Vad händer i mellanläget till en reläspole?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Vad händer i mellanläget till en reläspole?

Inlägg av bos »

En bekant påpekade ett par saker nyligen som jag inte har tänkt på och som drog igång lite nyfikenhet.

Ta valfritt 12V-relä och anta att pick-up ligger på 8.5V medan drop-out ligger på 1V. Starttillståndet är att allt är avstängd och spolen är därmed avmagnetiserad. Om jag i detta läge lägger på (en stabil) 5V över spolen, vad händer (inte)?

Bekanten menar att 5V ligger i reläets odefinierade område (över drop-out men under pick-up) och så långt är jag med, men sen går våra åsikter isär. Bekanten menar på att eftersom 5V ligger i det odefinierade området kan man inte vara garanterad att relät INTE drar, medan jag menar att eftersom 5V ligger 3.5V under pick-up är man garanterad att relät inte drar.

Jag kan inte matematiken bakom magnetfält och spolar så jag kan inte räkna på det, men om databladet klart och tydligt säger "Pick-Up 8.5V" finns det då verkligen en chans att relät drar vid 5V?


(NB: jag är inte ute efter att ha rätt mot bekanten; jag erkänner gladeligen att jag har fel om det medför att jag lär mig hur det faktiskt ligger till)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad händer i mellanläget till en reläspole?

Inlägg av grym »

kan dra om den utsätts för skakningar
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Vad händer i mellanläget till en reläspole?

Inlägg av bos »

Jag var tvungen att testa det empiriskt. Lade på 5V på ett 12V-relä och inget hände. Knackade försiktigt med fingret, och det drog direkt.

Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad händer i mellanläget till en reläspole?

Inlägg av Marta »

Allt beror på vad det är för spänningar som anges. Antagligen är 7,5V den spänning där det garanterat drar och 1V där det garanterat har släpt.

Sedan finns det även en minsta spänning där det alls kan dra samt en högsta spänning där det alls kan släppa. Dessa skulle mycket väl kunna överlappa varandra. Så vill Du göra en konstruktion som utnyttjar reläets hysteres till något måste det även tas hänsyn till dessa spänningar.
Skulle specifikationen överlappa finns ingen garanti att det fungerar med alla tillverkade exemplar vid någon spänning. Då krävs individuell inprovning.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vad händer i mellanläget till en reläspole?

Inlägg av Palle500 »

Magnetfältet är linjärt enligt strömmen som flyter i spolen. Och många antal varv på tråden ger mer kraft vid en given ström. Kallas för amperevarv. Men just vid inkopplingen och frånkoppling så är strömmen låg, men spänningen försöker skena för att motverka all förändring av magnetfältet, det är därför du har en skyddsdiod. Kan man säga att en spole är förändringsobenägen :-)
Skriv svar