TV träsket...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

TV träsket...

Inlägg av Jolles »

Jaha min tv tycks också ha "pajjat" nu, den funkar ju till 99% men en rad med backlights tycks ha gjort sitt och det kostar förstås tid, frustration och pengar att fixa det även om jag hittat ett par how-to's.. Känns ju skit att köra den till skroten för en sådan saks skull, för ingen vill väl ha en tv med trasig backlight..?

Den här 55-tummaren inhandlades för prick 5 årsedan nu och på alla andra sätt är den fortfarande riktigt bra tycker jag. :(

Kikar lite på en annan, är det bättre att handla en OLED nästa gång för att slippa det här problemet eller köper jag mig bara andra bekymmer om några år då? Hur är de billigare OLED'arna, altså 10-14kkr klassen? Vad tycker folket här?

Castar här en helt vit bild till tv'n för att uppenbara problemet:
IMGP8963.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: TV träsket...

Inlägg av JohnGalt »

Tycker du att det är så tråkigt att laga sådant? Själv tycker jag att det är ganska kul, roligare än att titta på TV iaf.
Du.verkar vara på god väg, bara att ta tag i det där nu!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TV träsket...

Inlägg av Glenn »

På min samsung är det en diod som är paj, men jag skrev nåt om det här förut och någon svarade att det är väldigt bökigt att byta, så jag har inte gjort nåt åt det.
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: TV träsket...

Inlägg av Akai »

Men varför är detta ett problem? Lysdioder överlag brukar ju ha god livslängd? Visserligen kanske det sparas in vid konstruktion och tillverkning och antalet dioder minskar och strömmen ökar.

Sen kanske det beror lite på hur hög ljusstyrka man har påskruvat i inställningarna. Ljusare så antar jag dioderna får jobba hårdare
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: TV träsket...

Inlägg av Jolles »

Vad jag förstått så blir det tillslut för varmt varvid dioderna dör. Man kanske ska handla en tv med starkare belysning än man har idag och köra den lite lägre istället..
JohnGalt skrev: 1 juli 2021, 12:50:43 Tycker du att det är så tråkigt att laga sådant? Själv tycker jag att det är ganska kul, roligare än att titta på TV iaf.
Du.verkar vara på god väg, bara att ta tag i det där nu!
Hehe nej inte generellt - men det finns klart roligare saker att laga med lägre sannolikhet att man förstör den ytterligare.. Det är klart, jag drog mig verkligen för att åka och slänga den - istället la ja ut en annons på blocket, omnämnt tydligt "Obs. Bilder är lite mörk i den övre delen av skärmen, därav priset" och begärde 500kr varvid jag blev helt överöst av folk som ville handla den.

Istället för att lägga ut en tusing på belysning som förhoppningsvis hade löst problemet, så får jag nu 1000kr för att sälja den vidare istället.

Jag förstår verkligen inte varför gemene man vill ha en defekt tv, men visst fine för mig, alla involverade har även fått fler bilder på defekten.

Angående OLED så verkar dom kunna få inbränningar, och då jag ofta har min kopplad och visar en stilla bild (dator) så verkar det bli lcd igen.
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: TV träsket...

Inlägg av Akai »

Ang OLED, så resonerade jag också. Använder den till datorn ibland och risken är stor att den glöms eller att man somnar av.
Köpte iaf tillslut Samsung Qled som är bakgrundsbelyst likt traditionell LCD. Hittills mycket nöjd med bilden. Bra färger, ljus, svärta osv. Ljusår bättre än min 10år gamla Sony. Som visserligen var riktigt dyr då 2011. Dock har den nya använts väldigt lite sen jag köpte den för ett och ett halvt år sedan.. de gångerna går att räkna på mina tio fingrar :lol: egentligen ett väldigt dåligt köp rent pris kontra nyttjande. Men det är en annan femma, jag får helt enkelt lära mig att sitta stilla och titta på tv :D

Det jag vill se går ofta på datorn i verkstaden, då kan jag göra annat samtidigt. Jag är nog mer ADHD kanin än soffpotatis
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TV träsket...

Inlägg av breflabb »

Tillverkarna av oled har fortvarande stora problem, inte bara inbränning utan det finns flera problem
som dom tydligen tampas med. Bland annat så har dom problem i tillverknings processen
och livslängden mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TV träsket...

Inlägg av Glenn »

Jolles skrev: 1 juli 2021, 13:03:07 Vad jag förstått så blir det tillslut för varmt varvid dioderna dör. Man kanske ska handla en tv med starkare belysning än man har idag och köra den lite lägre istället..
Det är ju dock lite märkligt när EN diod dör som på min, jag trodde ju att fler skulle dö men nu ett par år senare så är det fortfarande bara en.

Det syns dessutom i princip enbart om det är en ljus jämn bild.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: TV träsket...

Inlägg av Marta »

Ofta blir det kortis i en LED som går sönder. Drivs de med konstant ström, eller är så många vid primitivare drivdon att strömmen håller sig nogorlunda, så fortsätter de andra fungera som de skall. Det är alltid viktigt att inte maxxa ljuset, då går belysningen sönder förfärande fort.

OLED har väldigt lite med LEDD att göra, namnet till trots. Det är en variant av EL, elektroluminicens. Sådant brinner ut hyfsat snabbt och tappar ljusstyrka. Speciellt blått, med följd att inbränningen syns i form av gult.

Vissa tillverkare hjälper upp det genom att öka drivnigen av blått efterhand. Blir lite självpådrivande försämring av detta. Förekommer även att bilden flyttas runt lite för att undvika skarpa kanter på inbränningar.

Enda fördelen med OLED, skärmen blir ultratunn. Den kan också böjas, det tycker vissa kunder är häfftigt. I övrigt är det en skitteknik.

LCD kan också brännas in om de misshandlas. Får de stå med strömmen av varje natt så återhämtar de sig och håller mycket längre. Detta gäller då inbränning. För backlight hjälper bara att skruva ner ljuset.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: TV träsket...

Inlägg av Henry »

Men varför är detta ett problem?

TV:n får ju inte hålla i 30 år därför drivs LED rätt hårt så dom skall haverera och helst precis efter att garantin gått ut.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: TV träsket...

Inlägg av Jolles »

Blir konstant förvånad vad man kan sälja på blocket... senast var det ett 20 år gammalt kyl/frysskåp som jag skänkte varvid jag vart nästan nerringd och dom körde nog 10 mil för att hämta det.
Nu körde en tjej nog drygt lika långt för att hämta en defekt tv - och gav mig 1000kr för det :D Jag som saknar bil hade haft svårare att göra mig av med det annars.

Vart en ny Philips LCD iaf, dryga elgiganten ville ha 300 spänn för att leverera imorgon så jag får väl vänta en vecka då :D

Någonstanns innerst inne vore dte en kul task att laga tv'n, men när jag synar kvaliteten på dessa apparater så kändes det bara inte värt det.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: TV träsket...

Inlägg av Nerre »

Det finns folk som köper billiga grejer på Blocket och sen annonserar de ut dem till lite högre pris så de tjänar pengar på det.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: TV träsket...

Inlägg av Jolles »

Jo fenomenet är jag medveten om, och visst hade hon reparerat den själv så hade det vart en billig tv men det tror jag knappast i denna situation - men av alla som kontaktade mig så var det säkert flera som kunde tänkas laga den.
Skriv svar