skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

Tack Kronberg!

Jag läste följande:

Om du laddar elbilen genom ett vanligt uttag är det inte tillåtet att använda en strömstyrka på mer än 10 ampere. Det ger en maximal effekt på 2,3 kW och kommer ge dig någon enstaka mils räckvidd i timmen. I folkmun kallas detta oftast för ”nödladdning”.

Är det en rekommendation eller lag att man inte får ladda med mer än 10A via vanliga eluttag?

Jag får kolla upp vad inställningarna i användargränssnittet innebär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

Du har inga vägguttag som är avsäkrade mer än 10A, normalt sett.
Du kan förvänta dig att kåken brinner ned om du använder ett befintligt vägguttag.
Se till att du har en bra brandförsäkring.
Annars låter du en elektriker fixa till ett riktigt CEE-uttag på en egen säkringsgrupp, eller bättre installerar en laddstation
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av MadModder »

md7dani:
Du nämnde 20A. Du får inte avsäkra ett vanligt vägguttag till 20A. Max 16A. Men som Tomas säger är det 10A som gäller i de allra flesta fall.

En skarvkabel begränsar inte effekten till vad som står på den. Den smälter om du kör för hög effekt genom den och om den inbyggda säkringen då inte löser ut.
En huvudsäkring på 20A (om det är en gammal hederlig propp man skruvar in) kommer inte lösa ut om du drar 21 eller 22A totalt på en fas. Du kan dra 40A ca en halvtimme innan den löser.
Och en automatsäkring kan du dra 10% mer än märkningen genom utan att något händer på ett bra tag. Räkna i timmar. Kör du 24A genom en skarvvinda med 16A-säkring, tar det nog ca 1 minut innan den löser.
Så det är viktigt att tänka på vad kabeln klarar om man ska ligga på gränsen.

Sen så avråder alla att ladda genom en skarvkabel.
Är det en mer eller mindre permanent lösning så ska en laddstolpe monteras vid parkeringen, och en dedikerad markkabel grävas ner och anslutas till en egen säkring direkt i elcentralen.
Det är dock väldigt många som struntar i det. Jag har sett folk som drar kabel från lägenhetens fönster på andra våningen, hängande ner över trottoaren ut till bilen... :doh:
Eller använder elstolparna för motorvärmare och sätter en tandpetare under vredet så det är på hela tiden. Mer än en har brunnit på det viset.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

MadModder

Jag vill börja med att tacka för intressanta och bra svar.

Jag tog till mig det du skrev och jag kommer inte vara oförsiktig och leka med elden. Dels inte ladda med för mycket laddström dels inte ladda på natten.
Vad gäller laddning med vanliga eluttag i hemmen så är det flera som påpekar det här och jag tar det till mig men det är också fel att lägga skulden på privatpersoner som inte har tillgång till laddstationer i närheten. Det är i slutändan regeringen som har missat att följa utvecklingen med elbilar och samtidigt höja fordonsskatten för bensin och dieselbilar. Det går emot varandra.

Om vi tittar i vår förening där vi bor så är det 2 års kö till de få laddstationer som finns i huset. På den parkering där vi har fått plats så är det ett tillägg på 500kr i månaden för en delad laddstation. Det är ju idioti på hög nivå med en så hög kostnad.
Det är brist på laddstationer och då måste man hitta andra sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

Om man skall vara krass, så skulle du vänta tills dess att alting finns på plats innan du köper en sådan bil.
Att skylla på regeringen är rätt patetiskt, ja man har höjt skatten på bilar astonomiskt, men det får vi inte diskutera här.
Har du inte tillgång till egen laddstation, köp inte en elbil, så enkelt är det.
Det enkla svaret är, vi har i dag inte någon infrastruktur för elbilar, det tar kanske 20-40 år innan vi har det, under förutsätning att man släpper politiska låsningar (läs kärnkraft)
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Castor »

Börjar man inte i fel ände om man skaffar en elbil utan att ha löst laddningsmöjligheterna, utan den biten kan det ju inte fungera bra. Då kanske det är bättre att avstå från elbil och jobba för att laddningsmöjligheterna blir bättre där man bor. Ingen kräver väl att just du ska ha elbil just nu, det är ditt ansvar att se till att logiken fungerar innan du investerar. Kanske går det att ladda på jobbet under dagen och köra på den elen fram och tillbaka eller ladda vid gym, affär eller annan kvällsverksamhet.

Edit: Tomas hann före med ungefär samma tankegångar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av grym »

nuförtiden finns det 13A säkringar för en del saker, hjälper inte mycket, men ändå

hadde jag varit tvungen att ha hög belastning på 25m förlängningskabel så hadde jag velat ha 2.5 kvadrats kabel, helst med blå rund kontakt på hussidan till, och bra kontakt därute

för min del så tycker jag att det är upp till den som skaffar elbil att se till att klara laddningen med hemmavid, det är ens egna ansvar
kommer bli myyycket bekymmer framöver
dom som vill ha men som inte kan få, elpriser, effekttaxor och en hel del strul överlag
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

1,5mm^2 är standard på anslutningssladdar till spisar och annat som är avsäkrat 16A. Schuko är testat på liknande sätts som de blå CEE donen. De är inte per automatik mycket sämre.

Att sedan en motorvärmarstolpe som stått mer eller mindre oanvänd sedan 80talet blir överhettad när den sedan används beror inte på kontaktstandarden. Att det inte händer CEE don är för att de inte installerades på 80talet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

Ja, men då är sladden 1m eller så, och kopplas aldrig ut..
Att standard schuko uttag blir gamla och tappar funktion är nog du den enda som inte tycker, vi som lever iverkliga världen vet vad som händer med dem, dvs de brinner upp, oftast stannar det med det, men ibland blir det värre.
De är fortfarande på grund av sin konstruktion direkt olämpliga och är inte konstruerade för konternuerlig maxbelastning, sen får du säga vad du vill.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av grym »

håller med, vanliga vägguttag är inte ok till höga effekter och lite längre tid

en sak man kan kolla är att vanliga trefaskontakter är märkta för 6H ex 16A/6h

och även dom blir varma, för varma om dom är dåliga

praktiskt sätt så borde vi ha en ny standard på kontakter för 230v, något som är bättre än dagens, helst lika världen över och med samma spänning och frekvens

men det lär inte ske, samma kanske kommer med dc i hushållen, lär inte bli lätt det heller
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

6 henry? Den märkningen har jag inte sett.

6h betyder att klacken för nycklingen sitter klockan 6. Dvs, rakt ner. Den är olika beroende på spänning och frekvens som donet är avsett för. Det har inget med hur länge det är avsett att användas.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Thomas: Blir sladden varmare om den är längre? Vad har eventuell urkoppling med dimensionen att göra?

Jag är fullt medveten om att det blir konsekvenser av långa ledningar i klenare dimensioner. Men inte de ni nämner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

In och urkopplinmg försvagar fjädrarna i ett uttag, vilket innebär att kontaktresistansen ökar och däremed värmeutveklingen.
Ja man kan använda klenare kablar fär inkoppling av maskiner, om de är relativt korta.
Är de längre utvecklar de värme och utlösningsvilkoret för säkringarna ändras.
Är de tillräckligt långa så löser inte säkringen vid övebelastning, och resultatet blir att kabeln brinner upp, med eventuellt resultat att huset brinner upp.
Jag förstår inmte riktigt hur du kan bagatellisera detta.
Vanlicga standard schuko-uttag tillsamamns med perlex har en väldigt liten kontaktarea, jämfört med ett CEE-don vilket gör det känsligt för överhettning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Jo, säkringen löser vid överbelasting även vid längre ledningar. Utlösningsvillkoret har inte med överbelastning att göra.

Vad är den betydande skillnaden mellan CEE standarden och schuko standarden?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

Jösses, utlösningsvilkoret beror på Förimpendans kabellängd och last, det borde du veta, eller?
Vad är den betydande skillnaden mellan CEE standarden och schuko standarden?
Du kanske borde titta på hur de är konstuerade, inte speciellt svårt att se skillnaden.
Skriv svar