Konstigt reläproblem
Re: Konstigt reläproblem
Är det något färdigt som skall lagas? Försök då hitta ett relä med exakt samma beteckning och från samma tillverare som det utbytta.
Vad är där för resistans i elementet när det är kallt? Det är ström utifrån detta värde som gäller vid inkoppling. Plus som nämnts allt övrigt som kopplas in samtidigt. Brytare av alla de slag slits hårt vid inkoppling av kapacitanser.
Du har helt klart ett relä med olämpligt kontaktmaterial. Det finns en del att välja på och från olika tillverkare. Leta i databladens finstilta del efter ett relä som är särskilt lämpligt vid hög inkopplingsström. Undvik billigt kinaskräp.
Vad är där för resistans i elementet när det är kallt? Det är ström utifrån detta värde som gäller vid inkoppling. Plus som nämnts allt övrigt som kopplas in samtidigt. Brytare av alla de slag slits hårt vid inkoppling av kapacitanser.
Du har helt klart ett relä med olämpligt kontaktmaterial. Det finns en del att välja på och från olika tillverkare. Leta i databladens finstilta del efter ett relä som är särskilt lämpligt vid hög inkopplingsström. Undvik billigt kinaskräp.
Re: Konstigt reläproblem
Tack för tipsen.
Har beställt nya relän som klarar högre ström, får hoppas att det löser problemet.
Har beställt nya relän som klarar högre ström, får hoppas att det löser problemet.
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Konstigt reläproblem
Borde inte relät släppa fortare? Om dioden kortsluter spolens back EMF borde väl magnetfältet kollapsa snabbare.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30012
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Konstigt reläproblem
Nej det tar längre tid eftersom strömmen bara går runt i spolen.
Du kan ju prova själv. Klicket som blir när det släpper blir mycket svagare om du har en diod över.
Filma gärna med en höghastighetskamera också.
Du kan ju prova själv. Klicket som blir när det släpper blir mycket svagare om du har en diod över.
Filma gärna med en höghastighetskamera också.
Re: Konstigt reläproblem
Man vill bränna bort spolens lagrade energi med så högt spänningsfall som möjligt om det ska gå snabbt att slå av. När drivningen av spolen kopplas bort så fortsätter samma ström att flyta och ju högre spänning man tillåter desto högre effekt bränner man. Ett sätt är att koppla är med en diod i serie med en zenerdiod. En enkel diod bränner 0,7V * spolström men med ex. en zener på 20 V ger nästan 20 ggr högre effekt och nästan 1/20 i bryttid, man kommer dock aldrig under den mekaniska frånslagstiden. Nackdelen är att man får 20V negativ spik på spolen vilket man måste ta hänsyn till om man har halvledardrivning av spolen.
Re: Konstigt reläproblem
Med 10A i last över det reläet håller det INTE många växlingar.. har bytt ett otal av dessa.. finns det plats sätt dit en mindre kontaktor istället så slipper du lägga pengar å tid på reparationer. Dessa reläer är att betrakta som signal-reläer ..
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Konstigt reläproblem
Bra svar! Gjorde ett tankefel när man tänker att dioden kortsluter spänningen över spolen. Det spelar naturligtvis ingen roll i det här fallet eftersom magnetfältet är strömdrivet. Eftersom energin lagrat i magnetfältet driver strömmen genom dioden blir det naturligtvis som du säger.
Re: Konstigt reläproblem
Är det bara jag eller har andra sett att spolspänningen anges som 24V AC?
En diod över den ville alltså vara en skaplig dum idé...
En diod över den ville alltså vara en skaplig dum idé...
Re: Konstigt reläproblem
Detta relä klarar både AC och DC till spolen, och TS skriver i första inlägget att han använder DC. Då är det lämpligt med en diod eller liknande över spolen för att skydda styrande enhet.
Det är ju dock inte orsaken till problemet här utan snarare att reläet var för klent så kontakterna klibbar.
Det är ju dock inte orsaken till problemet här utan snarare att reläet var för klent så kontakterna klibbar.
Re: Konstigt reläproblem
Reläts spolspänning klarar bara DC, vilket iofs har använts.
Dom är färgkodade på testknappen.
Blå = DC
Röd = AC
Grå = AC/DC
Dom är färgkodade på testknappen.
Blå = DC
Röd = AC
Grå = AC/DC
Re: Konstigt reläproblem
Efter vad jag kan läsa har TS inte berättat vilken spänning som reläet skall bryta.
Re: Konstigt reläproblem
Alltså - ett relä som klibbar till det nivå att man måste slå på det för att få det till att släppa är överbelastat av strömmen genom kontakterna.
Jag har även kollat igenom lite snabbt och det anges inte huruvida reläspolen aktiveras med DC eller AC - vilket i grunden är likgiltigt då problemet inte sitter där. Så att lägga någon form av gnistdämpare över spolen är att behandla ett icke-problem.
Jag har även kollat igenom lite snabbt och det anges inte huruvida reläspolen aktiveras med DC eller AC - vilket i grunden är likgiltigt då problemet inte sitter där. Så att lägga någon form av gnistdämpare över spolen är att behandla ett icke-problem.
Re: Konstigt reläproblem
Jo det är en DC spole, står på reläet.
och det är som Icecap skriver inte där problemet ligger.
Eftersom värmaren enligt TS är spirallindad kan man tänka sig att den har en viss induktans.
Dessutom vet vi ju inte vilken spänning TS använder på värmaren.
Reläets maximala brytförmåga är 10A 30V DC1 vilket innebär en ren resistiv last.
Dock, 30V och 10 A är inte samtidigt, reläet klarar INTE bryta en 30V last på 10A. snarare är väl det max 3A eller så vid 30V
Om då tittar i databladet så kan man få lite mer information
och det är som Icecap skriver inte där problemet ligger.
Eftersom värmaren enligt TS är spirallindad kan man tänka sig att den har en viss induktans.
Dessutom vet vi ju inte vilken spänning TS använder på värmaren.
Reläets maximala brytförmåga är 10A 30V DC1 vilket innebär en ren resistiv last.
Dock, 30V och 10 A är inte samtidigt, reläet klarar INTE bryta en 30V last på 10A. snarare är väl det max 3A eller så vid 30V
Om då tittar i databladet så kan man få lite mer information
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30012
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Konstigt reläproblem
Notera att diagrammet börjar på 25V och inte noll. Varje streck är 25V, och det finns ingen krumelur på vågräta axeln som säger att axeln är klippt på en punkt till vänster om 50.
Och AC-diagrammet för switching cycles börjar på 250V.
Reläet klarar 10A @ 250V står det.
@ betyder vid här. Alltså 10A vid 250VAC.
Och AC-diagrammet för switching cycles börjar på 250V.
Reläet klarar 10A @ 250V står det.
@ betyder vid här. Alltså 10A vid 250VAC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Konstigt reläproblem
Det är väl som vid pumpdiagram.10A @ 250V står det
Värdena gäller inte samtidigt.