Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av George S »

Hej!
Fick bra hjälp här sist.. Har ett loppis i "pensionärskuvösen" , stör mig på att jag flera gånger inte hört när folk kommer. Sannolikheten att få sälja nått ökar om en får chans att snacka med folket.. Har tittat på Biltemas uppfartlarm 44-419 , platsen den skulle sitta bäst på är där parabolen sitter..

Fråga 1
Parabolen, är det nått att ha egentligen? Satt där när ja flytta hit.. Ställde samma fråga på ansiktsboken, ett svar sa behåll för det fria kanaler.. (Antennen är riktad mot nordväst.) Har inte ens TV sen ja flytta hit, iddes inte släpa med tjock-TVn jag hade.. Gör sig antennen bäst på skrothögen, eller behåll "OM" jag skulle få nått infall att vilja börja titta på satellit-TV? (Vet inte om den funkar)

Fråga2
Nån som testat detta larm? Från Biltema, svag fundering har funnits att koppla ihop nått eget med ledningar rörelsedetektor o en plinplong inne.. Men vilka grejer då, utan att lägga en jättesumma?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av breflabb »

44-419 är inte det du vill ha tror jag
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000034380

Parabolen kan du behålla om du vill titta på en hel del fria kanaler från Arab världen
och andra länder. Det du behöver är en sattelitmottagare som finns att köpa på Kjell .
Ja, och microhuvud och kabel förstås.
Pling plång detektering med med IR eller ljus sensor kan vara något
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Henry »

Bara en vanlig billig enkel rörelsedetektor borde fixa det, har inte för sällan en reläutgång som det går att koppla in vad man vill på, tex en 120dB siren.

Parabolen som sagt ingen direkt nytta av längre då du får samma om inte mer i marknätet med vanlig antenn, såvida du inte bor mitt ute i ingenstans en bra bit från närmaste mast och hög skog runt omkring.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Mindmapper »

44-499 är det han menar.
Är själv osäker på hur bra PIR-detektorer detekterar människor som sitter i bilar.
Människor och större hundar lär den detektera i varje fall.
Parabolen kan du ha kvar som maskering av dekaren.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Henry »

Dom detekterar bilar och människor dom skiter i vad det är så att säga, dom ser bakgrunden vilket är tex marken och skiljer sig någon del i bakgrunden från standard eller att något rör sig så går dom i gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av grym »

har sådant uppfartslarm till vildsvinsåtlen, dom funkar, men har ganska kort räckvidd

du kan ha flera sådana ihop
se till att köpa flera med samma kanal, står på förpackningen
då kan man ha två givare och två mottagare som hörs oberoende på vilken av givarna som påverkas
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Castor »

Bra tips av Grym, då kan man täcka ett större område. :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av säter »

Varför är bilden felvänd?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Jonyverse »

I riktningen Nordväst finns ganska liten chans att få in någon tv-satellit.
De hänger längs ekvatorn så en syd-väst/syd/öst riktning är mer rimlig.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Teknikern »

Dom där uppfartslarmen är inte prisvärda, blåser det så falsklarmar det på gräs, buskar, träd, sly,,,ja allt så mitt jag köpte har en kompis fått ta över då det endast är en plåtvägg på andra sidan hans grusplan där det sitter. En IR med pling-plong funkar alltid och behöver man längre räckvidd finns det med laser, då kan man "inhägna" en stor yta medelst speglar i varje hörn.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av PeterH »

299:- för en webkamera Tapo C200 hos kjell så kommer den att skicka ett push meddelande så fort någon går in i det område du markerat.
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av George S »

Tack för många svar.. :D

Verkar som Biltemas variant är att glömma, något som reagerar på vajande gräs är oanvändbart här.. IR, verkar va grejen.. Vart finns såna för en vettig peng?

Vet inte varför bilden hamnade snett, ladda upp från luren.. :shock: :?:

Kan var så att parabolen är riktad åt väster mer än NV.. Har inte mätt så noga.. Behöver man byta microvågshuvud för att kunna använda den så är det nog skrothögen nästa! Som boende på landet, har jag ju en sån! :mrgreen: Så finns två feta antenner för marknätet inne på vinden.

Ir detektorn då.. Kan ju använda hålet i väggen för den gamla koaxialkabeln, transformator kan ja ha nånstans.. Har en plingplong utan någon som helst elektronik i.. Den blir nog bra! Då tag i en detektor blir det som måste till först.. En med reläutgång, mycke verkar va trådlöst tjafs som jag inte ids hålla på med. :doh:
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Gammal parabol på husväggen.. Uppfartslarm

Inlägg av Jonyverse »

Det sitter ett mikrovågshuvud på parabolen så du behöver inte byta det.
Skaffa en billig eller gratis mottagare med möjlighets till FTA-kanaler (Free To Air=okodade gratiskanaler) så kan du studera satellitlistor och ta emot tv och radio av allehanda slag. Inte mycket svenskt och en hel del religion och tv-shop (en annan slags religion) men kanske något litet kul guldkorn.
Skriv svar