Peltor med trasig radio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henkeson
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 maj 2021, 20:08:40

Peltor med trasig radio.

Inlägg av henkeson »

Jag har ett par Peltor m2rx7a där radion lagt av. När jag tog isär dom ramlade spolen(?) på bilden ut. Det är enkelt att lista ut var den ska sitta, men var ska trådarna vara anslutna?

Tacksam för hjälp, vill hellre laga än köpa nytt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Peltor med trasig radio.

Inlägg av Bjaellerud »

Den spolen är för mellanvåg, det är sällan man lyssnar på mellanvåg så den kan du nog glömma.
Varför radion inte går, förmodligen vill du lyssna på VHF rundradio i bandet 88 - 108 MHz, P1 kanske.
Möjligen kan det vara så att spolen som ramlat loss leder någon likspänning som gör att den inte funkar, men det är långsökt.
Kanske finns en våglängdsomkopplare, för AM / FM den kan man nog misstänka, såna kan ramla isär
Först måste ju ljudet funka ändå, då det tydligen är ett "hörande" hörselskydd.
Att be PELTOR och kopplingsschema lär nog inte gå.

Roy
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Peltor med trasig radio.

Inlägg av breflabb »

Kolla noga på dom stora lödpunkterna som är lödda manuellt, jag ser åtmindstånde fyra sådana.
Om du försiktigt tar bort lödtennet så kanske med lite tur kan se stumpana från spolen
henkeson
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 maj 2021, 20:08:40

Re: Peltor med trasig radio.

Inlägg av henkeson »

Bjaellerud skrev: 7 maj 2021, 21:01:07 Den spolen är för mellanvåg, det är sällan man lyssnar på mellanvåg så den kan du nog glömma.
Tack Roy, jag drog helt fel slutsatser.
Visade sig att de funkar fint för FM, men det gäller att ha brytaren i rätt läge. Jag skyller på klåfingriga barn. :D :vissla:
Skriv svar