Byta ut en laddningkrets med trasig usb-port

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Byta ut en laddningkrets med trasig usb-port

Inlägg av glemmy »

Har en trevlig batteridriven lykta som laddas med micro-usbport (B).
Nu upptäckte jag att porten är förstörd, säkert någon som trampat på sladden när den varit på laddning.
Det ser väldigt pilligt ut att bara byta ut själva usb-porten så jag tänkte byta hela den lilla kretsen som sköter laddningen.

Jag misstänker att det är någon liknande den här som sitter på kretskortet?
https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/da ... TP4056.pdf
Se foto på det jag tänkte byta:
IMG_20210507_174041.jpg
De två sladdarna går vidare till ett annat kretskort som batteriet och lampan är kopplad till:
IMG_20210507_180036.jpg
Batteriet är märkt 806090 3.7V 18.5 Wh 190728
Verkar vara ett standard LiPo-batteri, om det spelar någon roll.

Skulle någon baserat på den information jag lagt upp kunna tipsa om ett passande utbyteskort?
Jag tänkte något i stil med den här, om ingen har synpunkter på det:
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 3d8bWWZzWl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Byta ut en laddningkrets med trasig usb-port

Inlägg av Melkutt »

Nu kanske jag blir lurad av bilden, men vid kontakten så ser det nästan ut som att lödpaddarna är upplösta?

Om du äger en multimeter, testa att mäta om det finns kontakt till ledningsbanan och motsvarade till jord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Re: Byta ut en laddningkrets med trasig usb-port

Inlägg av glemmy »

Melkutt skrev: 7 maj 2021, 19:08:39 Nu kanske jag blir lurad av bilden, men vid kontakten så ser det nästan ut som att lödpaddarna är upplösta?

Om du äger en multimeter, testa att mäta om det finns kontakt till ledningsbanan och motsvarade till jord.
Det är bilden som luras :) det mörka är i själva verket lödtenn, det speglar sig på något sätt.
Skadar inte att mäta för säkerhets skull för det är ganska snålt med tenn på alla kontakter.
Men jag vet säkert att usb-porten är trasig, plasten inne i porten var deformerad och knäckt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Byta ut en laddningkrets med trasig usb-port

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kan byta kontakten åt dig om du skickar prylarna och ett frankerat returkuvert.
Har tyvärr inga sådana kontakter över (har 2 som jag tänkt använda i närtid) så det får du skicka med.
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Re: Byta ut en laddningkrets med trasig usb-port

Inlägg av glemmy »

ToPNoTCH skrev: 7 maj 2021, 20:03:16 Jag kan byta kontakten åt dig om du skickar prylarna och ett frankerat returkuvert.
Har tyvärr inga sådana kontakter över (har 2 som jag tänkt använda i närtid) så det får du skicka med.
Det var väldigt generöst :tumupp: jag har inte heller någon kontakt, får beställa det i så fall. Jag kanske gör ett eget försök eller beställer en krets på chans och mäter upp spänningen för att jämföra.
Skriv svar