Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LarsAxelsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 september 2018, 14:35:07
Ort: Kil

Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av LarsAxelsson »

Hej!

Jag är en elektro-novis som ständigt har projekt på gång, tiden räcker dock inte till för att lära mig lösa mitt behov så jag letar hjälp!

Jag vill kunna läsa av temperaturen i en ugn med liknande sensorer som denna. Behöver flera stycken sensorer på olika platser i ugnen:
https://intab.se/catalog/products/GI-102

Jag vill sen utifrån temperaturen kunna styra en EC-fläkt, typ ventilationsfläkt:
https://soliduct.se/kanalflakt-ec200.htm

Kanske även styra spjäll såsom dessa:
https://soliduct.se/spjall-med-motor-200-230v.htm

Styrningen ska alltså ske utifrån temperaturen inne i en ugn där jag själv måste kunna styra vilket varvtal på fläkten som ska användas vid vilken kombination av temperaturer.

Hur ska jag lösa detta?
Någon som kan tänka sig att hjälpa mig mot betalning?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av tecno »

Börja med att visa var i landet du bor.
LarsAxelsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 september 2018, 14:35:07
Ort: Kil

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av LarsAxelsson »

Jag bor i Kil utanför Karlstad.

Jag gissar att jag kan bygga någon styrenhet som koppar ihop dem, såsom en Arduino. Men jag kan inget om det.
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av rawsezx »

Jag tror du bör börja leta runt bland alla olika PLC system som finns. Wago, Siemens, Omron osv.
Till exempelvis Wago så köper man först en controller (exempelvis PFC100) och sedan stackar med de olika I/O som man är i behov av.
För din del; modul med typ-K ingång för tempgivaren och sedan en modul med 0-10V utgång/resistor styrning för att reglera fläkten.

Det är säkerligen lika på övriga system.

Oavsett så är det många (el)standard prylar som ska in i ett elskåp tillsammans med själva styrningen, huvudbrytare, dvärgbrytare, nätagg, kontaktor osv.
då passar det bra med prylar som monteras på DIN skena.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av bearing »

Har för mig att medlemmen Icecap jobbat med sånt, inklusive lambdamätning. Han bor dock inte längre i Värmland.
LarsAxelsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 september 2018, 14:35:07
Ort: Kil

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av LarsAxelsson »

@Icecap fungerar det att tagga användare här?

Så ett spår är att köpa en kontrollenhet såsom Wago PFC100 och lägga på moduler. Dock kan jag inget om det. Vem/var vänder jag mig för att få hjälp med detta? En vanlig elektrikerfirma?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av Mindmapper »

LarsAxelsson skrev: 8 juni 2021, 15:33:18 Behöver flera stycken sensorer på olika platser i ugnen:
Normalt så styr man ju bara med en tempgivare, de övriga hur är det tänkt att de ska användas.
När man har flera givare, är det olika funktioner man vill åt eller är det nått slags medelvärde som du är ute efter?
Nu står det ju att du vill läsa av temperaturen på olika ställen. Vill du då visa temperaturen på alla ställen samtidigt eller vill du skapa en logg i tex kurvform, över dessa temperaturer.
En annan sak som påverkar utformningen av systemet är ju budgeten. Om den är 400kr eller 40 000 kr innebär stor skillnad.
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av rawsezx »

LarsAxelsson skrev: 19 juni 2021, 00:05:42 @Icecap fungerar det att tagga användare här?

Så ett spår är att köpa en kontrollenhet såsom Wago PFC100 och lägga på moduler. Dock kan jag inget om det. Vem/var vänder jag mig för att få hjälp med detta? En vanlig elektrikerfirma?
En elfirma med inriktning mot automation borde kunna lösa det åt dig.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av ToPNoTCH »

Lars är hela tanken att du automatiskt vill kunna reglera temperaturen i din vedugn ?
Det vill säga sätta en temperatur och att den hålls oavsett mängd bränsle ?

Jag har hållit på med detta i då jag byggt ett system för rökning.

Jag får lite känslan av att du vill reglera på utgående rökgas, men min erfarenhet är att det är syretillförseln som skall regleras.
Beroende på skala osv. så brukar det fungera bäst att i botten av skalan reglera tillförseln av luft via ett spjäll och när ännu mer förbränning krävs (spjället är fullt öppet) så kan man gå på med fläkt.

Eftersom bränslet varierar över tid måste förbränningen regleras med PID eller motsvarande.

Jag kan ju säga att den kanalfläkt du länkat snarare är dimensionerad för en smedja än en ugn.

Men som skrivits tidigare du har ju inte specat syftet riktigt (logga eller styra, hur stor ugn osv.)
Den fysiska konstruktionen påverkar möjligheten att styra och hur man löser styrningen.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av Joe »

PID regulator typ Eurotherm 3200 ? Om du nu ska reglera temperaturen i ugnen.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av pfyra »

Jag bor också i Kil och jobbar med embeddedprogrammering. Kan en del elektronik också men är ingen elektriker.

Vad jag förstår så kan man använda SSR (t.ex [0]) för att slå av/på motorerna och då bör man kunna få ihop en lösning med t.ex en arduino (om ingen loggning behövs..), ett par sådana solid-state-relän och en förstärkare per tempgivare [1]. 0-10V regleringen torde gå att göra från arduinon med en DAC och opamp eller med en digital potentiometer.

Det skulle ju bli en betydligt mer hemmasnickrad lösning än med något PLC-system snyggt monterat i ett elskåp. Men å andra sidan så finns det säkert DIN-monterbara chassit till arduino också om man letar.

[0] https://www.sparkfun.com/products/13015
[1] https://www.electrokit.com/produkt/ther ... odul-v2-0/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av grym »

det med flera givare är nog en relativt svår sak rent programeringsmässigt

ex, ska man ha medeltemperatur
viktade värden
maxtemperatur per givare
mintemperatur per givare
eller kanske bara välja givare efter funktion

det första man måste ha koll på som beställare (eller om man börjar bygga själv) är hur det skall regleras, och på vilket sätt
det är du som måste veta och kunna strukturera det hela

det går inte att vara på ett ungefär där, utan man måste kunna säga hur det skall regleras


fläkten bör vara en som lätt kan reglerar i varvtal, ex dc fläkt eller en trefasfläkt med frekvensomformare
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av Elman »

Har du någon/ tänkt igenom funktionsbeskrivningen om du ska leja någon? samt skiss typ.. lägg gärna bilder projekt tråden..


Vid start..
spjäll ST1 öppnar
Uppstart
Fläkt M1 O-10v startar på 25% i 10min
Drift
inställt BV 200c ugnsgivare när detta uppnås regleras M1 ner till lägsta nivå 25 % vid uppnådd temp
Stopp fläkt M1 efter blåser tills rökrasgivare understiger 25C

Du behöver nog även mäta undertryck i rökgaser ..

Bastec PLC /DUC som jag jobbar med har färdigt Automatik skåp men då får du troligen byta till aktiva givare som klarar den högre tempen PT1000 som bastec är inte bra på höga temperaturer....eller skaffa omvandlare till 4-20mA 0-10V
/Elman
LarsAxelsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 september 2018, 14:35:07
Ort: Kil

Re: Hjälp med att bygga styrsystem för fläkt i vedugn? Kan betala

Inlägg av LarsAxelsson »

Tackar för alla svar!

När jag sa vedugn så var det mer för att enkelt beskriva behovet. Jag arbetar med utbildning av brandmän och syftet är en stor "ugn" för att producera rök för övning. Så man kan säga att det är en rökgenerator där man eldar lastpallar eller liknande material. Bänslemängden varierar alltså kraftigt under brinntiden. Ugnen är ca 1,5 x 1,5 x 1,5 meter stor. Jag ska försöka speca det närmare men det är lite svårt då jag vet för lite för att veta exakt vad jag vill ha.

Skallkrav:
En tempgivare som tål eld, dvs k-typ eller liknande ska sitta i toppen på ugnen. Den tempgivaren ska främst styra ett spjäll i inloppet samt en fläkt i inloppet till brännkammaren. Både spjället och fläkten ska kunna regleras så att jag efterhand jag hittar rätt värden kan justera optimala öppna/stänga spjället samt hastighet på fläkten beroende på temperaturvärdet. Jag vill alltså kunna tex synka en viss temperatur, tex 500 grader, till en viss inställning på spjäll och fläkt. Jag vet alltså inte exakt vad för inställningar jag behöver vid en viss temperatur, det måste jag testa mig fram till rätt värden efterhand.
Temperaturen ska således kunna styra en typ kanalfläkt samt ett spjäll för spirorör.

Önskvärt:
Även kunna använda data från en annan tempgivare i rökgaserna för att styra ett ytterligare spjäll i utloppet.
Logga temperaturdata och positioner på spjäll och fläkt, men detta är en bonus bara.

Budget:
Vad som krävs för att det ska bli bra, enkelt att köra och driftsäkert över tid.
Skriv svar