Kan man köra Mosquito magnet pioneer på 12v bilbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Kan man köra Mosquito magnet pioneer på 12v bilbatteri?

Inlägg av Foppson »

En kollega vill köra en myggfångare på 12VDC men adaptern lämnar 12VAC, någon som vet om det är likriktare och prylar i fångaren som inte är beroende av växelspänning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan man köra Mosquito magnet pioneer på 12v bilbatteri?

Inlägg av mrfrenzy »

Söker man lite så verkar det ha funnits en biladapter men den har utgått från alla websidor.
Det kan bero på att apparaten förbrukar 2,5A. Det innebär att ett vanligt 60Ah batteri behöver laddas varje dag (kör man två dagar slits det ut fort).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man köra Mosquito magnet pioneer på 12v bilbatteri?

Inlägg av AndLi »

Jag har en tråd om en här någonstans, jag har plockat ner en i småbitar och lagat kretskort.

Det är i princip en ventil för gasen och en pc fläkt som ligger på hela tiden. Den stora strömförbrukaren vid uppstart är glödstiftet. Jag tror siffrorna står i min tråd.

Den enheten körs på en 230v -> 13.8V adapter alltså DC. Det första som sitter på kretskortet är två likriktade!
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kan man köra Mosquito magnet pioneer på 12v bilbatteri?

Inlägg av Bjaellerud »

Om apparaten levereas med en AC nätaggregat, så innehåller den naturligtvis en likriktare.
Försöker du med likström kommer likriktaren att leda rätt polariteten till dess eleketronik oavsett hur du vänder plus och minus likström,
Dvs en apparat som drivs med AC funkar då på likström.

Förutsatt den inte innehåller någon del som måste ha växelström, exvis en fläktmotor för AC.

Roysan
Skriv svar