Strategi för laddning av elbatteri i bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av md7dani »

Tänkte höra med er hur ett bilbatteri ska laddas för att behålla sin SOH så länge som möjligt. Om det är ett Litium Jon batteri, fungerar det då som en mobiltelefon att det mår bäst av att laddas till 90% och ej laddas ur mindre än 10%?
Detta är ofta inbyggt i dagens bilar så att 100% laddning motsvarar i själva verket ish 90% laddning av batteriet. 0% motsvarar kanske 10% kvar.
Det man inte ska göra med tex mobiler är att ladda lite i taget. Bättre då att ladda till 90% varje gång och aldrig helt ladda ur det.
Gäller detsamma för bilbatterier i Phevs och BEVs?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av danei »

Egentligen mår batterierna bäst av att ha liten laddning. Men absolut inte urladdade. Vid förvaring brukar 50% rekommenderas som en bra kompromiss. Vid användning laddar man inte över 80% om man inte behöver.

Å andra sidan har det ju visat sig att de tycks hålla länge även om man inte anstränger sig.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av Palle500 »

Akta dig för att snabbladda för mycket, värmen sliter på batterierna. Och tex Leaf som inte har aktiv batterikylning, bör man undvika två på varandra snabbladdningar allra helst när det är varmt ute. Jag körde tre på raken (körde 65mil) men det var en kall höstdag.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av Knut »

Precis om danei skriver så ska man inte ha hög laddningsgrad om bilen ska stå oanvänd länge. Men hur man ska lyckas med det i verkligheten är ju kanske lite svårare. Man vill ju alltid ha en fulladdad bil hemmavid så man kan åka iväg utan att planera det flera timmar innan.

Presonligen kan jag ladda bilen på jobbet så den står inte så många timmar fulladdad. Och när jag kommer hem har den ca 80% kvar och kan stå över natten. Åker till jobbet på morgonen och laddar upp den. Så jag tror det är ganska optimalt. Men efterom jag sällan använder mer än 50% av kapaciteten skulle jag vilja ställa den så den inte laddar till mer än kanske 80%. Skulle vara ännu bättre. Men det kan inte min bil.

Alla borde kunna ladda bilen på jobbet. Blir väldigt smidigt.

/Knut
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av säter »

Det gäller alltså en elbil?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av danei »

Knut: Har du reflekterat över vilka effekter som måste dras fram till parkeringarna hos större arbetsgivare?
Det är direkt olämpligt att lägga att billaddning på vardagsförmiddagar när det redan är relativt hög belastning på elnätet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av rikkitikkitavi »

Känns lite onödigt också då medelsträckan till arbetet är 2-3 mil. Så man behöver fylla på ca 10 kWh efter en arbetsdag.
De flesta elbilar klarar sig alltså med en skvätt laddning hemma och med fördel under låglast.
10kWh mellan 18 och 06 är ju ca 0,8kW i snitt.
Helt klart vad en Schuko fixar.

Alla behöver inte ladda på jobbet.. Men de som behöver kanske får betala för det.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av Knut »

Nej, nu har jag inte tänkt på vad som är bäst för samhället. Jag skrev bara att det är sjukt smidigt. :) Lite egoistisk måste man väl få vara. :)

Men att ladda hemma på natten är ju i princip lika smidigt. Koppla in sladden när du kommer hem. Timer i bilen bestämmer när den vill börja ladda. Lämpligtvis natt inte kväll. Och bilen är fulladdad när du ska åka på morgonen.

Eftersom jag inte betalar något extra för energin förutom garageplatsen på jobbet så laddar jag ju självklart bilen där. Sannolikt kommer det inte vara "gratis" för all framtid. Fastighetsägaren drog fram ett par laddboxar för att kunna meddela att "vi har visst en grön profil". För att det skulle bli enkelt för dom så hoppade dom över problematiken med att debitera/kWh.

Hemma laddar jag bilen med en enkel två hål i väggen kabel som ju ska vara livsfarligt. Dock laddar bilen min med endast 8A med schucko så det finns ingenstans i installationen det blir varmt. Och ja det har jag kontrollerat noga efter många timmars laddning. (För det tar många timmar med så låg effekt) Tiden är sällan ett problem, sker ju på natten när man sover. Endast en gång på snart 3år har det varit ett problem (glömde sätta i sladden) men då svängde jag förbi en publik laddare och så var det klart på 20minuter. Och det var endast för att jag just den gången skulle ut på en längre tripp. Annars hade jag med lätthet kommit till jobbet även den gången.

Kanske det blev lite off topic. Ber om ursäkt för det. Skulle ju diskutera vad som är bäst för batteriet.
/Knut
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av md7dani »

Vad har ni för strategiför långresor, ladda fullt och sen tuta och köra tills bilen kryper fram till nästa laddstolpe?
För övrigt så har jag en plug in hybrid.
Tänker att jag laddar den fullt och kör till nästa rastning och laddar upp bilen där. Vi ska åka ca 45 mil mil en väg. Sen när vi kommer fram till slutdestination så laddar vi upp bilen igen.
Nu antar jag att de har inbyggt i OBCn och batteriet att den inte laddar mer än till ca 90% och aldrig laddar ur mindre än 10%.

Vad jag förstår av vad som har skrivits här så ska den ha liten laddning när den står oanvänd.

Det jag undrar är egentligen om man ska undvika att småladda, tex om det är 25% batteritid kvar och sen laddar man lite grand upp till 40% och sen kör man så det är 15% kvar och så laddar man upp till 50% osv osv.
Det är ingen bra strategi för tex mobiltelefoner. De håller bättre om du nästan laddar fullt och sen använder upp batteriet och gör stora laddningar istället för småduttande.
Stämmer det även för bilbatterier?
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av Knut »

Det jag har lärt mig om lithiumbatterier generellt är att man inte ska vara varesig högt eller lågt. Så varför en mobiltelefon skulle må bra av att laddas fullt och sedan dras ur helt förstår jag inte. Undrar om inte det är ett arv från när mobilerna hade NICD eller NIMH batterier. För då var det ju sant.

Om man tittar på hur Teslabjörn på Youtube gör när han gör sin 1000km utmaning så laddar han aldrig fullt. Laddningen går snabbast när batteriet är upp till typ 80% laddat. Sedan faller farten snabbt. Det gör att det går snabbare att ladda en gång extra än att sitta stilla och vänta på dom sista 20%. (80-100%)

Så jag skulle säga att det är lite snabbare att ladda ofta. Men med en laddhybrid hamnar du ju i en annan sits. Där kommer man ju fram även om man inte laddar.

Dessutom behöver man nog tänka efter lite så att energin man laddar vid publik laddare inte blir dyrare än bränslet man köper i pumpen. Beror på hur man tar betalt för elenergin. Vissa tar ju betalt per minut och med en klen laddare kan det bli skapligt dyrt att ladda ett litet "hybridbatteri" som inte kan ta emot så hög effekt. Dvs det tar lång tid. Om taxan baseras på kr/kwh så är det ju mycket enklare att räkna ut vad det kostar.

Jag vet faktiskt inte om det lönar sig att ladda en pluginhybrid på publik laddare, framförallt på långresa när förbrukningen brukar vara ordentligt låg på moderna bilar. Publik laddare har ju oftast (alltid) bra mycket högre pris än vad man betalar hemma i sin villa. Krävs nog en liten uträkning på faktiska siffror innan man kan vara helt säker på vilket som är bäst. Sedan är väl en annan faktor utsläppen. Verkar ju som att man är hyfsat överräns om att även om man laddar fulkolel i sin elbil så är det bättre än vad en fossilbil kan prestera. Men det har jag ingen källa på.

/Knut
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av md7dani »

Knut:

"Det jag har lärt mig om lithiumbatterier generellt är att man inte ska vara varesig högt eller lågt. Så varför en mobiltelefon skulle må bra av att laddas fullt och sedan dras ur helt förstår jag inte. Undrar om inte det är ett arv från när mobilerna hade NICD eller NIMH batterier. För då var det ju sant."

Det som är råden för nyare smartphones är att inte ladda mer än 90% och inte ladda ur mindre än 10%. Man ska undvika att ladda fullt, tex som många gör lämna den under natten, eller ladda ur den helt. Den är inte bra att småladda den heller, det kommer försämra batteriet.

Men tolkar det som att det är bäst att ladda det till 80% och sen tar det längre tid upp till 100%.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strategi för laddning av elbatteri i bil

Inlägg av danei »

Jo, det är nog något som lever kvar sedan nicd tiden. Men det stämmer ju även idag att det ör olämpligt att ladda fullt ofta. Mest för att det medför mer tid med högladdning.
Skriv svar