Ranka 5 Universitet för Elektronikstudier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ranka 5 Universitet för Elektronikstudier

Inlägg av 4kTRB »

Den här listan har någon gjort över europa-skolor för elektronik och då finns ett par svenska med..

1. RWTH Aachen University
2. Politecnico di Torino
3. CentraleSupélec
4. Chalmers University of Technology
5. Eindhoven University of Technology
6. KU Leuven
7. Karlsruhe Institute of Technology
8. Lund University
9. The National Technical University
10. The Sapienza University of Rome
11. TU Berlin
12. University College London
13. Bologna University
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Ranka 5 Universitet för Elektronikstudier

Inlägg av superx »

Jag har erfarenhet av elektronikstudier från LiTH i Linköping och Stanford.

Linköping var bra på sitt sätt, med studentliv etc. och matten var bra tycker jag. Men elektroniken var rätt tveksam skulle jag nog säga. Jag vet inte om det är bättre på andra ställen i Sverige, men jag är tveksam. Ganska teoretiskt (på det där dumma sättet) och med låg koppling till verkliga designproblem.

På Stanford var det bättre just när det gällde elektronik. Föreläsarna var otroligt bra på elektroniksidan, och de flesta hade själva jobbat eller jobbade i industrin. I USA verkar det vara väldigt vanligt att man går tillbaka till "sitt" universitet när ens industrikarriär stabiliserats så att säga, vilket var väldigt givande som student. Även de mer avancerade labbkurserna var mycket bra, där man blandade studenter och doktorander, och där det faktiskt var någon som var intresserad av resultaten i många fall.

Intressant nog så var nog 80-90% av studenterna på elektronikkurserna asiater. Oftast var det jag, en eller två amerikaner, en ryss och resten asiater, varav en del säkert hade amerikanskt medborgarskap, men många pratade mandarin eller kantonesiska med varandra iaf.

Arbetsbelastningen på Stanford var för övrigt extremt hög jämfört med Teknisk fysik i Linköping, men läxor varje vecka som tog mycket tid att bara ta sig igenom. Men eftersom de flesta betalat mycket pengar (eller kände sig pressade av att andra gjort det) så var studiemotivationen väldigt hög rent generellt. Projektkurserna hade ofta en anda av "hur gör vi årets bästa projekt?" snarare än "hur klarar vi oss med minsta möjliga?".

Med det sagt så kommer man väldigt långt ändå med en ingenjörsutbildning i Sverige tror jag. Min känsla är att matten och kanske fysiken är det som är svårast att läsa in själv, så om man får koll på det så kan man alltid lära sig det man behöver på elektroniksidan ändå.

Obs. Detta var rätt många år sedan, så saker har säkert ändrats.
Senast redigerad av superx 18 maj 2021, 16:59:29, redigerad totalt 1 gång.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Ranka 5 Universitet för Elektronikstudier

Inlägg av guckrum »

För att ta några exempel på vad som händer i närheten som är "elektronikrelaterat": Kvantdatorer satsar man på på Chalmers. Lund har byggt både en ny massiv synkotron och en enorm neutronstrålkälla. Lund är också framstående på exempelvis kiseldesign och halvledarforskning (tex nanorörstransistorer). På KTH jobbar man med avancerad maskininlärning för att få robotar att interagera med omgivningen på ett vettigare sätt mm. Ericsson är världsledande inom flera elektronikrelaterade områden och bedriver mycket forskning i landet. Bara för att skrapa på ytan.

Sedan står vi inför en stor förändring i hur utbildning går till. Amazon och Google med flera anställer nu på kriteriet att den sökande har läst företagens kurser på till exempel Coursera. ingen formell utbildning behövs. Detta är så klart bra för företagen. Om det är bra för de som går den vägen på lång sikt återstår att se. Hur utbildning bedrivs och värderas har ändrats dramatiskt de senaste 10 åren och mer blir det.

Vill man lära sig det senaste inom till exempel deep learning går det jättebra att göra det hemifrån. De senaste resultaten publiceras öppet på arxiv.org, alla mjukvaruverktyg är open source, och det finns mängder av onlinekurser, både gratis och avgiftsbelagda. Platformar som Kaggle gör att man kan kommunicera med likasinnade.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Ranka 5 Universitet för Elektronikstudier

Inlägg av alexanderson »

Man kan undra från vilket universitet som "GE Grid Solutions" tar sina anställda då de efter 21 försök(6 år) inte kunnat få igång sydvästlänken ?

Kanske har deras anställda gått en brevkurs i grundläggande elektronik ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ranka 5 Universitet för Elektronikstudier

Inlägg av swesysmgr »

Frankrike kanske då Sydvästlänken var ett Alstom-projekt som GE fick i knäet när de köpte delar av Alstom 2015.
Skriv svar