Uppskattad effekt för uppvärmning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av jihe »

Jag skall göra en elektrisk värmare för thailändska pyretrin-myggskrämmare. Det skall vara ungefär samma sak som Thermacell (som är förjäkla bra!) med skillnaden att de är billiga.

Mattorna är ca 34x22 mm (har inte öppnat någon förpackning än, så +/- 0,5 mm).

Min tanke är att göra en värmeplatta av ett aluminiumblock som värms resistivt. Jag tänker mig att en tjocklek på 10 mm kan vara praktiskt.

Jag tänker mig vidare att värmeisolera plattan på alla sidor utom ovansidan som är i kontakt med mattan, med silikon.

Så vi har alltså en kropp på ca 7,5 cm3 med en exponerad area på ca 750 mm2. Omgivningstemperatur är förhoppningsvis över 5 C och med lite tur över 25 C.

Jag kan tänka mig att en acceptabel uppvärmningstid är 5 minuter.

Vad behöver jag ungefär för effekt för att hantera detta? Jag är inte ute efter ett recept, men en kvalificerad uppskattning som startpunkt för experiment.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av danei »

Du har inte skrivit vilken temperatur du vill uppnå.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av jihe »

Fuck. Nu tar jag på mig den stora skämsmössan. Jag har inte mätt det än. Återkommer imorgon.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av bearing »

Aluminium har 2,4 J/Kcm3 värmekapacitet

Att värma 7,5 cm3 1 grad kräver då ca 20 J. Så med 20W tar en grad en sekund i början. Ju varmare, ju långsammare, beroende på hur snabbt värme lämnar biten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av grym »

ca 5w, finns usbdrivna modeller och dom tog ca 1A @ 5V
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av bearing »

Aldrig hört talas om något sånt här.
USB-drivna myggskrämmare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av grym »

https://www.ebay.com/itm/234015662393?h ... Sw53VgpRqH

har den modellen och en liten powerbank så funkar det i någon timma
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av jihe »

Blev ingen mätning ikväll, får se om det hinns med imorgon.

Jag kom på att det kanske är svårt att mäta på metallytan med en IR-mätare? Eltejp blir väl geggigt av värmen. Funkar kaptontejp till detta?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av JimmyAndersson »

Kaptontejp fungerar perfekt för detta. (Även till värmekamera.)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av jihe »

Det blev inte av att göra någon ir-mätning. Apparaten har ett galler som gör det svårt, och jag är lite rädd att ta isär den eftersom jag misstänker att man kan tvingas ta isär gasanslutningar som är engångs.

Jag mätte dock med en mattermometer till 130 C. Det visade sig dock vara alldeles för lågt i praktiken. Om det berodde på att kontaktytan mot termometern var för dålig, eller hur originalthermacellen funkar termiskt med matta på vet jag inte. Jag landade dock i att ställa in termostaten på visuell rökupplevelse och doftförnimmelse istället.

"Tyvärr" är dock denna kväll inte så bra för praktiska tester eftersom det blev sommarens varmaste, och de små rackarna tagit semester. Men vi får väl se senare om min apparatur fungerar. Den består av en arduino nano som pytsar ut kräm till en 40 W-patron via en mosfet.
ars12.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av xxargs »

Temperaturområdet på underlaget som fungerar bäst med för myggpad är 150 - 165 grader C och ligger förvånansvärt ganska lika på Thermacells vanliga värmare och backpacker samt 230V elektrisk värmare av spira, Sterminio 2000 och från Mr.Mosqito.

Varmare än 165 grader C skall man helst inte ha då nedbrytningen av d-alletrin i myggpadden (aktiva ämnet) börja brytas ned för fort av värmen innan det hinner gasa iväg, och under 150 grader C så går det för trögt.

Om man gör en DIY med värmeljus och uppklippt dryckesaluminiumburk så är det lagom temperatur när man ser en aning brunfärgning i pappret på sidan som värms mot värmeytan på padden efter ett antal timmars värmning (> 4 timmar) - observera att Swissinnos pad blir mer eller mindre svarta när de 'kört ut sig' då de verkar ha mycket antioxidanter (för att skydda d-alletrinet) som svärtas (samma antioxidanter för att förhindra härskning för fett inom livsmedelsindustrin, konserver och typ feta korvar mm.)

För den mindre plattan som Spira, Sterminio och Mr.Mosqito storlek verkar värmeeffekten på ca 6 Watt räcka till och för Thermacells i stort sett dubbla yta så ligger det kring 12 Watt (stämmer ganska bra med gasförbrukning av ca 1.1 gram cigarettändargas/campingasolförbrukning) brännaren i Thermacell är tryckreglerad och klarar varierande tryck med temperaturen för deras (dyra) engångsgaspatronen (vanliga Thermacell-värmaren och dess varianter som de för bordsanvändning eller campingasol-flaska med 7/16-anlutning för Thermacell backpacker) - hålet för munstycket som pyser ut gasen i blandningsröret innan det bränns är extremt liten att med mina nuvarande ögon går det inte att se den.

Det går åt 2 st Mr.Mosqito, Sterminio och spira (och även importerad ARS-MAT 12 då alla dessa har snarlik storlek) per 1 Thermacell eller Swissinno-pad i en Thermacellvärmare och som tur var ganska klyftigt nog ungefär samma formfaktor som att med 2st A4 papper kan man skapa en A3-papper - själv plockar jag in en Mr.Moskito-pad i taget för dubbel grilltid och skulle säga att det är ytterst sällan man känner behov av de starkare och dyrare swissinno och thermacell-paddarna - det är möjligen knott då de behöver mycket mer gas i luften (typ 5 ggr mer) innan det blir repellerande/dödande
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Uppskattad effekt för uppvärmning

Inlägg av jihe »

Tack, det verkar som om du gjort en del efterforskningar. Jag ligger kring det temperaturområdet nu.

För mig är det inte mygg som är problemet, dem står jag ut med. Det är svidknotten "svemyggor" som anledningen till mina ansträngningar.
Skriv svar