Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ThePhilgrim
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 maj 2021, 20:18:28

Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av ThePhilgrim »

Hej,

Jag har nyligen köpt en minidammsugare till husbilen. Den laddas via 230V -> USB-C (dammsugaren har USB-C-uttag).

Bild

Då jag har både vanliga 5V USB uttag samt ett Quick Charge 12 V USB-uttag var jag nyfiken om jag även kunde ladda dammsugaren genom dessa, utan att sätta på invertern.

Enligt statuslampan på dammsugaren verkar det gå bra att ladda den via både 12 V QC USB, samt via 5 V USB-uttaget. Nu skulle jag vilja förstå hur detta fungerar.

Efter efterforskning hade jag uppfattat det som att en USB-C-sladd, precis som en vanlig USB-sladd, endast kan skicka 5 V.

Då det står på dammsugaren att den laddas på 8 V förstår jag inte hur det är möjligt att det fungerar.

Förstör jag dammsugaren om jag laddar den via något av dessa två uttag? Hade varit skönt att slippa konvertera 12 V till 230 V med invertern för att kunna ladda den.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tror det är ganska ofarligt att ladda vilken pryttel som helst med för klen spänning (MEN INTE VICE VERSA) , jämför med om du kör 1.2 V rechargables avsedda för maskiner med 1.5 standardbatterier, det funkar vanligtvis, men det är ingen garanti. På samma sätt lyser en lampa lite svagare om du matar den under specifikationen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av Marta »

En USB-C enhet kan begära annan spänning än 5V. Upp till 20V 5A lär det finnas. Alla enheter stöder givevis inte att leverera denna höga effekt.

Högre ström än 500mA kan begäras med olika motstånd på någon pinne. För att få ut högre spänning krävs att enheten begär detta genom att kommunicera med det den är ansluten till.

Är Du säker på att den verkligen laddar?
Med 1 cell räcker 5V, med två celler räcker det inte.
ThePhilgrim
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 maj 2021, 20:18:28

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av ThePhilgrim »

Tack Marta för din förklaring. Innebär detta att om jag laddar den via 12 V USB QC-uttaget kan dammsugaren skadas, eller tar den emot vad som krävs för att laddas?

Vet inte exakt vad 1 cell/två celler innebär, men det verkar som om den laddar då den har en röd statuslampa som visar att den är inkopplad, och en annan, gul, statuslampa som antyder att den laddar. Båda lyser.

Provade att koppla in den i datorns USB-uttag, då lyser endast den röda lampan. Med andra ord, den verkar inte laddas där.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av Marta »

Är ingen expert alls på USB-C.

Det är mycket olämpligt att experimentera med andra strömkällor än de tillverkaren föreskriver när det gäller laddning av LiPo. Det föreligger stor brandrisk vid överladdning.

Är det en USB-kontakt bör den kunna anslutas till allt som uppfyller standarden utan att något går fel, men inte alls säkert det fungerar om enheten saknar förmåga att leverera begärd spänning. Har Du en godkänd USB-laddare för allmänt bruk så bör det rimligtvis vara säkert att ansluta, men om det fungerar beror på dess egenskaper.

Det finns inget definitivt samband mellan laddarens drivspänning och cellspänning. En enkel laddkrets kan aldrig nå över inspänningen, men en switchad laddare kan.

Tillägg: Originalladdaren är märkt 9.0V 2.4A och där finns en transistorliknande symbol jag inte känner igen. Google picture search gav inget meningsfullt.
Apparaten har i varje fall en 2-cell LiPo enligt Lidl's site. Någon tydlig manual angående laddning gick inte att hitta.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av prototypen »

Finns ju spänningsomvandlare.
5 volt in och 8-9 ut är väl ingen match.
Alla powerbanks är väl 3 volt in och 5 ut.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av Icecap »

Om det finns USB-C kontakt är det 100% säkert att den har lämplig kommunikation för detta med QC.

Min mobil laddar med QC och det går ganska bra undan, vad jag vet kör den med 12V - men den laddar normalt med en simpel 5V laddare (bilen).
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av ToPNoTCH »

Sannolikt har dom väl använt kontaktdonet mest för att det är mainstream.

Jag håller det för osannolikt att man har pulat in USB-C logik i en dammsugare och laddare.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av adent »

Jag skulle nog säga precis tvärom, har man satt in ett USB-C-uttag så är det snarare sannolikt att den inte pajjar oavsett vad du kopplar in för standard USB-C-laddare. Kanske laddar den inte ibland. Men som tidigare sagt kan den förhandla sig till högre spänning. Jag gissar att just USB QC är en sådan standard och att den därför lyckas förhandla sig till mer än 5V och därför laddar som den ska.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av ToPNoTCH »

Parkside för 20 Euro.
Dynamisk för att klara andra laddare än den medskickade.

Nja.

Jag gissar att laddning sker med 5V men att den aldrig blir full laddad.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av Nerre »

Jag tror också att de bara tagit kontakten för att den är vanlig.

Om det vore "riktig" USB skulle det väl inte stå 9 V på laddaren? Eller står det 9 V även på mobilladdare för quick-charge? (Jag har ingen sån, bara gamla slöa laddare)
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Varför fungerar det att ladda min 9 V-enhet med USB-C?

Inlägg av Mr Andersson »

QC- & PD-laddare brukar vara märkta med alla spänningar de kan ge ut. T.ex. 5V, 9V, 15V verkar vara vanligt.
Jag tror också att de bara tagit en C-kontakt för att den fanns tillgänglig.
Skriv svar