skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

Vi har beställt en ny Phev och jag ska titta på en skarvsladd på 25m+ från eluttag 230V till bilbatteriet (som jag antar ät 400V). När jag tittar på skarvsladdar behöver jag tänka på något eller räcker det att den klara 230V och en viss ampere (har sett 16A)?
Om jag får gissa så borde det räcka med en skarvsladd som klara 230V då eluttaget kommer att begränsa vad batteriet kommer att laddas med. Antar att laddstationer har en spänning på 400V eller mer.
Tänker jag rätt med 230V och hur många Amps den klarar (om säkring finns). Vet inte hur många ampere det går åt för att ladda ett 400V batteri via eluttaget hemma.

Hittade denna info:
Vad krävs för att ladda elbilen hemma?
En laddbox drar mycket ström och ska därför installeras på en egen ledning och under egen säkring i elcentralen. En 3,7 kW-laddbox använder 16A i enfas, vilket betyder att den oftast går bra att installera under en huvudsäkring på 20 eller 25A som är de vanligaste villasäkringarna, men det beror förstås på hur din övriga elanvändning ser ut.

Så då tänker jag att en vinda med en säkring i på ish 20A så att den går först innan det uppstår nåt i bostaden.
Senast redigerad av md7dani 12 juni 2021, 22:41:33, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Laddboxen gör inget med spänningen. Det är exakt samma nätspänning ut till bilen som det är in till boxen.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

Yes stämmer det du säger, jag tänkte fel.

Hittade denna bra länken som förklarar det mesta: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/

Då undrar jag bara vad säkringen ska vara på 10A eller 16A? Läste en tråd om att en 16A säkring klarar upp till 3680W
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Ja, om det är en fas.
Men ärligt talat, vad gör du på ett elektronikforum om du inte kan räkna ut effekten när du känner ström och spänning?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av JimmyAndersson »

För att han kanske vill få hjälp?
För att han kanske vill lära sig?
Vad vet jag.. :wink:


Md7dani:

Spänning (V) * Ström (A) = Effekt (W)
Så 230 * 10 = 2300 W
Och 230 * 16 = 3680 W, så det stämmer som du skriver. :)

Tänk på att sladdvindan lär behöva vara helt utrullad för att inte bli för varm. Det står oftast på dem.
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av larky »

Och innan du skaffar en enfasladdningskabel, det finns lite att välja på med olika grad av inställningsbarhet.
Finns kablar där du kan välja fritt 6-16A, finns de som du kan välja 10 eller 16A.
Det beror lite på hur mycket ström som finns tillgängligt efter huvudsäkringen vad du behöver.
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av agehall »

Vad är det egentligen du har köpt för bil ouch laddare?

Det är på inget sätt en bra lösning att ladda elbilar från vanliga schuko-uttag på daglig basis och via en 25m skarvsladd är det, well, en sämre idé.

Om du ska ha en elbil hemma och vill ladda den, så rekommenderar jag varmt att du faktiskt installerar en riktig laddstation som tar 3-fas in och ger bilen det den vill ha. Laddningen blir (troligen, beroende på bil) snabbare och du minskar risken att du överbelastar en 1-fas kabel.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Nerre »

Skulle jag skaffa en 25 meter skarvsladd så skulle jag se till att den är minst 2,5 kvadrat (det är det krav de flesta campingplatser har). Detta för att minska spänningsfallet.

Det verkar dock inte lätt att hitta färdiga såna till vettigt pris, jag köpte lös kabel och monterade blå 16 A stickpropp i ena änden och ett IP44 dubbeluttag i andra änden (vi tältar). Sen har jag en 30 cm adapter (också den hemmabyggd) från Schuko för de campingplatser som inte bytt ut uttagen än. Köpte allt på Jula har jag för mig.

Här har de 25 meter kabel för 569 spänn, men sen är ju frågan vad du behöver för kontakter i ändarna.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... el-412490/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

1,5mm^2 duger alldeles utmärkt.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

tack för alla bra svar :)

läste på lite om enfas och trefas.

Vad jag har hört är att gamla hus innan ca 1990 har enfas och nyare hus har 3fas. Stämmer det?
Vid enfas är spänningen 230V. Vid 3fas så är det 3 växelspänningar tillsammans på 400V. När el dras från elnätet in i våra hus så är det alltid med trefas. I princip skulle man kunna få ut en effekt från bostaden på 400V * 16 = 6,4 kW.
Varför man har satt en begränsning i eluttagen på 230V, vet jag inte. då man teoretiskt sätt kan få ut 400V i uttagen.
Antar det är med trefas de arbetar med i laddstationerna vilket gör att de får ut högre effekt vid en laddning.

Sen har vi det med AC laddstation och DC laddstation. Ac laddning trodde jag var från ett vanligt eluttag tex i bostaden men kan ha fel här (det kanske menas en verklig laddstation med AC laddning)
DC laddstation ger en högre effekt och går snabbare.

mer att läsa här; https://evbox.com/sv-se/kunskapsbank/va ... c-laddning
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Nerre »

Även om 1,5 kvadrat "duger" så ger ju 2,5 kvadrat mindre förluster.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av säter »

md7dani skrev: 13 juni 2021, 09:38:45 Vad jag har hört är att gamla hus innan ca 1990 har enfas och nyare hus har 3fas. Stämmer det?
Nej.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Nerre »

md7dani skrev: 13 juni 2021, 09:38:45 Vad jag har hört är att gamla hus innan ca 1990 har enfas och nyare hus har 3fas. Stämmer det?
Nej.

Det finns i princip inga hus som inte har 3-fas idag. Lägenheter kan ha 1-fas.
Vid enfas är spänningen 230V. Vid 3fas så är det 3 växelspänningar tillsammans på 400V.
Totalt förvirrat. Med 3-fas så har man 230 V mellan fas och nolla (oavsett från vilken fas du mäter), men 400 V mellan faser. Det har att göra med fasläget på de tre faserna.
När el dras från elnätet in i våra hus så är det alltid med trefas. I princip skulle man kunna få ut en effekt från bostaden på 400V * 16 = 6,4 kW.
Det beror på hur stor huvudsäkring kan ha. Det vanligaste idag är väl 16 A huvudsäkring, vi har 20 A, men det finns väl även 25 A och 32 A huvudsäkring. Jag tror min farsas verkstad har ännu större huvudsäkring.

När det gäller 3-fas effekt så kan man räkna på två sätt. Antingen ser man det som tre stycken 1-faslaster. 3 x 230 x 16 = 11 040 W.

Eller så ser man det som en 3-faslast, roten ur 3 gånger 400x16 = 1,72 x 400 x 16 = 11 085 W

(Det blir lite skillnad eftersom 230 V inte är exakt, det är egentligen 400 delat med roten ur 3 (vilket blir 232 V).
Varför man har satt en begränsning i eluttagen på 230V, vet jag inte. då man teoretiskt sätt kan få ut 400V i uttagen.
Nej, man kan inte få ut 400 V om man inte tar ut spänningen mellan två faser, men det gör man aldrig i vanligt uttag. Ska man ta ut 400 V så måste det vara ett 3-fasuttag (antingen spisuttag eller europadon).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

md7dani skrev: 13 juni 2021, 09:38:45 tack för alla bra svar :)

läste på lite om enfas och trefas.

Vad jag har hört är att gamla hus innan ca 1990 har enfas och nyare hus har 3fas. Stämmer det?
Nej det stämmer inte, det kan vara hur som helst.
Dock i lägenheter byggda under miljonprogrammet och tidigare var det oftast bara enfas, eftersom det var billigare att göra så.
Samma gäller egnahem, byggda under samma doktrin
md7dani skrev: 13 juni 2021, 09:38:45 Vid enfas är spänningen 230V. Vid 3fas så är det 3 växelspänningar tillsammans på 400V. När el dras från elnätet in i våra hus så är det alltid med trefas. I princip skulle man kunna få ut en effekt från bostaden på 400V * 16 = 6,4 kW.
Ja, från ett tre-fasuttag kan du få det.
Beroende på vilken servis-säkring och mätarsäkring du har, går det även att säkra av ett 3-fasuttag med 25A
Dock att tänka på, detta delas av alla förbrukare i huset, så du kan av naturliga skäl inte köra spis/ugn/värmepump/Elpanna/Bastu och ladda bilen samtidigt med maximal ström.
md7dani skrev: 13 juni 2021, 09:38:45 Varför man har satt en begränsning i eluttagen på 230V, vet jag inte. då man teoretiskt sätt kan få ut 400V i uttagen.
Vägguttagen är bara godkända för 230V, skall du ha 400V blir det ett Rött CEE-uttag.
Det exoiterar inga stickproppsanslutna (schuko) 400V apparater (förutom perilex spisuttag).
Generellt sett vill man ha så grov kabel som möjligt, för att minska spänningsfallet och därmed uppvärmningen.
Man skall också se till att hela kabeln är utrullad från vindan, om man använder en sådan.
Vidare är Schuko-uttagen (dsvs standard vägguttag) inte konstruerade för konstant last, ett antal hus har brunnit ned när man laddat elbilar från vanliga vägguttag.
I det läget skall man alltid låta en elektriker sätta upp ett CEE-uttag, blått för 230V och rött för 400V
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Läs på om lite fakta och krav från svensk myndighet:
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
1-fas/3-fas beror på vilken elbil du har. Vilken modell har du köpt?

I princip fungerar schuko utmärkt med 10A men det är inte specat för kontinuerlig belastning av 10/16A. Jag skulle inte använda detta om uttaget är monterat på tex trävägg. Nu är min laddare ansluten i en stolpmonterad motorvärmarebox med nya 16A schukouttag.
Skarvkabel skulle jag aldrig använda. Har man råd att köpa en ny bil har man även råd med rätt laddare hemmavid.
Skriv svar