Amatörradiorepetrar i Skåne

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frankenmod
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2021, 16:00:22

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Frankenmod »

Klickmans skrev: 14 juli 2021, 21:57:06 Intressant, detta har jag helt missat efter ett par år utan att ha haft radion på.
Tröttnade på den dåliga radiodiciplinen (Vitaby) och stängde av möged redan då.
Kanske tur ändå att jag sålde av det mesta här och började lyssna på kortvågen.

Radio är Radio, :( kanske snart ett analogt minne blott?

Digitalt är säkert bättre, men det betyder tydligen döden för nästan allt analogt.

Min egen resa började på AM och fina Radio Luxenburg.
Några av repetrarna stängdes ner tillfälligt för ett par år sedan, när missbruket och fyllesnacket blev för allvarligt. Möjligt att det var då folk gick över till DMR.

https://www.hamnews.se/2018/06/18/bosse ... peatrarna/

Jag tror att problemet var med 2-3st radioamatörer, den stora massan skötte sig säkert. Möjligen är det en fortsättning på en äldre konflikt som funnits sedan tidigare.

https://www.expressen.se/nyheter/radioa ... ga-grisar/
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

@Frankenmod

Stämmer bra med vad jag kommer ihåg, 3 färgstarka individer som tilläts prata som dom ville.
Synd att det blev så här, repetern var min enda möjlighet att nå ut eftersom jag bor för lågt.
Antennen är fortfarande kvar på balkongen och kabeln är framdragen, ska lyssna av 2-Meter.

Snart.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

Marta skrev: 13 juli 2021, 16:48:44 Tja, eftersom de saknar subton så är de obrukbara == skrot.

Visst skulle det vara möjligt att bygga till en tongenerator, men ingen gör det. Dessutom är ofta frekvenssteget på synteses 5kHz, det passade både Europa's 25kHz och USA's 30kHz kanaldelning. Det passar inte den nya 12.5kHz delningen. Lägg därtill att mottagarfiltret är för brett och modulationen också.

DMR är också hyfsat trögt, nu när nyhetens behag har lagt sig är där ofta ganska tyst på de svenska talgrupperna.

Nu finns det även encoderprogramvara för AMBE2+ och med det en app för både PC och Android. För lite bättre ljud och OK programliicens finns det USB-pinnar med AMBE-chip från DVSI för datorn hemma. Det är enklaste sättet att komma igång med DMR och fungerar överallt där det finns internet.


Nyfiken på att lyssna, DMR då, vilken USB-pinne är det som krävs för att kunna lyssna?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Marta »

Du behöver inget mer än en dator med ljud och webläsare för att kunna lyssna.

https://hose.brandmeister.network/

Tillägg:
För att lyssna svenskt välj RegEx mode och skriv ^240 på textraden. Då visas talgrupper som börjar på 240 (svenska), tror jag... Finns tyvärr ingen vettig instruktion.
Ljudkvaliteten är inte representativ för DMR, med riktig utrustning är den mycket bättre.


USB-pinnen som nämnts är en AMBE-vocoder som blir tillgänglig som en seriell enhet. Sök på ambe usb så kommer det upp alternativ. Den är svindyr.
DEn förbättrar inte ljudet i webläsaren. Det krävs en speciell programvara samt en registrering med krav på amatörradiolicens för att ha nytta av den. Detta program kan även sända. Allt via internet.
Senast redigerad av Marta 15 augusti 2023, 18:05:31, redigerad totalt 2 gånger.
Cookieblaster
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 augusti 2023, 17:43:31

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Cookieblaster »

Min erfarenhet är att det är väldigt tyst även på DMR idag. Det hände något med amatörtrafiken på 2m/70cm för runt 5 år sedan, den tystnade runt 2018 tråkigt nog.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

@Marta

Tackar, det är iaf ett steg i rätt riktning, ska testa och se om det blir någon trafik där.

@Cookieblaster

Antar att många tröttnade, och lekte med mobilen istället, precis som med allt annat.

Själv lyssnar jag gärna vidare, och hoppas på lite trafik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

Marta skrev: 15 augusti 2023, 16:57:02 Du behöver inget mer än en dator med ljud och webläsare för att kunna lyssna.

https://hose.brandmeister.network/

Tillägg:
För att lyssna svenskt välj RegEx mode och skriv ^240 på textraden. Då visas talgrupper som börjar på 240 (svenska), tror jag... Finns tyvärr ingen vettig instruktion.
Ljudkvaliteten är inte representativ för DMR, med riktig utrustning är den mycket bättre.


USB-pinnen som nämnts är en AMBE-vocoder som blir tillgänglig som en seriell enhet. Sök på ambe usb så kommer det upp alternativ. Den är svindyr.
DEn förbättrar inte ljudet i webläsaren. Det krävs en speciell programvara samt en registrering med krav på amatörradiolicens för att ha nytta av den. Detta program kan även sända. Allt via internet.

Detta var en bra lösning, nu har jag lite radioröster omkring mig, muffligt, men ändå ok.

Lyssnar just nu på någon jänkare.

Mucho Tack! :banan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Mindmapper »

Höll på rätt många år på 80- och 90-talet. Byggde antenner, repeatrar, körde lite tester men öven en del utbrednings fenomen. Aurora och meteorscater, månstuds hade jag velat prova men hade inte möjlighet att sätta upp nog stora antenner. Sedan flyttade jag och intresset svalnade och har varit QRT rätt många år. De år jag var mera aktiv lärde jag mig väldigt mycket.

Digitaliseringen anser jag inte direkt har tillfört något. Naturligtvis finns det dom som är intresserade av digitalisering och kan få ut något där också. Det jag eventuellt kan se som en fördel är fjärrstyrning. Jag har svårt där jag bor att sätta upp antenner. Känner att med en antennmast vid stugan så skulle jag få möjlighet att köra kv både hemifrån och från stugan. Även om jag idag tillbringar en hel del tid på internet är det faktiskt till viss del roligare att få kontakt med folk via radio. Detta gäller både inom landet och world wide.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Biker »

I england verkar dom köra tetra lite förutom dmr , både DMO (simplex) och RMO - typ simplex repeater (in på en tidlucka o ut på en annan.

Rpt kan köras på en hand/bilstation
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

Eftersom vi ändå bor som vi gör och har plats att sätta upp antenn så gjorde jag det tidigare i somras.
Återstår att byta ut hela kabeln från antennen och in till det jag kallar musikrummet, 30 meter cirka.
I änden på kabeln tänkte jag egentligen ha en AnyTone D578UV Plus med BT-01, men det blev för dyrt.

Efter att ha vaknat igen efter höstens Radiodvala har jag nyligen hittat en fin AnyTone AT-D878UV Plus

Återstår att se om skärmen funkar för mig, men vår/sommar 2024 vill jag iaf pröva DMR portabelt.

(Detta efter att ha testat ett tips jag fick av Marta, stundtals kan det vara rätt kul att lyssna Worldwide)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Johangbg
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 november 2023, 17:55:53

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Johangbg »

Hur fungerar DMR? Går det via någon datorserver så att man måste vara registrerad och även vara beroende av att internetanslutningen fungerar?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Marta »

Detaljerna beror på vad Du vill göra och med vilken utrustning.
För att kommunicera direkt mellan två DMR behövs inget internet. Mellan två DMR på samma repeater borde det vara möjligt utan internet, men här är jag osäker. Mellan olika repeaters, liksom via egen hotspot (privat "minirepeater" med kort räckvidd, få mW) behövs givetvis internet.

I varje land finns en eller flera masters som binder ihop landets repeaters. Dessa masters har i sin tur inbördes kontakt med varandra.
Du kan läsa mer här: https://brandmeister.network

Du måste vara registrerad och bli tilldelad ett DMR-ID för att alls kunna använda en DMR för amatörradio. Skicka in en scannad kopia på Ditt tillståndsbevis så kommer det inom några dagar. Manuell procedur.
Du gör det här: https://www.radioid.net/support
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

Tack Marta för att du fyller ut luckorna med ditt kunnande, det uppskattas Mucho!
Mitt ID är klart sen några månader, kodpluggen får jag hjälp med att programmera.
Programvaran ska installeras på min dator idag, så innan helgen är jag Radioaktiv.

Finns tydligen en hel del mods till min radio, en av dom är skärmen.

Screens.JPG

Så det går att få den så läsbar som möjligt utifrån mina -11.75, mycket uppskattat.
Men det blir mycket att lära, och mycket att läsa för att kunna nyttja den optimalt.
Synen kommer ju garanterat att ställa till det, så programmeringen måste bli felfri.

Blir kul, portabelt kan ju följa med lilla frun och mig när vi åker iväg på utflykt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

Med den utvecklingshastighet tekniken har idag kan det vara svårt att köpa "rätt" Radio.
Så är det för mig med, man blir minst sagt vimmelkantig av all information att ha koll på.
Det verkar ändå som att jag har hittat rätt modell just nu utifrån mina ekonomiska ramar.

Finns en vansinnigt speedad film här som förklarar skillnaden mellan tre (3) AT-versioner.

Informationsflödet får inte gå för fort, då hänger jag inte med längre. 8)

Skriv svar