Undran om OP amp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Undran om OP amp

Inlägg av needlegate »

För er som följt min förra tråd vet att jag inte är helt hemma på operationsförstärkare.

Håller på med en ny krets, där jag använder en LM1815N för att skicka pulser från en flödesgivare. Typ reluktansgivare tror jag kan vara en benämning, som skickar en svag sinusvåg, typ 45-300mV. som ska göras om till fyrkantspulser för att mäta frekvensen för att på så sätt veta vilket flöde man har.

Har tidigare fått min LM1815 att fungera i på flera kort. Men den har alltid varit lite sämre vid väldigt låga flöden så signalen är svag. Och den inkopplingen jag fått att fungera bäst så har jag en treshhold på just 45mV "to arm the zero crossing detector". Innan den fungerar helt enkelt.
Och nu när jag börjar lära mig om operationsförstärkare tänkte jag att, det är väl bara att förstärka signalen innan jag skickar till LM1815.
Sagt och gjort, här är resultatet, där jag lyckas detektera 10mV-sinusvågor (lägsta inställningen på funktionsgeneratorn):

mina frågor rör främst op-ampen, men jag tar all form av kritik.

*har jag tänkt helt fel
*har jag tänkt rätt med gjort fel
*har jag tänkt och gjort fel
*vad kan förbättras
*vad är begränsningarna gällande förstärkning, blir allt bara tex 10 gånger större, utan krusiduller
Länk till LM1815N https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm181 ... ey.se%252F

EDIT fel bild
[img]blob:[/img]
Bild
https://pasteboard.co/K0tTQYn.jpg
får inte in den på normalt sätt
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om OP amp

Inlägg av ghu »

När du har låga signalnivåer med en DC-kopplad OP kan du få problem med Input Offset Voltage, ( Vos)

Vos multipliceras med din likspänningsförstärkning.

I ditt fall kanske max Vos = 5 mV ( se datablad) och din spänningsförstärkning är Av = 11.
Då blir likspänningsoffseten på OP:n utgång Vos*Av = 5mV *11= 55 mV.

Detta kan åtgärdas på 3 sätt:
1. Skaffa en OP med lägre Vos
2. Skaffa en trimpotentiometer för att justera bort offseten
3. Om din signal är en växelspänning placera en kondensator mellan OP:s utgång och din andra krets
Om du har hög förstärkning i OP kopplingen placera en kondensator i serie med R1 så sjunker likspänningsförstärkningen till 1 ggr.

Sätt motstånd på OP:ns ingång till jord om signalkälla kan vara bortkopplad.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Undran om OP amp

Inlägg av ToPNoTCH »

På TL071 finns väl dessutom möjligheten att justera offset.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Undran om OP amp

Inlägg av 4kTRB »

needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om OP amp

Inlägg av needlegate »

Jag la in en 100k-pot mellan N1/N2 - -15V för att ha möjlighet att justera.

schemat är egentligen en avskalning, Det kommer bli 4 identiska kanaler på samma kort.

Dom blir alla matade av samma dc/dc-converters, 9V till lm1915 och +-15V till TL071.
Funderar över C4 och C5 på U3, går det bra att använda bara dessa 2 eller behöver jag ha olika till alla op-amps och typ, placera dom nära varsin TL071?
Har ett helvete med att placera alla komponenter :)
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om OP amp

Inlägg av ghu »

Gör till en vana att placera separata avkopplingskondensator så nära varje OP som möjligt med så korta ledare till matningsspänningsbenen och jordplan som möjligt.

TL071 är inte särskilt känslig om man slarvar och sätter avkopplingskondensatorerna en bit bort (några få cm) men det är dålig praxis att göra så och då kan du inte heller byta OP förstärkare mot någon annan typ som kanske är känsligare i detta avseende.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Undran om OP amp

Inlägg av TomasL »

needlegate skrev: 5 maj 2021, 12:51:21
får inte in den på normalt sätt
Varför lägger du inte bilden här på forumet i stället?
Skriv svar