Förslag på bra skrivare(för papper)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av Glattnos »

Jag skriver ut papper ganska sällan men behöver ibland göra det och skulle vilja ha förlag på en bra och prisvärd skrivare.
Jag vet att det egentligen inte är några problem att leta upp skrivare med rätt egenskaper men man hör ju om torkade färgpatroner, papper som fastnar och liknande så jag tänkte att någon kanske har erfarenhet av någon specifik skrivare som dom känner sig bekväma med att rekommendera :)

Mina behov:
Behöver inget större än A4-papper
Måste funka på både Mac och PC
Skriver ut sporadiskt ca 1-5 papper text i månanden
Skriver ut en bunt på ca 50-100 papper text en gång per år, behöver inte gå fort

Önskemål:
Helst under 3 000:-
Enkel och smidig att använda
Färgutskrift ca 1-5 papper i månanden, gärna med bra bildkvalitet, för att göra lite etiketter och kanske skriva ut något enstaka foto
AirPrint eller vad det heter så man kan skriva ut trådlöst från Apple-enheter
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vi har en Canon MG7150 som vi använder precis som du beskriver. Har haft den i minst 5 år och det har aldrig varit några problem.
Skulle jag säga något negativt så är det att den ibland tar lite tid på sig innan den börjar skriva ut.

Annars, om man skriver ut gräsligt sällan så är ju laserskrivare bra. Inget som kan torka.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av breflabb »

Jag är anhängare av HP. Har en Deskjet F2180, med dokumentscanner och den har jag
kort med i runt 10År utan problem.
Idag finns det några liknande modeller för under 2000
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vi hade en syskonmodell av den innan vi köpte vår nuvarande. Riktigt bra skrivare på alla sätt! :tumupp:
Tyvärr torkade bläcket ibland. Minns inte vad som fick den att ge upp till slut. Hade den nog i ca 10 år. (Har iofs kvar den, ifall jag skulle få för mig att laga den.)

Ett tips som iallafall var aktuellt förr är att kolla vilka skrivares patroner som har inbyggda munstycken. Patronerna är aningen dyrare, men det blir lättare att lösa eventuella täppta munstycken om de inte sitter inbyggda i skrivaren. :)
Det var så jag hittade min gamla trogna Epson (stylus 480, tror jag den heter). Den är från slutet av 90-talet, men ger hög upplösning (och jämnare utskrift än HP’n) och är lätt att rengöra. Använder den 1 gång vart 5e år ungefär, för kretskortslayout. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Precis som på många andra områden sker utvecklingen i rasande fart!
Därför kan det bara bli egna åsikter, ingen har ju sju olika skrivare hemma och vet att bara en (1) är bäst för dig!
Färgpatroner är ett skit och HP gör allt för att låsa in dig.
Så kanske någon med färgbaljor eller Laser är rätt val för dig.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av Glattnos »

Tack för alla bra svar :)
Jag har surfat runt lite och insett att det är lite begränsat utbud just nu då många populära skrivare inte verkar finnas i lager.
Vad tror ni om denna? https://www.123ink.se/HP-Laser-107w-A4- ... 02149.html
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av FormerMazda »

Min erfarenhet säger att bläck torkar efter en tid, förr efter ett par veckor kändes det som, idag är det säkerligen bättre på den fronten. Men skulle JAG ha en skrivare för sällanbruk så tog jag laser alla dagar i veckan.
Snygga foton kostar "inget" att beställa på nätet, och en laserskrivare kostar inte längre så mycket. Som den du länkade.
Jag hade dock gått på en färglaser då jag tycker färgutskrifter är bättre för dokumentation och annat.

Vad gäller kvalité på själva maskinen så tror jag att alla de stora har samma kvalité, visst kan man googla ihjäl sig, men på sällanbruk kan jag inte tro att nån skulle märka skillnad mellan de stora märkena.
Sen finns det alltid fanboys. Jag var fanboy för epson bläckstråle på den tiden det begav sig. Helt omotiverat egentligen.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av BJ »

När det gäller färglaserskrivare så finns väl
fortfarande problemet att skrivaren märker
alla papper med gula prickar.
Det kanske man inte alltid vill ha.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av Glattnos »

Med den jag länkade till så tänkte jag att jag får allt jag behöver för text-utskrifter och även trådlös utskrift som AirPrint. Den är billig och verkar ha billiga färgpatroner. Dock fanns det flera snarlika skrivare på samma sida så det blir ju bara att chansa på en av dom som finns i lager, men det kan ju vara så att det inte är någon större skillnad.
Sen tänkte jag att jag kan beställa färgutskrifter dom få gånger de behövs :)

Jag har en monolaser som är ca 14 år gammal och den har funkat bra men rullarna som drar in papperet har nog torkat för man får knuffa in papperet med handen så den får tag. Sen har jag köpt en MacBook och det verkar inte finnas drivrutiner att få tag på för att skriva ut från den. Så därför tänkte jag att det nog är bäst med en ny skrivare :)
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av Hedning »

Köpte en Samsung SL-C410W för sex år sedan (1500 kr) och har aldrig ångrat mig.
Köpte nyligen en svart tonerkasett för ca 700:- och har nog bytt en gång tidigare.
Skriver ut rätt mycket så kostnaden är försumbar. Tror att HP tagit över Samsungs
skrivarverksamhet. Jag skulle aldrig satsa på bläckstråleskrivare, har använt
många olika och ingen har klarat sig från igentorkade huvuden. Skrivare brukar
levereras med snik-kassetter men vid sparsam användning räcker dessa länge.

... och inga gula prickar alls!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av FormerMazda »

Gula prickar har jag inte hört talas om, eller sett.
Min erfarenhet sträcker sig till tre färglaser jag använder privat, och en drös i arbetet. Inga gula prickar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av breflabb »

Glattnos skrev: 28 juli 2021, 11:26:37 Tack för alla bra svar :)
Jag har surfat runt lite och insett att det är lite begränsat utbud just nu då många populära skrivare inte verkar finnas i lager.
Vad tror ni om denna? https://www.123ink.se/HP-Laser-107w-A4- ... 02149.html
Skulle du inte ha en färgskrivare? Denna är svart vit
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av breflabb »

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av Palle500 »

Gula prickar identifierar skrivaren och kan användas som bevis var dokumentet är utskrivet, samt förfalskade sedlar.
https://worldofsecrets.org/sv/2015/10/m ... -code-mic/
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Förslag på bra skrivare(för papper)?

Inlägg av FormerMazda »

Spännande!

Testade en utskrift nu på min jobbskrivare, en HP LaserJet 500 color M551, ett A4 med några fyllda rektanglar i svart, blå orange, grön och grå.
Bara för att ha nåt kontrasterande tänkte jag.

Med blotta ögat hittar jag inget.
Med förstoringsglas ser jag de individuella pixlarna i olika färg som utgör de färgade fyrkanterna.
Tog kort med mobilen (Samsung S10 16Mpix) och zoomade, ser samma som med förstoringsglaset i princip.

Så till min ärliga besvikelse, ingen gömd kod jag kan se. Hade varit coolt på nåt vis!

Edit:
Sprang upp en våning till stora kopiatorn och kopierade mitt papper. Samma resultat dock, ser inga gula prickar.. :(
Senast redigerad av FormerMazda 28 juli 2021, 13:56:23, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar