Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Jag har en mindre pool till ungarna, ca 1000L vatten. Eftersom den är så liten har jag inte pump , filter eller värmare till den. Fyller den således med varmvatten från kranen. Efter ett par dagar blir vattnet för kallt, dvs måste tömma ut en del och fylla på mer varmvatten. Otroligt ineffektivt enligt mig.

Vet inte om det agat behandlats här innan men hittar inte något om det….

Hade en tanke om att när jag ändå grillar t.ex eller kommer passa på att elda lite i en eldkorg, för att exempelvis grilla korv och marshmallows med barnen på em eller kväll, ha en kopparslinga i elden, använda en liten vattenpump för att cirkulera vattnet från poolen, genom kopparspiralen i elden för att sedan skicka tillbaka till poolen, några grader varmare!

Kan detta vara en rimlig idé eller det är bättre att bara köra med varmvatten från kranen? Vi har varmvattenberedare så det är lite dumt, den rymmer 300L, varmvattenberedaren så den räcker inte så långt! Märkte det när 4 pers ska duscha efter att ha badat…. Jag fick bara kallvatten! Brrr!

Har en tanke om en enkel billig vattenpump , något med lagom flöde. Men sedan kopparslingan, hur lång behöver denna vara? Hur tjockt rör är lämpligt? Tjocka väggar som håller värmen bättre? Bättre med flera små tunna slingor eller bättre med en grov slinga? Köpa en radiator från en bil, typ värmeväxlare för kupén, på skroten och lägga i glöden? Lämpligt flöde på pumpen i förhållande till slingan, liter/minut?

Många frågor men någon hör har kanske en idé så jag slipper lägga en massa energi på att prova saker som bara kostar pengar och som ändå inte fungerar…

Öppen för förslag!!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av AndLi »

Är inte annars en rulle svart pem slang I solen och en pump en lösning som kan funka när solen är framme?

Har själv tänkt tanken på grillvärmare många gånger... men aldrig riktigt haft något bra att värma :)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

En bra tanke där, skulle dock behöva något mer pålitligt för de mindre varma dagarna nu. Som idag, varmt men molnigt , blir nog tyvärr inte riktigt så pålitligt som önskat. Men bra idé absolut! Räcker nog till att duscha med i en utedusch, men till ett par hundra liter vatten tyvärr. Har dessutom bara 100kvm gräsmatta så svårt pga det också :?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av grym »

enklast

pooltäcke och en doppvärmare

eller skaffar du enklaste pumpen och en solvärmare
fördel att rena vattnet med

sedan finns det relativt billiga värmare för pool, biltema har för 1200kr, passar ihop med deras minsta pump
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av Nerre »

MNorrgren skrev: 4 juli 2021, 05:29:06 En bra tanke där, skulle dock behöva något mer pålitligt för de mindre varma dagarna nu. Som idag, varmt men molnigt , blir nog tyvärr inte riktigt så pålitligt som önskat. Men bra idé absolut! Räcker nog till att duscha med i en utedusch, men till ett par hundra liter vatten tyvärr. Har dessutom bara 100kvm gräsmatta så svårt pga det också :?
Såna där solfångare som finns är faktiskt mer effektiva än man kan förledas tro.

Poängen är nämligen högt flöde och liten temperaturdifferens.

Man överför alltså "lättare" energi med 10 liter per minut och 1 grad varmare vatten än med 1 liter per minut och 10 grader varmare vatten. Det är alltså lika mycket energi som överförs i dessa två fall, men det är betydligt enklare att värma vattnet en grad än att värma det 10 grader.

Så det är inte säkert att det blir så mycket bättre att elda, eftersom eldningen ger väldigt mycket "förluster".

Men annars går det i princip att få självcirkulation, dra ett rör (koppar eller stål) snett upp genom elden. Vattnet värms, det varma vattnet stiger och det stiger tillräckligt mycket för att skapa ett flöde.

Scoutkåren har vedspisar där en fyndig ledare svetsade rörslingor i botten, vissa har en slinga som ett U och andra som ett W. De med W-slinga funkar sämst, eftersom det inte går att få en kontinuerlig stigning så blir det inget flöde så man får ångfickor och det stötkokar. De med U-slingor funkar bra om man får rätt lutning på spisen. Behövs bara nån halv centimeter höjdskillnad mellan in- och utlopp för att det ska bli självcirkulation.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av hawkan »

När du bara har 1 m3 att värma så tycker jag det enklaste är att fortsätta med varmvatten.
Du får tajma det så det passar med eran duschning. Fördelen är att du annars kan värma precis
när det behövs och inte fundera på detta med moln, regn, natt som fullständigt pajjar
prestanda på alla solvärmelösningar.
Nästa steg upp är en poolvärmare med direktel. Kostar en del men den kan också värma
precis när det behövs (eller med några timmars framförhållning - 1 m3 är ändå en del).
Poolvärmepump är annars en bra lösning men investeringen blir bra mycket i förhållande
till förbrukningen för din del.

Det kan funka med värme från en öppen eld om du är beredd att lägga en stor del av semestern
på att få det att fungera bra och trimma in det.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av säter »

Det kanske är bättre att skaffa en badtunna?
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av GFEF »

Det viktigaste är minska bakterier tillväxt i poolvattnet.

Bar på någon timme är poolvatten otjänligt som badvatten utan kemikalie tillsats eller någon annan bakteriedödande åtgärd.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av svanted »

klor avgår ju och måste fyllas på hela tiden,
kan man kanske salta vattnet typ som medelhavet?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av Nerre »

Det finns ju pooltillbehör just för att tillföra klor hela tiden.
https://www.öob.se/tradgard/pooler-tillbehor/poolkemikalier/klordoserare-bestway-flow-clear-5003707
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av rikkitikkitavi »

långtidsverkande klortabletter som löser sig långsamt tar hand om det problemet. Finns ingen anledning att hälla i stora mängder chockklor hela tiden och förvandla poolen till Döda havet med tiden.
Det tar lite längre tid än några timmar för vattnet att bli dåligt.

Med tiden stabiliserar sig poolen runt 18-20C sommartid (om medeltemperaturen är högre än så) genom avdunstning. Så vill man värma den till 25C och ha en behagligare temperatur behövs det nästan 10 kWh. En sådan värmare kräver nog en extern pump och genomströmningsvärmare. 3h med 3kW typ.

Fördelen med en kamin är att effekten är hög och när du behöver den. Det finns sänkbara vedkaminer för att stå inne i badtunnor, men de är inte så lämpliga med barn eller pooler. Även om de är kylda av vattnet blir de väldigt varma när man eldar. Innan det är färdigt och klart kostar det lätt 25000...

En pump och elvärmar kanske kostar 5000 eller så, men kräver en rätt ordentlig matning. Lite trixande med el också. Fördelen med en pump är att man kan ha filter och det minskar klorförbrukningen.
Vad kan det gå åt, 500kWh per sommar? Säg 1000...

Och så kan man lägga till en solvärmare som ger lite effekt som komplement. Kom ihåg att sol och vind är oplanerbar energi, det är bara planerbar vatten- och kärnkraft som kan värma din pool när du vill!
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av Bigstone »

Funderat själv på det där för många år sedan. Såg nån red-neck video på tuben om folk som tagit ett gammalt element och eldade under och tog utgående pumpvatten från polen via reningsverket och sen in genom elementet och tillbaka till polen. Verkade funka i all sin enkelthet. Men sen var det ju det där med eldningsförbudet då.....

Annars hade jag en egen idé som innefattade en rostfri hink av större mått och ett par meter kopparrör i spiral nedifrån och upp i själva hinken.
Intaget skulle sticka ut via botten och utkastet upptill på hinken. Kol skulle användas och ev. någon form av 12v eller 5v. fläkt med ett rör för att få ner syre till botten av hinken. Solcell alt. batteri, INTE 230v!!!
Fördelen var ju att den skulle värma vattnet både via ytterkanterna men även via slingan för att på nåt sätt maxa värmeväxlingen. Ev. ha fler spiraler. Kom aldrig till skott med den men bifogar en grov uppskattning av konstruktionen gjord i "MS-Cad" efter bästa förmåga med mina extrema Paint-Fu kunskaper. :wink: (Fläkten är dock inte med i ritningen såg jag nu men.. ja, den ska vara med iaf. annars blir det nog svårt att få det att funka.
Poolvärmare.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bygg en solfångare av ölburkar:

https://www.brunzell.com/projekt/solfangare/
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av kilimanjaro »

Testa den här lösningen, har några m2 som värmer min pool (20-25 m3) till ca 25 grader och det här i mellansverige. Enkel lösning, del billig samt praktisk. Lägger du ut den på gräsmattan är det bara att rulla ihop den under natten. Firman finns dessutom i Skåne och är kung att handla av.

https://primastarpool.se/tillbehor-rese ... d-pkt.html
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

Ursäkta jag inte svarat i tråden innan, har läst allas kommentarer och har funderat på dem. Men pga extremt mycket jobb sista tiden har jag inte hunnit svara förrän nu. Många bra idéer som sagt, alla har verkligen bra åsikter och tankar vilket jag verkligen uppskattar. Jag kommer inte kunna svara på allas kommentarer enkelt utan svarar med ett generellt svar.

Varför jag är inne på att värma poolen med exempelvis eld, i grillen när jag ändå grillar eller med eldkorgen är av en enkel anledning. Ungarna badar ungefär var tredje dag i poolen, kanske oftare ibland när jag är ledig och mer sällan när jag jobbar mer. Så det är inte så ofta. Det är ganska lite vatten i poolen, som sagt ca 1000L på sin höjd, ibland mindre. Vi får byta vatten relativt ofta då de smutsar ner den otroligt när de springer upp och ner i den från gräset. de kommer ofta på spontant att de vill bada, 2 resp 3 år gamla barn så att planera för att fylla den med varmt vatten är svårt. De behöver också duschas av efteråt, så skönt med varmvatten kvar i varmvattenberedaren där det är dags.

Andra anledningen är att vi har tämligen liten gräsmatta, ca 50kvm, en total tomtyta på 170kvm, där huset tar upp ca 90 av dessa kvm. Det är en del kvm på framsidan också. Hade jag haft större gräsmatta hade en solfångare varit ett alternativ. Vi bor i ett kedjehus, som är lite speciellt tydligen, inget gammalt, eller skyddat men kommunen är jäkliga, de gav oss knappt bygglov att måla om, även om vi alla som bor där sökte tillsammans. så att sätta upp något på taket eller fasaden är uteslutet det också, blir även svårt pga kupor på taket på båda sidor. Vi har även en plan att i framtiden gemensamt sätta upp solpaneler på alla 5 husen, så vi vill gärna spara alla yta som går.

Att köpa en dyr värmare för tusentals kronor är tyvärr heller inte en möjlighet just nu, även om detta kanske vore det bästa i sammanhanget. men ja pga sparsamt badande och så känner jag inte det som motiverat. (inte pengar till det heller för övrigt, beställt nya dörrar för 70kkr samt ny luft-luftvärmepump för 25kkr... )

Så jag tänkte mig åtminstone prova med en värmare i eld, med en cirkulationspump. Har en liten 12v vattenpump som jag tänkte köra från ett batteri, cirkulera detta i ett kopparrör i en brasa som sagt. Främst för jag har det mesta hemma, samt detta är det billigaste jag kan åstadkomma. Ved har jag obegränsat från släkting, så det är inga problem, vi brukar även lyckas grilla i samband när de ska bada så det är bra timing där och passande att passa på att värma vattnet.

Har fått svar på frågorna jag egentligen undrade över så tack för det, en slinga i elden, där vattnet pumpas med en 12v pump, med ett högre flöde och vattnet värms lite i taget, hellre än högre temp med lågt flöde. Ska nog göra ett par slingor med långa tunna rör, ihoplödda i ändarna till ett tjockare rör, så vattnet får mer yta att värmas på. Och är flödet inte mer än 10L/ min är det ju ganska litet flöde och pumpen blir enkel och billig.

Återkommer med resultat när jag provat det.

Tack igen för alla svar!
Skriv svar