Ladda elmopedbil under körning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av nifelheim »

Moped klass 2 har max 1kW motor effekt så med en generator på drygt 3 kW borde det gå bra att ladda när man kör.
Om siffrorna stämmer :-)
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av mcrj »

Man skulle vilja ha mer fakta om den bilen
men den är så ny att den kommer in i juli & titan är ju kända att mörka en hel del.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av mcrj »

Nu är jag inget geni men vad behövs elverk med generator.
Sen behöver man nåt mer men kan man koppla direkt på batteriet?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av Henry »

Ett elverk på tex 4kW har en del volym men kan kanske tryckas in någonstans alternativt bantas lite. Ett elverk ger sedan ut 230V AC så någon typ av 230V laddare för 60V får användas vilket kanske inte växer på träd, sedan är det även förluster från elverket till batteriet som får tas med i beräkningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av danei »

StureS skrev: 16 juni 2021, 15:33:49 Använd Tesla-metoden ... :D

tesla.jpg
Inte dåligt att backa så fort med släp.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av E Kafeman »

Moppen har elmotor på 1500W och bensindrivna elverket levererar 4000W. Dessutom så har bilen en solcell på taket på kanske ytterligare ett par hundra watt.
Om den är måttligt tungt lastad och då den är elektroniskt begränsad till max 45km/t lär den kunna köra så länge bensinen räcker innan man väljer att tulla på de då fulladdade batterierna., då det inte lär behövas mer än 1-2 kW för att hålla den hastigheten.

Det är Gongyi Hongsheng machinery som tillverkar moppe-bilen och köparen bestämmer själv vad bilmodellen ska heta. Kostar ca 25.000 i basutförande och fritt levererad.
Man erbjuder en mängd olika tillägg, även lithiumbatterier och större motor.
Lokala typnings och registreringskostnader kanske tillkommer.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 59eeXaHcIu
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av danei »

Du kan ju försöka typa in en ny mopedmodell. Det lär inte bli billigt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av E Kafeman »

Är det bara tom gissning utan någon egentlig kunskap bakom? Har du någon referens på att det inte är billigt?

Beror iofs vad man jämför med, jämför man med vad ett mjölkpaket kostar är det mesta dyrt men annars blir kostnaden rätt måttlig sett till totala kostnaden.
Verkar dessutom ha blivit betydligt enklare än vad det var förr om man bara importerar för eget bruk, då duger "Enskilt godkännande" som alternativ till typgodkännande.
Listan vad som krävs finns här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... skontroll/
Det är troligt att tillverkaren redan har grundintyg anpassade för de EU regler som gäller numera för typ och registerings-besiktning då det lär vara en av deras viktigare export-marknader. CE-intyg finns självklart.
Om inte bilbesiktningen underkänner vitala delar på fordonet vid typ-besiktningen eller kräver ombyggnad av t.ex. bromsar så lär fasta kostnader stanna på ett par tusenlappar.
Transportstyrelsen vill ha 1100 kr för att skapa intyg om ursprungskontroll och ett eller två besök på lokal bilbesiktning sen lär man bli lycklig förare av detta fartvidunder.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av danei »

Ja, är den typad i EU är det säkerligen möjligt. Men om den inte finns typad så är det mycket som ska till.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av E Kafeman »

Har du något konkret bidrag som belägger att det är mycket som ska till och att det inte är billigt?
Med den typen av kommentarer, helt utan konkret innehåll är det att uppfatta som att du troligen inte har något vetande alls i ämnet.

Det är mycket som ska till om man jämför med att köpa två liter mjölk, men "Enskilt godkännande" tycks vara väldigt simpelt och avklarat på en eftermiddag eller två för nödvändiga besiktiningar och pappershantering samt under 3000kr totalt. Är det det som är "mycket som ska till"?

Jag har inte så mycket vetande heller men har registreringsbesiktigat några fordon jag köpt utomlands, både nya och begagnade, men det var innan de harmoniserande EU-reglerna kom till.
Förr var det större problem med import från t.ex. Japan av bilmodeller som inte redan fanns i Sverige, speciellt om tillverkaren inte kunde tillhandahålla svensk-anpassade provningsintygen vad gäller avgaser.
En detalj specifikt för japan-bilarna, det var ofta nära omöjligt att få tag på korrekta E-märkta fram-lyktor anpassade för högertrafik för ovanligare modeller som främst såldes i Japan, där det råder vänstertrafik.
För att registrera in en ny bil för 20-30 år sedan sköttes det mesta via bilbesiktning/länsstyrelse/vägverket.

Förmodar att en moped är bra mycket enklare att registrera än en bil.
Nu är det tre dokument som krävs för moped-import, Ursprungskontrollen/CoC/Typ och registreringspapper.
CoC/Typ och registreringspapper är troligen inga problem alls.
Det är trafikverket som är utfärdare av Ursprungskontrollen. Det ska inte vara några problem men väntetiden kan bli dryg.
De varnar till och med på sin egen hemsida om att de har långa tider för sådant.

Ursprungkontrollen är mest att man inte tvättar pengar eller handlar med stulna fordon som inte är något problem alls om man kan uppvisa kvitto på den nyinköpta mopeden och obruten ägarkedja, om man alls bryr sej om mopeder. Det är främst dyrare bilar som kan vara värda risken att stjäla.
CoC-intyg (Certificate Of Conformity) verifierar bilbesiktningen baserat på tillverkarens specifikation typ motor-effekt, däckstorlek i samband med registreringsbesiktningen samt ett antal säkerhetspunkter typ att bromsarna är av funktion och belysning enligt gällande standard samt att av tillverkaren egen-signerat CE-intyg ska finnas. Tillverkarens huvudsakliga export är troligen till EU så han har säkert alla papper klara som behövs här. Det ser vi ju på att flera återförsäljare i Europa köpt in just dessa mopeder, så nödvändiga papper finns med all säkerhet.
Då man numera kan registrera golf-bilar som Mopedklass 1, golf-bilar som ofta är ytterst enkla fordon vad gäller chassi, hjulupphängning och bromsar, så bör den delen knappast vara något som bilbesiktningen slår ner på för detta fordon.
Det finns till ock med original elektrisk defroster och luftkonditionering finns som tillval.
Motor-avgaser är möjligen en intressant fråga med tanke på att det finns en fast monterad bensinmotor som driver generatorn. Med så stor bensin-generator skulle man kunna skippa batterier helt och spara vikt. Ett mindre batteri räcker för elstarten av bensinmotorn.

Mopedbilens hastighet är begränsad till 45 km/t. Gör egentligen allt mindre om den främst ska användas i stadstrafik. Få ställen i min närmsta stad som ens har 50 km/t som tillåten hastighet. Mest 30 och 40 km/t så i princip kan man åka fast för fortkörning med mopeden om man har för tung gasfot.
Många skulle klara sej med en sådan istället för att åka till affären och köpa två liter mjölk med en Volvo XC90, som är bland de vanligare stadsbilarna.
Skulle man trots allt vilja långköra så kan man hänga en Jeep-dunk på bakdörren, fast mopeder för inte köra på motorvägar.
Det är obetydlig risk att någon ändå skulle vilja ge sej på en sådan övning, sitta i krypfart i ett äggskal på motorvägen.
Det skulle förr vara lite av charmen att ha tid att köra småvägar och vägar där inte bilar får köra men väl mopeder, såsom man gjort med en del gamla järnvägsbanvallar som blivit cykelleder, om nu mopeder är tillåtna där.

Har jag missat något som gör det hela mycket mer komplicerat och dyrt att importera och köra en kines-moped legalt än vad jag beskriver ovan?
Svar av typen "vet inget, men det blir säkert mycket svårt" är bara tom textutfyllnad som inte tillför annat än lödder för egen tillfredsställelse att få äran att kommentera mej. Tackar i förväg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av danei »

Visst om den redan är typad i EU är det en smal sak. Men jag uppfattade det inte så.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av E Kafeman »

Jag vet vet inte vad som är en smal sak i din värld men det är en aning förvirrat och fel. Egen-import av OEM-produkt är omöjligen tidigare typad inom EU även om det finns andra importörer av snarlik modell och det lär knappast löna sej att peka på andras import av snarlika produkter som stöd för att den egna importen ska bli billigare att registrera.
Du har inte ännu uppfattat första inlägget i denna tråden, vilken information den ger ur importhänseende. Är du ens kapabel till det?

Snabbresume av första inlägget och dess länk ger att snarlik modell är inte bara godkänd inom EU, den är godkänd i Sverige. då den säljs av svensk importör som framgår av första inlägget och kollar man runt på foton så har den förärats med svenska nummerplåtar, dvs den är reg-besiktigad.
Det innebär inte att det går importera en egen variant av denna moped och rida på tidigare godkännanden.
Däremot tyder andras lyckade registrering att det förefaller troligt att tillverkaren kan tillhandahålla nödvändiga papper, vilket underlättar avsevärt.

Av länk tillhandahållen av mej anger tillverkaren att man låter kunden göra omfattande specifikationer och man sätter kundens begärda namn på produkten, dvs OEM.

> Men jag uppfattade det inte så.
Gå gärna tillbaka till första inlägget och försök fatta rätt innan du uttrycker din vana trogen dina obelagda påståenden typ, det blir dyrt/det blir inte billigt/smal sak.
Två liter mjölk är inte billigt, det är ingen smal sak att köpa och det kan bli mycket som ska till innan man får tag på mjölken.
Det är dina tre bidrag i samma mening och utan referens till vad som är billigt, smalt eller mycket så betyder det inget.
Det är bara tom-snack av någon som skriver vad som helst bara för glädjen att kommentera mej, nu med 3: inlägget i rad som visar att du inte ens sett trådstarten eller förstått innebörden för evt import som det inlägget gav.
Du gör allt bara för glädjen att få kommentera mej. Då glädjer jag dej en sista gång till, men sen får vi skaffa en egen tråd så slipper vi ha tom-skramel utan intresse för andra som hellre ägnar sej åt mer kompetenta och meningsfulla diskusioner.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av danei »

Ursäkta, jag kopplade inte ihop en anonym länk på en annan sida med ditt importsnack.

Visst finns den i Sverige så bör ju nödvändig dokumentation existera. Då handlar det bara om det finns någon som vill ge dig tillgång till den.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av mcrj »

Sen får inte en klass1 45kmh ha mer än 2säten.
Klass2 25kmh får ha 4 säten.
Anton A
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 maj 2005, 17:13:15
Ort: Alvesta

Re: Ladda elmopedbil under körning

Inlägg av Anton A »

Det finns range extender generatorer som är konstruerade för att driva elfordon med bensin för att utöka räckvidden.Aliexpress

Jag har en sådan monterad sedan 1år på en gammal elpostmoped av modell Tugger med en 48v borstad likströmsmotor. Generatorn är i princip en gräsklipparmotor där man bytt ut svänghjulet till ett med många permanentmagneter i och under svänghjulet sitter 3fas lindningarna. Motorn startas automatiskt genom att generatorn drivs baklänges som en borstlös motor för att sedan gå över till generatordrift.

Spänningen regleras till strax under 50volt och hastigheten på motorn regleras med stegmotor på gasspjället beroende på effektuttaget. På styrboxen hänger det ut ett antal kontakter genom vilka man kan välja vilken spänning som systemet ska fungera på. Det går välja mellan 48, 60 och 72v.
IMG_20200629_221403.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar