Lidar, sen då?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Lidar, sen då?

Inlägg av FormerMazda »

Skrotade en Neato XV-11 som angavs inte fungera.
Räddade ur lidar och lite andra grejer från den, testade att koppla upp den på bänk enligt nedan länk, och den funkar ju finfint! :)
https://www.impulseadventure.com/elec/r ... -xv11.html
Namnlös.png
Men nu då?

Jag har inga projekt som behöver en lidar. Det var kul att leka. Men det var allt kanske.
Har ni nån idé jag inte har kommit på, eller ska jag helt enkelt göra mig av med den kanske? Nån här som behöver en lidar till nåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av FormerMazda »

Förresten, jag har googlat utan resultat, vet nån om nåt befintligt program för windows som visualiserar datan från denna lidar?
Hade varit kul att se den..
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av guckrum »

Jag är lite sugen...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av FormerMazda »

Vad skulle du hitta på då?
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av guckrum »

Sätta den på ett mindstormsbygge och skriva en enkel SLAM (Simultaneous Location And Mapping) algoritm för att mappa upp omgivningen och orientera sig i den?

Jag drömmer om en billig och smart gräsklippare med centimeterposition, dynamisk mappning av hinder och automatisk planering. Det är en lång väg dit, och jag tror inte den skall använda LIDAR primärt för SLAM, snarare stereokamera, men som ett första prototypsteg och för att komma igång vore det ett bra projekt. Och ja, vägen dit är lång:-)
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av guckrum »

Om du kan scanna ett varv och generera någon form av logfil kan jag skriva ett program som visualiserar den åt dig.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av Gimbal »

guckrum skrev: 29 juli 2021, 09:53:36 Jag drömmer om en billig och smart gräsklippare med centimeterposition, dynamisk mappning av hinder och automatisk planering. Det är en lång väg dit, och jag tror inte den skall använda LIDAR primärt för SLAM, snarare stereokamera, men som ett första prototypsteg och för att komma igång vore det ett bra projekt. Och ja, vägen dit är lång:-)
Ja vem gör inte det, en annan variant jag lurat lite på vore en (flera) fasta kameror som överblickar gräsmattan och styr roboten "remote" så att säga. Roboten kan identifiera sig med IR-dioder eller helt enkelt vara i en avvikande färg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av FormerMazda »

Jag kan ansluta den till putty och få ur datan, men som beskrivet i länken ovan så kommer den i ett format som bara tolkas som skräp av putty.
Man behöver dumpa ur datan på nåt råare vis, och det kan jag inte på rak arm.

Vad jag kan göra är att stoppa den i ett brev och skicka den till dig. Men då kräver jag en tråd här där den sitter på en mindstorm-grej och undviker hinder. ;)
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av guckrum »

Haha, det där förpliktigar, semestern tog slut idag:-) Vad jag känner att jag kan lova är att dekoda datan och presentera en bild av omvärlden, sedd från sensorn.

Mindstormsintegrationen kräver lite mera jobb, första problemet är att lära mig bidirektionell kommunikation med mindstormsdatorn. Jag behöver skicka rörelsekommandon och läsa tillbaka den faktiska rörelsen uppmätt av motorernas sensorer. Men det är kanske inte så svårt, jag har faktiskt inte kollat. (Eller så finns det någon serieport över som kopplar hela vägen in i mindstorms-Python?) Och inte minst så måste jag trasha den automatiska äggmålaren som just nu använder alla motorerna:-)

Kanske vi kan mötas på halva vägen? Man verkar kunna köpa den ny för $50++, så om jag betalar hälften eller så kanske?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lidar, sen då?

Inlägg av FormerMazda »

En halv väg låter bra, där du ger nåt för den och presenterar en bild på dess omgivning. :)
Sen tror ju jag att det kommer börja klia och då kommer resten per automatik. :D

Jag har sugit länge på att göra nåt kul med den, men får inse min begränsning i hur mycket energi jag vill lägga på den när jag inte ens har ett projekt för den..
Däremot ser jag ju gärna nån göra nåt kul med den.

Skicka mig ett PM med adress så tar vi det därifrån vad gäller den biten.
Skriv svar