Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av cittra49 »

Kommer att sätta in en tvättmaskin i en bod som matas av en 80l vattentank som fylls manuellt. Tvättmaskinen är en samsung WF8604NGV/XEE. Manualen säger att det ska va minst 0,5 bar och jag kommer inte att installera tanken 5m upp :) , samtidigt i manualen står det att man ska ha 15A säkring och den funkar fint på 10A. Kommer naturligtvis att prova om det funkar ändå. Min gissning är att det är nån form av timer funktion på fyllningen och efter visst lång tid känner den av nivån i trumman? Nån som provat nåt liknande? Det kanske går att förlänga öppentiden på inloppsventilen. Så här står det i manualen:

Your washing machine will fill properly when your water pressure is 50 kPa ~ 800 kPa. Water pressure less than 50 kPa may cause water valve failure, not allowing the water valve to shut off completely. Or, it may take the washing machine longer to fill than what the controls allow, resulting in your washing machine turning off. (A fill-time limit, designed to prevent overflows/flooding if an internal hose becomes loose, is built into the controls.)


Men det står ju "may" :D , I värsta fall får jag montera en liten cirkulationspump mellan tanken och tvättmaskinen

*edit* Kanske inte så mycket elektronik i frågan än, så flytta den gärna till projekt om det inte passar här*
rikkitikkitavi
Inlägg: 14879
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skruva bort filtret på inkommande så tjänar du lite.

Ja, det är en timer som stänger ventilen efter en viss tid oavsett om tvättmaskinen registrerar vätksa i trumman eller ej.

Du kan nog inte räkna med att ändra den tiden.

Hur stor fallhöjd har du? 2 meter?
Då är fylltiden rot(5/2) längre än för min tryck 0,5 bar, och rot (3,5/0,5)) jämfört med normalt kallvattentryck.

Fungerar det inte hade jag satt en cirkulationspump som cirkulerar vattnet över tanken med ett stick till tvättmaskinen
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av Icecap »

Faktisk stängar trycket ventilen. För lite tryck kan göra att ventilen bara stänger delvist.

Det är sättet som membranen styrs på som gör detta. Man kan rimligen hitta en annan ventiltyp som klarar biffen oc byta den befintliga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av mrfrenzy »

En komplett hydrofor med pump kan man köpa för 799 kr, typ billigare än en cirkulationspump.
Då får du också rejält med tryck på vattnet för bevattning och dusch och liknande.

Komplettera med en flottör som bryter när tanken är tom.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av JimmyAndersson »

Men hur mycket vatten används för en tvätt?
Och en dusch? Bevattning?

Hur fylls vattnet på i tanken?
”Manuellt” står det i första inlägget.
Beroende på hur pass manuellt arbetet är (spann/slang?) så kanske man inte vill göra av med vattnet för fort. :)
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av cittra49 »

Vi pratar med hink, tvättmaskinen ska stå i en bod som inte har vatten, mer som en nödfalls maskin ( 4 barn). Vi har vatten i själva stugan men tyvärr inte plats för en tvättmaskin där. Har en pump till en tvättmaskin liggande, man kanske kan använda den med ett relä som styrs av strömmen till solonoiderna till inloppet? Tanken jag beställde har 1 1/4 utgång så hålet är rejält i alla fall, ingången på maskin är 3/4 . Men det hjälper inte om inte inloppsventilen stänger riktigt utan tryck. Har nog en cirkulationspump liggande också, känns spontant att den borde kunna fixa 0,5 bar. Vattnet som går åt är ca 50-60 liter vid en tvätt lite halv oseriöst mätt med utloppet i hinkar på golvet. Tanken jag köpte är på 80l. Men slår inte timerfunktionen ifrån och det endast hänger på inloppsventilens funktion så kunde man ju köpa en annan ventil och sätta på istället.

Man kan ju naturligtvis släpa maskinen fram och tillbaka med en säckkärra och ha den utanför toaletten med slang från duschen, då åker jag nog hellre hem och tvättar :)
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av Noxin »

Är det för långt att dra en trädgårdsslang till maskinen?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tvättmaskin i sommarstugan med självtryck?

Inlägg av Teknikern »

Jag körde tvättmaskin på självtryck ända tills förra året då grannen uppe vid skogen där min samlingsbrunn låg lyckades med konststycket att få ner lakvatten från deras hästdynghög i mitt vatten, det blev riktigt dyrt för grannen.

Självtryckssystemet fungerade i över 30 år felfritt och matade på den tiden 3 tvättmaskiner varav en var en hyreshustvättmaskin, samt en diskmaskin.
Skriv svar