Identifiera transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Identifiera transistor

Inlägg av Marta »

Kom ihåg att Du mäter på en trasig komponent. Två av pinnarna är kortslutna == likvärdiga vid mätningen.

Mäter Du en fungerande diodsträcka mellan två pinnar på denna, kan Du även göra det mellan två andra pinnar eftersom de två kortslutna är just kortslutna.

En pinne direkt till +12V kan vara antingen en emitterföljare med NPN, eller emittern på en PNP. Är komponenten sönder med ett hål mitt i beteckningen och schema saknas måste Du nog dessvärre rita upp lite mera kring den för att vara säker på vilket.

Hur andra trissor har pinnarna är helt ovidkommande. Det enda helt säkra vi vet om den är att den tillverkats av National Semiconductor och har en beteckning som slutar på siffran 2.

För att ersätta den måste det fastställas NPN/PNP och inkoppling. Själva komponentvalet är nog hyfsat okritiskt. En kraftigare BC-någonting eller en BD-någonting bör ha god chans att kunna användas.
sm7dvo
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 maj 2020, 11:46:18

Re: Identifiera transistor

Inlägg av sm7dvo »

Case closed! Jag körde på mitt antagande om EBC och Martas råd om halvfet LF-trissa.
Det blev en 2SC3421 som tål 120V 1A med konfig ECB. Det visade sig att tåtarna som lämnade kortet gick till knappen "set speed" dom ju finns på de flesta farthållare.
Nu slipper jag sitta och hålla gasen nere i mil efter mil i 80 km/tim som är min marschfart.
Det är kul med gammal elektronik där man kan se vad komponenterna heter utan mikroskop och dör det går att löda utan att flortunn print försvinner.
Tidigare i år grottade jag ner mig i varmvattenberedaren (Truma), en gasoldriven historia som var svårtänd och ofta slocknade utan återtändning.
Bild
Återigen enkel elektronik. Lustig lösning där man byggt ett tändsystem liknande gammal bil med tändspole och ett gasurladdningsrör med tändspänning 250V. (Uppe i höger hörn)
Byte av gasurladdningsröret fixade den gamla konstruktionen så att den lär fungera många år till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Identifiera transistor

Inlägg av Danny »

Gott. Roligt att du fick rättsida på den :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Identifiera transistor

Inlägg av prototypen »

Min gamla trokänare BC168 har collectorn i mitten.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiera transistor

Inlägg av TomasL »

BC168-serien i TO92 fanns med följande benkonfiguration
BC16x ECB
BC23x CEB
BC31x EBC

Så den fanns med alla möjliga kombinationer
Skriv svar