HP kretskort från 70 talet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av kodar-holger »

Vad är det för HP-grejor?

Intresserad av gamla HP-datorer, dock inte PC om det inte är en HP150 modell 1
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av guckrum »

Lite intresserad av PET-grejorna. Oxh vad är det för SGI-maskin(er)?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av maDa »

Det är nästan större chans du får bra betalt av retro-intresse-folk än allt jobb för extrahera några gram guld.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av Glenn »

Utan att ha full koll skulle jag ju iaf kunna ge i alla fall en femhundring för PET'en, skrivaren är väl mer tveksam om den är värd att spara.

Fast det förutsätter ju att man kan tajma in en hämtning, man skickar inte gärna sådana prylar.

Hade du mer info om HP-grejerna ?
splop
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 februari 2017, 17:46:25

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av splop »

Nyligen gick en liknande Pet 3032 på tradera för 3400:-
Dvs, scrappa guld är troligen inte bästa värdet på grunkorna.
Lista allt du har och kolla intresset.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av MBY »

Ja, för i h-vete! Extrahera guld från gamla kretskort, speciellt HP kan vara en mycket dålig affär jämfört med vad man kan få för korten. Fota och beskriv korten. Har du tur vill någon betala högt bara för att få enskilda komponenter från HP-korten. PET 8032 är heller inte fy skam. Jag kan tänka mig buda på den (och skrivaren), men då behövs lite mer info.
Grävlingen
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 augusti 2021, 00:37:36

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av Grävlingen »

Ursäkta min frånvaro, skyller på covid 19...

Nu är jag tillbaka iallafall, jag tänkte jag skulle bjuda på lite mer bilder på relikerna.

Glenn, Du är inte klok, inte någonstans. Femhundra kr för en Commodore Pet, bättre och rimligare bud tack.
Grävlingen
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 augusti 2021, 00:37:36

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av Grävlingen »

FB_IMG_1635000724432.jpg
DSC_0347.JPG
DSC_0355.JPG
DSC_0351.JPG
DSC_0344.JPG
DSC_0344.JPG
DSC_0340.JPG
DSC_0341.JPG
DSC_0348.JPG
DSC_0342.JPG
DSC_0354.JPG
DSC_0343.JPG
DSC_0350.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Grävlingen
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 augusti 2021, 00:37:36

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av Grävlingen »

Kommer bilder på resterande efter helgen, blir många bilder.
Grävlingen
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 augusti 2021, 00:37:36

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av Grävlingen »

Finns säljtråd nu i köp och sälj avdelningen
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av MiaM »

Säljtråden blev låst, på grund av anledning.

Vill bara tillägga att det enda något sånär säkra sättet att avgöra värde på denna typ av prylar är att titta på avslutade sålda auktioner på eBay, Tradera och liknande. PET-datorn och dess diskdrive har definitivt ett värde, skrivaren är mer tveksam men har också något värde. Viktigt är dock att jämföra priser för grejer i likvärdigt skick. Vad jag kan se så har ingen maskin provkörts och därmed är de för en köpare att betrakta som reparationsobjekt där de utvändigt synliga delarna är kompletta, men skick/funktion är okänt. Att bara skicka in ström och slå på PET:en och också diskdriven samt filma vad som händer är ett väldigt lätt sätt att öka värdet. Gör dock detta utomhus, det finns en risk att nätfiltret exploderar i dessa maskiner. I princip ofarligt för maskinen men olämpligt för lokalen det händer i och sannolikt direkt hälsovådligt för människor som är i närheten - det stinker som gravt förgiftade vidbrända pepparkakor när detta händer.

Det finns säkert någon form av värde i de andra prylarna också, men jag har inte koll på dessa.

P.S. jag får en Deja Vu-känsla - har dessa maskiner också dykt upp i ungefär lika bökiga trådar t.ex. på Facebook eller i ytterligare nån tråd här på forumet för länge sen?

Angående guldåtervinning så lär ännu äldre HP-kort ha guld i själva kretskortets banor och de har antagligen högre metallskrotvärde. Vilket år som helst ska jag nog själv undersöka detta, har ett par kort från nån slags I/O-styrburk som jag sparat för att plundra på reläer och dessa kort verkar just ha guldpläterade banor. Eftersom de är plundrade på reläer, delvis rätt destruktiv avlödning, så har de gissningsvis inget större värde som kompletta kort. Dina kort och maskiner är ju däremot kompletta vad jag kan se.

ABC-relaterade prylar har ett visst värde men inte jättehögt. Det verkar finnas en "pool" av entusiaster som gillar dessa maskiner, några få nya samlare dyker upp då och då, folk hittar maskiner stående i nån gammal släktings förråd osv och allt cirkulerar runt. Ytterst få grejer är direkt ovanliga. De enda riktigt ovanliga ABC/Diab-grejerna som jag känner till har dykt upp i samlarkretsar på senare år är några prototyper till maskiner som aldrig serietillverkades. Men sånt finns knappast hos vad som verkar vara ett företag som haft några olika maskiner för att utföra någon slags arbete som sannolikt inte i sig är utveckling av datorgrejer.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: HP kretskort från 70 talet

Inlägg av rvl »

I princip ofarligt för maskinen men olämpligt för lokalen det händer i och sannolikt direkt hälsovådligt för människor som är i närheten - det stinker som gravt förgiftade vidbrända pepparkakor när detta händer.
I love the smell of RIFA in the morning. 8)
Skriv svar