Använda power bank som batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Använda power bank som batteri

Inlägg av dorro »

Har en Anderson 10 000 mAh, tänkte använda den till diverse småprojekt jag har.
Knipsade en USB-kabel och anslöt en enkel servodrivare och ett servo, funkade inte så bra. Ena uttaget funkade, det andra inte och då jag skiftade tillbaka var det dött också en stund.
Tänkte att det måste vara en viss belastning så jag kopplade ett 23 ohms motstånd mellan + och - och då gick det bra.
Onödigt att dra över 200 mA kanske, någon som vet hur lågt jag kan gå eller är det bara att prova sig fram?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av Henry »

Kan säkert skilja en hel del mellan powerbanks, det är nog bara att testa sig fram.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av Kronberg »

Det är inte så att den stänger av utgången om den saknar 3,3V på D+ eller D-?

A USB device must indicate its speed by pulling either the D+ or D- line high to 3.3 volts. A full speed device, pictured below will use a pull up resistor attached to D+ to specify itself as a full speed device. These pull up resistors at the device end will also be used by the host or hub to detect the presence of a device connected to its port. Without a pull up resistor, USB assumes there is nothing connected to the bus. Some devices have this resistor built into its silicon, which can be turned on and off under firmware control, others require an external resistor.

https://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.shtml
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17139
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av AndLi »

Jag har försökt använda powebanks som batteri och stött på samma problem, la också ett motstånd för att öka förbrukningen..

Kortet jag körde var också en usb device men det verkar inte hjälpt...
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av ffredrik »

Här beskrivs problemet och en enkel lösning:

dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av dorro »

Tack ffredrik, alltid kul att lära sig något nytt.
Det projekt jag håller på med nu ska inte användas längre stunder så jag ska se om jag har ett motstånd på runt 50 ohm liggandes någonstans och använda det tillsvidare.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av bobobo »

Om det bara är kortare stunder så behöver du kanske inte så mycket kapacitet. Små powerbanks med bara en cell har jag använt flera olika som har funkar utmärkt utan några tricks alls, plug and play.
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Använda power bank som batteri

Inlägg av dorro »

Då jag har en powerbank redan så är det onödigt att köpa en till klenare.
Hittade ett 82 ohms motstånd, 60 mA verkar räcka för nu fungerar det utan problem.
Skriv svar