Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wst
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2010, 14:39:41

Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av wst »

Hej!

Jag har 67 dioder som är kopplad till en spänningskälla som enligt ett mätprogram kan ge 290V och 100 microampere. Problemet är att jag inte vet/kan något om dioder och skulle vilja veta om det ens är möjligt att få 67 dioder att lysa med 100 microampere. Dioderna är 3mm med blått sken. Varför jag vill att nån ska svara om det ens är möjligt är att jag misstänker kanske att mätprogrammet visar fel! Jag är tacksam för svar!

Mvh wst
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av Klas-Kenny »

100µA = 0,1mA. Och spänningen räcker till för att seriekoppla alla.

Nog kommer de att lysa, men de kommer inte att lysa starkt.
wst
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2010, 14:39:41

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av wst »

Okej tack för svar!
wst
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2010, 14:39:41

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av wst »

Nu vet jag inte riktigt om detta är starkt eller svagt sken (se bifogad bild). Men när jag testade 1 diod eller 67 dioder så uppfattade jag ingen större skillnad i ljusstyrka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av Klas-Kenny »

Är ju inte helt lätt att avgöra från en bild men, ser inte helt orimligt ut för att vara 100uA.
wst
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2010, 14:39:41

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av wst »

Okej, tack för dina utlåtanden det var mycket värt för mig!

Mvh
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av xxargs »

Samma ström genom samma typ av lysdiod bör ge lika ljusstyrka (som de blir när de är kopplad i serie i en strömslinga)

Hur mycket lyse som är 'rimligt' för en viss ström går inte att avgöra med ögonen eller fotografi - vid 1 mA matning istället för 0.1 mA (100 μA) så hade det bara ökat ljuset till bara den dubbla upplevda styrkan som du har idag och det kan variera stort mellan olika tillverkares och modeller av lysdioder i hur mycket ljust de avger vid tex. 1 mA i ström.

Ögats uppfattning om hur mycket 'lyse' har 10-logaritmisk koppling gentemot strömmen.

dvs. lysdiod kan uppfattas lysa/glimma även vid väldigt låga strömmar i nA-området (och nattanpassade ögon räcker det med enstaka fotoner från lysdiod för att se det som en något ljusare punkt i mörkret - dock inte i färg och känslighet för blått är låg) och regeln är ungefär att för dubbla upplevda ljusstyrkan så måste strömmen öka 10 gånger.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av sodjan »

> Men när jag testade 1 diod eller 67 dioder så uppfattade jag ingen större skillnad i ljusstyrka.

Det finns en del som gör att man får känslan av att du missförstår något. Om det är
1, 10 eller 67 lysdioder som sitter i serie har inte den minsta betydelse, så länge som
det fortfarande är 0.1 mA som går genom alla. Det är samma ström som går genom
allihop, och en lysdiod påverkas inte av att strömmen redan har gått genom ett par
andra lysdioder.

Problemet med 67 lysdioder i serie är istället att varje diod kommer att ha ett
såenningsfall på 2-3 V så 67 lysdioder kräver en spänningskälla som kan ge
upp mot 200V eller lite mer beroende på typ av lysdiod. Inte helt praktiskt...

Vad är det för märklig spänningskälla du har?

Det är betydlig vanligare att ha en matning på t.ex. 12V eller 24V och sedan sätta
lagom många i serie med ett lämplig strömbegränsning i grupper. Ett exempel nedan.

Bild
wst
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2010, 14:39:41

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av wst »

Jag har inte så bra koll på elektronik/lysdioder, var länge sedan jag räknade på spänningsfall över komponenter så jag tog en genväg och frågade här, att strömmen är densamma visste jag däremot! Ja spänningskällan är cellulosa och teflon :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Är det möjligt att lysa upp 67 dioder med 100microampere

Inlägg av limpan4all »

290*100E-6=29mW i tillgänglig effekt lyser inte upp något, annat än att man ser ATT det lyser.
Skriv svar