Detta med moderkort och minnen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av TomasL »

Läste en intressant artikel om moderkort och minnen.
I de flesta moderkorten är det betydligt bättre att enbart ha 2 stickor, i stället för fyra eller fler.
Risken är mycket stor att allt går långsammare med 4 stickor i stället för två, samt att man riskerar att få ett instabilt system.

Orsaken är att på de flesta korten är minnena "Daisy-chainade" vilket innebär att bussledarna går till första slotet och sedan vidare till andra slotet, det innebär i praktiken att det är 30mm eller så längre ledare till andra slotet. vilket alla känner till inte är så bra vid höga frekvenser.
Följaktligen skall man bara populera de 2 första sloten, ett per kanal, om man vill kunna använda maximal hastighet.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av Gimbal »

Nja, det KAN blir problem, å andra sidan kan det också fungera alldeles utmärkt.

Jag körde först med två stickor a 16GB och klockade upp dem så långt det behövdes för att matcha CPU'ns optimala frekvens.
Ett halvår senare köpte jag två till för ett totalt minne om 64GB, samtliga går som tåget på CPU'ns optimala frekvens.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av TomasL »

Vad kör du då?

Eller kan det vara så att du har ett moderkort som inte är daisy-chainat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av mrfrenzy »

Det viktigaste är att köpa snabbt minne med låg cas latency som har XMP-stöd på det aktuella moderkortet. Det gör enorm skillnad när man aktiverar XMP.
Så länge man inte planerar att överklocka så klarar i princip alla nya moderkort 4 stickor med den uppmärkta hastigheten.

Ifal man vill spara några kronor på minnet och sedan överklocka så kan man spendera hur många timmar som helst på att testa olika kombinationer...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av TomasL »

Nja, det stämmer nog inte, de klara grundfrekvensen, men nödvändigtvis inte XMP
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av Gimbal »

Ja mina minnen är så att säga överklockade från fabrik, typ XMP fast de kallar det något annat på AMDs moderkort har jag för mig. Men man aktiverar det i BIOS så lägger den på lite högre spänning och frekvenser.
De ligger på 3600MHz (eller snarare 1800) CL16-19-19-39, det finns snabbare än så förstås men lite får man kompromissa med plånboken.

Edit:
Det lustiga var nu när jag kontrollerade så var det inte påslaget utan frekvenserna var nedställda ordentligt. jag missade förmodligen att slå på det efter förra BIOS uppdateringen, så det var ju bra att du tog upp detta.

Var tvungen att starta upp Microsoft flightsimulator och landa en 747'a på Arlanda i VR (vilket går TUNGT) och nog flöt det på liiite bättre. (Kan varit placebo också) men huvudsaken är det kändes bra. :D
Senast redigerad av Gimbal 8 juli 2021, 21:39:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av TomasL »

Jo det är ju normalt för XMP att man gör så.
Dock är det fortfarande så att om slottarna är daisy-chainade så kan det faktiskt gå långsammare med alla 4 slotar istället för två slotar.
Mina minnen är XMP-4000, och trots att de skall vara kompatibla får jag vissa problem om jag kör alla 4 i XMP-läge.
Senast redigerad av TomasL 8 juli 2021, 21:41:16, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av Gimbal »

Å andra sidan har man förmodligen mer minne, så det beror ju på var flaskhalsen sitter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av Henry »

Har 8GB minne i vardera av alla slottar så 32GB, XMP på allt och det har flutit på perfekt utan några problem och de går i synk med cpu vilket var 3600 även här. Dock får man förstås kolla upp vad som är kompatibelt med moderbordet och inte bara slänga i vad som helst och hoppas på det bästa för det skiljer, och det framförallt med dagens snabba cpuer. Tex funkade ett märke bara i 2 slottar men då bara 16GB som mest i varje, medan de Samsung jag har funkade i alla 4 men bara om de var max 8GB, ville man ha 64GB så funkade någon annan med specifika Samsung chip till det men även vissa specifika minnsesmoduler från Hynix och även någon Kingston minnesmodul om jag inte minns fel. Ville dock ha Samsung då det var bra recensioner och mycket bra passning till just denna cpus hastighet.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av limpan4all »

Jag har aldrig haft något som helst problem med att köra fyra minnesmoduler i mina moderkort under de senaste 20 åren trots att de bara har två minneskanaler.
Sedan är det ju såsom så att vissa CPU'er "kräver" fyra minnesmoduler (fyra minneskanaler) för att inte slöas ner ordentligt...
Frankenmod
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2021, 16:00:22

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av Frankenmod »

jag undrar hur många minnen som slängs i onödan varje år, nästan alla datorer man köper har tex 2 x 4gb, när dom uppgraderas går det ofta inte att sätta i en extra utan man kastar båda och sätter i 1x16gb istället...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Detta med moderkort och minnen.

Inlägg av mrfrenzy »

Ungefär 1% av alla datorer får någon gång en minnesuppgradering.
De övriga öppnas aldrig locket på utan de används 2-3 år och säljs/skrotas sedan.
Skriv svar