Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jayman
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 maj 2021, 23:22:44
Ort: Uppsala

Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Jayman »

Ny i forumet.
Hej,
Renoverar just nu min superfina bilstereo Blaupunkt SQR48 från ca 1988. Har hitintills renoverat kasettmekanismen med UV-plast, bytt mikrobrytarna till kanalsökningen (2st) samt eject- och reverseknapparna med nytt konduktivt gummi.

Allt funkar kanon. Displayen är hel, ren och utan glapp. Hittar alla radiokanaler direkt. All belysning funkar.

MEN... jag får inte ut någon ljud. Eller jo, hissade brus med liiiite antydan till ljud långt bort om jag vrider på maxvolym.
Jag är service-/installationselektriker men håller normalt inte på med likström och finkretsar som denna. Har läst att inbyggda förstärkaren kan vara boven? Det sitter två st i denna, TDA2005, men osäker på funktionen. Har mätt dem både mot jord och de ger fina 13v med labbstationen inkopplad. Hittade en PDF med schema på pinlayouten.

Någon som har lite mer koll på bilstereos och i synnerhet när ljudet försvunnit eller hörs väldigt otydligt långt borta på maxvolym. Har även en SQR39 som i bilen funkar u.a. så det är troligtvis inte fel i bilen eller högtalarna.
C0663DA0-C11E-481C-AE4B-F9B23C2A68FD.jpeg
F7481130-5716-498B-BAB1-61B91FEE2EFA.jpeg
F030A66B-AF34-4489-8F4F-351889E667A0.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Glenn »

Just det felet har jag sett på många bilstereos, alltså allt fungerar men extremt lågt ljud.

Det kan mycket väl vara förstärkarblaffan, minns att när jag felsökte bilstereos i forntiden (tonåren) sp hade jag en förstärkare (gammal monokasettradio som jag skrotat) med en kabel ut som hade en nål på sej så kunde man följa signalvägen med den och se var det "tog slut".. ganska trubbig felsökning men ändå effektivt :)

..Anledningen att jag höll på med det där är att jag en gång raidade en container där en bilstereofirma hade slängt MÄNGDER med trasiga bilstereoprylar, stereos, equalizers, boosters och slutsteg..
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Danny »

Jayman
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 maj 2021, 23:22:44
Ort: Uppsala

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Jayman »

En liten update i ämnet.

Har nu äntligen bytt båda förstärkarna (tda2005) men har fortf. samma problem.

Visuellt även kollat alla kondensatorer, ser inget konstigt eller med läkage.
Med antenn ansluten hittar radion alla kanaler starkt, och drar man på full volym kan man antyda sändningens ljud/musik långt borta. I övrigt ett jämnt hissande ljud.

Lagningen av kassettmekanismens glidlager funkade ett par kassettmatningar, sen brast det igen. Ruta 1 där💤

Nån som har nåt tips?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inga tips men jättekul med nya och aktiva elektronister på forumet. Jag tror att om du kan fixa en enkel extern förstärkare med högtalare och följa signalvägarna och se vart ljudet tar vägen och var det försvinner, om du nu inte har ett oscilloskop.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av breflabb »

Som första åtgärd skulle jag gå på mekaniska omkopplare.
Motionera omkopplarna en bra stund. Hjälper inte det så kan man om möjligt droppa in
isosprit och fortsätta. Omkopplarna är boven till mycket elände
Försökte hitta manualen till Toronto 48 men det blev torsk. Till 49 finns det men är osäker
om det är samma
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Bjaellerud »

Frågan är, om det var fullt ljud vid kassettspelning, och de klena ljudet vid radiospelning?
Radion finns felet vid FM elelr både vid FM och AM mottagning?

Är båda kanaler lika ?

Försök få in en signal direkt på volymkontrollen, exis ta i eller peta med en mejsel på volympotten heta ände, då skall det höras brum i högtalaren, går detta då att reglera med volymratten?

Roysan
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Leif_J »

Roligt att någon mer tycker om dessa bilstereos, har själv en Toronto SQR 48 som numera ligger i garderoben och när det begav sig hade jag slutsteg och rejäla högtalare, vilket ljud! Tyvärr kan jag inte hitta slutsteget så det måste åkt med bilen till skroten.....
Laga bilstereo är inget jag kan men den tanken som slog mig är just att du har lågnivåutgång och den kopplar väl bort inbyggda förstärkaren på något sätt så där borde det vara en brytare som kan gegga ihop, som sagt, bara en tanke från en klant...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av breflabb »

Bra tänkt. Och som sagts, alla brytare och omkopplare bör kollas
Jayman
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 maj 2021, 23:22:44
Ort: Uppsala

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Jayman »

Hej,
Nu så. Stereon är nu renoverad, rengjord, smörjd, provkörd och snart ihopsatt.

Jag köpte en donatorstereo, en exakt likadan. Fyndade på Ebay. Det finns tydligen två olika SQR48-typer, min matar kassetten på längden.

Knappsatsen var ju fixad sedan tidigare av mig, så den flyttades över till donatorn.
Bytte även tryckknappar, on/off och vridvreden mellan enheterna med de bästa nu monterade. Donatorns var för slitna.
Nåt med kretskortet på kassettdelen från donatorn funkade inte, men det gjorde glidmekanisnen (som var trasig på den andra), så det var bara o dela på allt, löda och isolera samt montera. Lite bända och böja för att kassetten skulle glida fint.

Testkört och allt funkar prima. Så jäkla härligt!
Finns nu dessutom lite reservdelar att spara för framtiden.

Japp, hittar inte heller rätt manual till SQR48 men däremot SQR46, vilken är föregångaren - mycket snarlik.
BE706B04-74A1-467B-9314-015D46039D82.jpeg
29DFAE3B-8D21-4929-AA20-C35A9231F41A.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av breflabb »

Har du någon aning i vilken del felet låg?
Jayman
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 maj 2021, 23:22:44
Ort: Uppsala

Re: Blaupunkt SQR 48, 1988. Inget ljud, eller väldigt lite.

Inlägg av Jayman »

Svar nedan
Bjaellerud skrev: 15 november 2021, 08:08:12 Frågan är, om det var fullt ljud vid kassettspelning, och de klena ljudet vid radiospelning?
Radion finns felet vid FM elelr både vid FM och AM mottagning?
- Både vid AM och FM
- Kassetten vet jag inte eftersom mekanismen är trasig.


Är båda kanaler lika ?
- Ja, men den ena knastrar litelite när jag vrider på volymratten

Försök få in en signal direkt på volymkontrollen, exis ta i eller peta med en mejsel på volympotten heta ände, då skall det höras brum i högtalaren, går detta då att reglera med volymratten?

- Brum skapas och brummet går att justera i styrka med volymratten

Roysan
Skriv svar