Knep för att hitta kortslutning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av StureS »

bos skrev: 16 juni 2021, 17:19:58 Jag får smyga ut och testa när resten av hushållet somnat, annars blir hustrun arger... :)
Varför ska hon bli arg när du anstränger dig för att få er värld att fungera? Barnsligt!
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

För att jag har lovat och svurit över att jag ska ta en jobbfri semester, men jag är ökänd för att inte kunna icke-jobba.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av ToPNoTCH »

Den säkra varianten är kylspray och gasa på matningen på det sätt du gjort och ALDRIG med högre spänning än vad matningen skall ha.
Man ser ganska snabbt vart det kylda "tinar" (6.6W försvinner inte utan att det märks).

Nackdelen är att det kondenseras till vatten efter ett tag.

Den andra varianten är kemiskt ren bensin.
Det blir en markant skillnad i avdunstning även vid små temp skiftningar (kolla i släpljus).
Jag vill dock inte rekommendera det då det är lite opraktiskt om man får hög temperatur eller gnistbildning.

Jag själv har kört aceton och isopropanol och har identifierat en mängd kortslutningar på det sättet utan större problem.

Beakta som sagt alltid brandrisken, även om dessa dunstar fort.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av rvl »

För att lokalisera kortslutning på kretskort har jag skickat begränsad ström genom kortslutningen och sedan probat med millivoltmeter vilka vägar strömmen tar sig. Har åtminstone hittat en kortsluten kondensator på ett flera kvadratdecimeter stort kort med den metoden.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Swech »

annars ta en skalpell och skär av 3.3v ledaren på strategiska punkter, en i taget
och se vilken sida om snittet som kortisen är

Swech
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

Det är en metod som vanligtvis funkar, men inte här. Det inringade området är 3.3V, sen sticker det ner i kortet med fyra vior och kommer inte upp förrän de behövs. Hela Vcc3 ser med andra ord ut att vara begravt i inre lager.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av PeterH »

Jag vet att den del "hårdingar" jag jobbade med för många år sedan helt enkelt valde att "bränna" bort kortisen med hög ström, kortisen brann antingen bort eller så visade sig den trasiga boven genom att brínna :twisted: (därmed inte sagt att det är en bra eller önsvärd metod).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Marta »

Hade den första lödnissen något ESD-vett? Ett skadat chip kan få väldigt låg resistans när spänning ansluts och det blir helt urbrunnit. Sannolikheten att det ursprungliga felet passerade obemärkt är nog också hyfsat liten.

Är där kortis även på andra pinnar på kortets IC's? En krets som är riktigt sönder får ofta många kortslutna pinnar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Icecap »

En möjlig källa kan vara en lödbrygga vid en μC. De brukar gärna ha fler matningar och de brukar vara i par med pinnarna omedelbart bredvid varandra för enkel avkoppling.

En liten lödpärla på fel ställe ger kortis.

Det kan även vara en 4-sidig krets som är vänd fel, det har hänt mer än en gång ju.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Swech »

Mja.. nu har ju kortet fungerat tidigare så det är knappast något felmonterat eller överlödat

Swech
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av metric »

Övanför G:et i JTAG finns en lödpärla?
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

Jag har kört några vändor till med tipsen som meddelats i tråden. Att köra med millivoltmeter gav inga ledtrådar alls, jag får ~100mV oavsett var jag mäter och oavsett var jag krokar i jordpunkten till mitt kragg. Jag kan dock ha hittat något som jag får forska vidare på. Observationerna är följande:

Med strömstrypning ger kragget ut ca 0.55A @ 0.1V. Höjer jag nivån på strypning till ca 2.5A så höjs även spänningen till ca 1V. Hade det varit "ren" kortslutning Vcc-GND så hade spänningen aldrig höjts. Det fick mig att återigen misstänka en kortsluten komponent, eller ben på en IC som några har nämnt. Observation två är att när kragget gav 0.1V/0.55A så visade värmekameran att en IC-krets hade lätt förhöjd värme i sig, relativt allt annat på kortet. Bara 22 grader, så det var inget som jag först reagerade på, men färgerna var rödvita ("varmt") medan övriga kortet var blått.

Jag kollade upp kretsen och det visade sig vara en ARM-processor från ti. Minns inte exakt modellbeteckning, men det började på LM3S och den hette "Stellaris" när jag läste databladet i verkstan. Denna processor kör på 3.3V. Det jag först inte reagerade på var att den blev varm, "processorn kör när jag matar med 3.3V så det är som det ska", men grejen var ju att mitt kragg vid kortslutningen bara gav 0.1V och då finns det ju inte en chans att processorn orkar köra. När jag höjde till 1V/2.55A så ändrades inte värmen i processorn mer än försumbart gradantal, så det är inte säkert att den är kortsluten inuti (så att säga), men i och med att den alstrar värme medan allt annat på kortet sitter som en tegelsten så är det ju nåt fuffens.

Processorn är den enda ledtråd jag har just nu, så vid tillfälle ska jag löda loss den (en dryg 64-pin LQFP :doh: ) och se om kortisen försvinner.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bearing »

metric skrev: 17 juni 2021, 21:27:12 Övanför G:et i JTAG finns en lödpärla?
Det har du rätt i. Den högra JTAG-texten. Mitt i den tvåradiga stiftlisten.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

metric skrev: 17 juni 2021, 21:27:12 Övanför G:et i JTAG finns en lödpärla?
Det var en rest från när jag trimmade ner kablarna efter lödning. Upptäckte den först efter att jag tog fotot.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Henry »

En värmekamera värd sitt namn och pris ser värmeskillnader på 0.01 grader och det får inte aceton, alkohol eller dylikt att ens avdunsta men får bilden i en värmekamera att lysa upp som en supernova.

Om det inte är processorn så hade du annars kunnat lagt kortet och allt i kylen en 30 min eller tom frysen, nu är det mycket större kontrast mellan varmt och kallt och hade varit lättare att se ev små skillnader i värmekameran.
Skriv svar