Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tycker iofs att du kan avsäkra högre. Allt under 200VA klenspänning är inte behörighetskrävande. Så några ampere är väl lagom ? :)

Skall du ha friterade sniglar skall det göras ordentligt. Du får nog räcka med viss läckström också pga regn, fukt och diverse växtlighet. Så frågan är vad du har över till att ge sniglarna en behörig elchock.

Övriga djur som rör sig i den höjden kommer inte läsa skyltarna ändå. Läskunniga vuxna kliver över.

För övrigt är odlingslådor bra i detta sammanhanget. Om man inte använder snigelkanter eller koppartejp utan kör på elstängsel runtom lådan är de väl skyddade. En fördel med lådorna är att de är mer exponerade för vinterkylan så sniglarna behöver gräva ner sig riktigt djupt för att de inte skall dö av frosten. Det gör att de inte lika lätt övervintrar i lådorna.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

Beroende på hur jag monterar de 2 ledarna och hur isolationen mellan dem
och sniglar som kortsluter så kommer det dra ström. Ett litet batteri finns
risk att det tar slut snabbt. Ett bilbatteri med en step-up switchare kanske
eventuellt skulle bli bra. Eller en Cockcroft–Walton https://en.wikipedia.org/wiki/Cockcroft ... _generator
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

rikkitikkitavi skrev: 10 juni 2021, 10:54:06 Jag tycker iofs att du kan avsäkra högre. Allt under 200VA klenspänning är inte behörighetskrävande. Så några ampere är väl lagom ? :)

Skall du ha friterade sniglar skall det göras ordentligt. Du får nog räcka med viss läckström också pga regn, fukt och diverse växtlighet. Så frågan är vad du har över till att ge sniglarna en behörig elchock.

Övriga djur som rör sig i den höjden kommer inte läsa skyltarna ändå. Läskunniga vuxna kliver över.

För övrigt är odlingslådor bra i detta sammanhanget. Om man inte använder snigelkanter eller koppartejp utan kör på elstängsel runtom lådan är de väl skyddade. En fördel med lådorna är att de är mer exponerade för vinterkylan så sniglarna behöver gräva ner sig riktigt djupt för att de inte skall dö av frosten. Det gör att de inte lika lätt övervintrar i lådorna.
Jag har det bara som ett experiment inget som jag ens vet om det finns kvar i höst då det måste byggas ordentligt
för att tex inte trassla in sig i gräsklipparen. Helst skulle det vara enkelt, typ 2st ledare på ett plastband som man bara
rullar ut och ansluter.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

Testade en simulering av en CW.
Ska jag implementera en sådan får jag tänka igenom varningsskylten
eller också gå direkt på att planka skyltarna på högspänningsstolparna så jag är på säkra sidan.
cockcroft–walton_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Josty Kid
Inlägg: 249
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av Josty Kid »

4kTRB skrev: 10 juni 2021, 11:00:59
rikkitikkitavi skrev: 10 juni 2021, 10:54:06 Jag tycker iofs att du kan avsäkra högre. Allt under 200VA klenspänning är inte behörighetskrävande. Så några ampere är väl lagom ? :)

Skall du ha friterade sniglar skall det göras ordentligt. Du får nog räcka med viss läckström också pga regn, fukt och diverse växtlighet. Så frågan är vad du har över till att ge sniglarna en behörig elchock.

Övriga djur som rör sig i den höjden kommer inte läsa skyltarna ändå. Läskunniga vuxna kliver över.

För övrigt är odlingslådor bra i detta sammanhanget. Om man inte använder snigelkanter eller koppartejp utan kör på elstängsel runtom lådan är de väl skyddade. En fördel med lådorna är att de är mer exponerade för vinterkylan så sniglarna behöver gräva ner sig riktigt djupt för att de inte skall dö av frosten. Det gör att de inte lika lätt övervintrar i lådorna.
Jag har det bara som ett experiment inget som jag ens vet om det finns kvar i höst då det måste byggas ordentligt
för att tex inte trassla in sig i gräsklipparen. Helst skulle det vara enkelt, typ 2st ledare på ett plastband som man bara
rullar ut och ansluter.
Det finns elband som man har till elstängsel, borde funka. Vävt band med rostfria trådar i. Stoppar det en häst så borde det funka på en snigel.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av danei »

Nej, montera två rostfria trådar med någon cm mellan på en vertikal planka. Släng på 5-25V mellan trådarna så kommer inget att passera. Häststängsel lägger högspänningspulser med låg ström mot jord. Det funkar inte med sniglar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

Om katten slickar på ledarna kommer den aldrig att upprepa det hela?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av danei »

Nej, den lär sig nog snabbt.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av StureS »

JanErik skrev: 10 juni 2021, 10:33:43 Ska väl räcka med ett 9V batteri också, ger dem tillräckligt obehag som gör att de vänder.
Precis, vad är syftet? Att döda sniglarna eller hålla dem borta?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle man kunna tänka sig att pulsa lite högre spänning?! Säg 100V för att nå en bra kompromiss - avskräcka sniglarna OCH döda dem samtidigt. :vissla:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

20k ohm mäter jag upp i slingan jag dragit ut och då är det inget regnväder.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av StureS »

Tryck in 0.1A i den slingan. Det ger 2000V !
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

9V batteri ett sånt där litet kommer ta slut snabbt.
De är annars enkla att seriekoppla till säg 90V och
lägga ett seriemotstånd till matningsplinten.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av StureS »

10 st 9V-batterier? Varför skulle de ta slut på mindre tid en ett enda menar du?
Skriv svar