Knep för att hitta kortslutning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bearing »

bos skrev: 17 juni 2021, 21:49:53 När jag höjde till 1V/2.55A så ändrades inte värmen i processorn mer än försumbart
2,5W är rätt mycket. Det måste synas någonstans. Använder du en värmekamera eller IR-termometer som mäter i en punkt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag funderar lite på CPU’n...
Om en utgång går till nåt som har en kortis... Blir det samma symptom som om CPU’ns matningspinnar är kortslutna? Eller finns det något som skyddar utgångarna?
Spånar lite på om det finns någon aktivitet på någon av CPU’ns pinnar och om man kan lista ut om den är trasig eller något yttre kortsluter...
(Har inte kollat vad som är den lägsta spänningen som krävs för att den ska gå igång.)

Edit: Blev även nyfiken på om det är kortis enbart för likspänning. (Jag hade ett nätverkskort där jag försökte hitta en kortis och det visade sig vara en drossel ...och den kunde jag inte elda bort. :D)


Intressant tråd det här. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Oskar »

Har processorn en "exposed pad" under sig för kylning? Inte osannolikt och det kan hända att den gör precis det den ska, leda bort värme ut i kortet väldigt effektivt.

En eller ett par brända I/O pinnar på processorn kan mycket väl orsaka detta.

Om det inte är så många ben på prållen som är matning kan man ju prova lyfta på dom. Enklare än att leta åt och kapa alla banor tänker jag.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Henry »

Annars är det bäst att kolla baksidan om det finns vias där.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Marta »

Vi har fortfarande inte fått veta vad det är för ett föremål och vad som inträffat från början? Är det en del av en utrustning, eller ett utvecklingskort från Altera?
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av helmut »

Brukar koppla in ett motstånd på matningsspänningen för att begränsa strömmen och så börjar jag mäta spänningsfall på all komponenter som är anslutna till plus och minus. Mäter även transistorer och kondensatorer. Ofta hittar man brända komponenter men det beror ofta på att motståndet inte klarar av att mata en annan komponent med höga strömmar så byter man ut en komponent som brunnit brukar den ofta gå sönder.
Har precis lagat en effektförstärkare där ett en watts motstånd brunnit. Bytte ut motståndet och då visade det sig att en effekt transistor blivit överhettad.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Mathias@Åland »

Kolla upp att det inte är kortis i någon keramisk konding, det händer ibland. Koppla på labbagget till matningen som du gjort innan och mät tvärs över kondingarna, hittar du någon med onormalt lågt spänningsfall så kan det vara den som är boven. (eller något annat precis intill)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av E Kafeman »

Det brukar gå rätt bra att följa strömmen med "man tager vad man haver". Jag har en 74AC14 där en port är RC-oscillator på 1 kHz och en annan port är 300kHz. lågfrekventa signalen nycklar 300 kHz via en diod som sedan parallell-buffras via återstående 4 portar. som vardera har 50-180 Ohm serieresistor till den gemensamma utgången.74AC ska byggas med korta förbindelser och kortast möjliga avkoppling mellan Vcc och jord med bra keramisk kondensator, 10-100nF. Detta för att få minsta möjlig ringning på utsignalen och med brant stigtid, men i övrigt är det ingen precison som krävs så RC-oscillatorger tillräcklig precision.
Strömförsörjningen är inte heller kritisk för 74AC14. Löder man in en USB-kabel så kan kraften hämtas på många olika sätt och kan lätt göras mobilt.
Är man avancerad så bygger man något typ avalanche-diod men en välbyggd 74AC14 räcker långt och är så okomplicerad att bygga och ofta har man sådana liggandes.
74S,74F,74HC är inte alls lika lämpade men duger i avsaknad av annat och det fungerar även med diskreta transistorer om man känner för det, men en 74AC14 signalgenerator blir kompakt och kan byggas på rygg på kretskort på några minuter och är svår att misslyckas med att bygga och det blir ett bra jordplan för effektiv avkoppling.
Värde på utgångsmotstånden är inte så noga men väljer man 180 Ohm ger det en total utimpedans på ca 50 Ohm vilket kan vara en fördel om man TDR-mäter på 50 Ohm koaxialkablar.

Anledningen till dubbla frekvenser är att 300kHz är en bra mätfrekvens när man mäter avstånd till kabelbrott eller kortslutning mha av snabbt oscilloskop, fattigmans TDR, och 1 kHz ligger inom hörbara området för att akustiskt följa signalen.
Den akustiska biten kan nyttjas på flera sätt och för att följa signalen var den tar vägen vid en kortslutning eller avbrott på ett kretskort kopplar man in signalkällan på den misstänkta kortslutna slingan och det går även följa signalen med en enkel kortvågssradio för att t.ex. söka kabelfel för robotklipparen.
Sedan återstår att söka vart signalen tar vägen på kretskortet. Här har jag använt ett gammalt bandspelarhuvud som sökprob kopplad till en enkel högtalar-förstärkare, glömt nu men troligen LM386 och ett 9V batteri och och en liten högtalare. I brist på bandspelarhuvud kan valfri öppen spole fungera men den bör vara liten för att kunna följa med precision samtidigt som man vill ha hyggligt många spolvarv för bättre LF-känslighet.
Akustisk indikering är bra då man slipper avläsa något instrument med ett öga samtidigt som man ska hålla koll på proben och om man måste dyka in i större apparater kan det var svårt att även ha mätinstrumentet med sig inom synhåll.
Jag har använt denna metod för att söka kortslutningar på komplexa kretskort och leta vart okända kablar tar vägen i bilars kabelstammar.

Är jag på labbänken och mäter så är VNA ett bra verktyg om man nu råkar ha ett sådant instrument. Man mäter S21 och har en liten strömprob i andra porten. Proben kan göras för stunden och kan vara en trådslinga på ett eller flera varv och diameter 5 mm eller mindre, allt beroende på hur väl man vill mäta och vad man får rum att söka med på kretskortet. Snarlik variant är en signalgenerator och något som kan läsa av signalen men en VNA ger stor fördel specifikt när det inte är definitiva kortslutningar eller avbrott.

Strömprobning kan kräva en stunds tillvänjning då orienteringen på proben påverkar hur mycket signal som plockas upp. Förefaller det vara en "tydlig" kortslutning som i ditt fall med troligen tydliga vägar för signalen och dess jordretur så bör det vara rätt lätthittat och med måttligt stor prob så går det oftast bra att identifiera enskilda ben på IC-kretsar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Fick syn på den här tråden igen.. :)

Bos:
Har du haft tid/lust att titta mer på det här?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av svanted »

StureS skrev: 16 juni 2021, 18:16:01
bos skrev: 16 juni 2021, 17:19:58 Jag får smyga ut och testa när resten av hushållet somnat, annars blir hustrun arger... :)
Varför ska hon bli arg när du anstränger dig för att få er värld att fungera? Barnsligt!
vill kommentera det...
ursäkta OT.
har någon hört....
-Du ska då laga allting, den är TJUGO år gammal vi behöver köpa en NY och inte hålla på och laga hela tiden.
:oops:
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

JimmyAndersson skrev: 30 juli 2021, 04:29:45 Fick syn på den här tråden igen.. :)

Bos:
Har du haft tid/lust att titta mer på det här?
Tyvärr inte. Kunden köpte ett nytt kort och donerade det gamla (som är trasigt) att ha som labbråtta, men sen hände Livet och allt lades på is. Nån gång i framtiden ska jag ta tag i det igen och försöka lista ut felet.
Skriv svar