hvert tok bruker @gskjold tak i videreutviklingen av firmwaren, den er open source og tilgjengelig på Github: https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge. Det finnes på samme diskusjonsforum egne tråder som beskriver mitt arbeide med hardware (jeg er bruker @ArnieO).

I Norge benyttes tre fabrikat elmätare:
  • Kamstrup
    Denne leveres med HAN-modul montert, man trenger ikke som bruker kjøpe denne separat, som man må i Sverige (om jeg har forstått rett)
  • Kaifa
  • Aidon
Alle er utstyrt med port for ekstern avlesing av måleren med tredjeparts utstyr via en HAN-port med RJ-45 plugg.
Sverige har valgt en annen plugg: RJ-12.

Jeg har som hobbyarbeid jobbet med designet av elektronikk for å avlese disse målerene de siste par år, og grunnet stor interesse for disse kortene startet jeg i sommer opp en webshop for å organisere salget.
Der finnes to versjoner:
  • Pow-K
    Dette er et spesialkort for Kamstrup måleren. Det er denne versjonen som per i dag er mest interessant for bruk i Sverige, da den plugges inn i måleren i stedet for HAN-modulen. Jeg har også utviklet en 3D-printet holder for kortet slik at det sitter godt beskyttet i måleren
    BildBildBild
  • Pow-U
    Denne kan brukes på andre målere, og kobles til med RJ-45 kabel (vanlig nettkabel). Den egner seg derfor ikke for bruk i Sverige, men dersom der er interesse kan det jo komme en svensk versjon etter hvert.
I nettbutikken er varene priset i NOK, men for danske og svenske IP-adresser regnes prisene om til EUR. Dette fordi bankgebyret for overføring innen Europa er betydelig lavere dersom overføringen gjøres i EUR.

Dette er hobbyarbeid på siden av min normale dagsjobb, derfor har jeg valgt å ikke be om betaling ved bestilling. Kjøpere vil motta en betalingsoppfordring på epost når jeg er klar til å sende. Dette kan ta alt fra noen timer (dersom jeg har kort liggende klare) til uker (dersom jeg er gått tom og enten må bygge nye kort eller bestille komponenter). Jeg har for tiden stor interesse fra Danmark, og venter nå på en ny levering av PCBer som nå er på vei fra Kina med DHL.

Så dersom du ønsker en utprøvet løsning for å avlese din Kamstrup-måler er du hjertelig velkommen til å besøke min webshop: www.amsleser.no
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av hcb »

Hei Egil!
Jag bor i Danmark och skall se vad vi har för elmätare här. Och se om jag öht kommer in i skåpet ...
Kul projekt hur som helst, och välkommen!
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

Hej hcb!

Så vidt jeg vet er det kun Kamstrup-målere som installeres i Danmark - men ta ikke mitt ord for det, sjekk i skapet! :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av hcb »

Det är iaf Kamstrup för fjärrvärmen :) . Du har väl inte något för sådana mätare?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Här i södra Sverige har vi Öresundskraft som leverantör.
IMG_20210811_212954.jpg
IMG_20210811_212945.jpg
De har nog nyligt bytt mätare, verkar dessa vara rätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

hcb skrev: 11 augusti 2021, 21:28:57 Det är iaf Kamstrup för fjärrvärmen :) . Du har väl inte något för sådana mätare?
Nei, dessverre! :)
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

Lasp skrev: 11 augusti 2021, 21:37:23 Här i södra Sverige har vi Öresundskraft som leverantör.
IMG_20210811_212954.jpg
IMG_20210811_212945.jpg
De har nog nyligt bytt mätare, verkar dessa vara rätt?
Det der er ikke en Kamstrup-måler, nei.

Kamstrup-målerene ser slik ut:

Trefase:
Bild

Enkelfase:
Bild
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av RD »

Samtliga elmätare i Sverige kommer bytas ut innan 2025. I vissa delar av landet och elleverantörer har bytet redan påbörjats.
Ett av kraven på de nya mätarna är att de ska ha HAN-port eller kundport som Vattenfall kallar det. Vissa kallar den P1-port.
Underlättar ordentligt för oss som gillar att logga data. Kommer inte kräva några modifikationer eller instickskort utan antingen RJ12 eller RJ45.
Verkar dock som att porten är deaktiverad vid leverans hos de flesta leverantörerna men kan aktiveras kostnadsfritt via kundtjänst.

Här finns info från vattenfall med bl.a. karta med beräknad tidplan för byte. Ser ut som att jag får ny i början på nästa år.
https://we.vattenfalleldistribution.se/matarbyte/
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

Här finns info från vattenfall med bl.a. karta med beräknad tidplan för byte. Ser ut som att jag får ny i början på nästa år.
https://we.vattenfalleldistribution.se/matarbyte/
Hej RD,

Takk for informasjon.
Da ser jeg at det bare er å vente til installasjonene kommer ordentlig i gang i Sverige - så kommer nok behovet for avlesing!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av lond »

I mitt område kommer Vattenfall installera elmätare med en RJ12-kontakt för kunden som pratar enligt standard IEC 62056-21 Mode D fast 115,200kbaud.

Har i vänta på att man skall byta ut elmätarna designat ett litet kretskort med en esp8622, som är redo att anslutas och skicka data till min server med influxdb och Grafana på.

Enligt Vattenfall är bara någon månader bort innan dom börjar att byta i mitt område :)

/// Marcus
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

@lond
Da anbefaler jeg deg å studere open source firmwaren jeg bruker, se link lengre oppe.
Den er skrevet for ESP8266.
Lykke til med prosjektet ditt!

Mvh
Egil
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Akai »

Här i Västmanland ser poren som troligen ska användas ut att vara plomberad!

Ser inte heller ut som det sitter nån han modul däri..

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Egil Opsahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 augusti 2021, 18:50:52

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Egil Opsahl »

Hej Akai,

Det stemmer, dette er en Kamstrup-måler.

Under det plomberte lokket øverst kan du enten plugge inn en HAN-modul fra Kamstrup som gir deg HAN-signal på en RJ-12 kontakt, eller du kan plugge inn en Pow-K modul som sender ut måledataene på Wifi.

Her i Norge har myndighetene pålagt nettleverandørene å levere signalet på HAN-port med RJ-45 plugg.
Det er tre målerfabrikater i bruk her: Kamstrup, Kaifa og Aidon.
Aidon og Kaifa har hele HAN-grensesnittet innebygget (måleren leveres med fast RJ-45 plugg), mens Kamstrups design benytter den plugin HAN-modul jeg linket ovenfor.
De ulike norske regionale nettselskapene hatt ulik praksis for Kamstrup-målere: Noen har levert HAN-modul med alle målere, andre postsender den (gratis) til de som ønsker den, så må man selv fjerne plomberingen og lokket og plugge den inn.

Slik jeg forstår situasjonen i Sverige og Danmark må man selv kjøpe HAN-modulen om man ønsker den?

Uansett vil du måtte fjerne plomberingen på det lokket, ja - og sette inn en modul for å få tilgang til avlesing av målerdata.
Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av danei »

Det är som tidigare nämnts nya krav. Dessa mätare ska bytas senast 2025 till en mätare med tillgänglig port.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av Akai »

Ja jag vet att det är krav. Men uppenbarligen har de snålare in på HAN modulen.

Mätaren böts ut till denna under 2019.

Vi får väl se hur de gör, kanske får jag en han modul, går och väntar på att nätägaren ska komma och flytta mätaren. Tydligen får den inte sitta innomhus när man ska sälja överskott som micropruducent.

Jag har väntat på mätarflytten sen den 21/5. Och inget har hänt än. De är inte de snabbaste pojkarna det här inte.

Allt annat är klart, men jag får inte starta min anläggning.
Skriv svar