ström/spänning för överfyllnadsskydd PTC modell?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

ström/spänning för överfyllnadsskydd PTC modell?

Inlägg av nifelheim »

Funderar på att koppla in överfyllnadsskydd på två tankar med gemensam fyllning.
Teoretiskt skulle det ju gå att parallellkoppla två givare, men jag hittar inga specifikationer på vilka spänningar och strömmar som är inom godkända.
På bilden nedan ser det ju ut att vara en faktor 10 i skillnad, men det kommer ju bara bli halva strömmen så den blir ju inte lika varm kanske :humm:
Någon som vet?
Alternativet blir väl en brytande flottör i den ena tanken, som kopplar bort PTC motståndet, då kommer den ju stoppa med ett fellarm om den tanken blir full.
Skärmklipp.PNG
"När en givare ansluts till förstärkaren kontrolleras givarens funktionssäkerhet (kurvtest), den vita lysdioden blinkar och den röda lysdioden slocknar.
Om givaren kontrollerats “positivt” tänds den gröna lysdioden och den vita lysdioden övergår till fast sken. Tankningen kan påbörjas.
När produkten når givarens känselkropp (PTC´n) kyls denna och förstärkaren bryter spänningen till magnetventilen, dvs tankningen avslutas."

https://www.sikama.se/sika/branscher/pe ... k-ops-atex
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ström/spänning för överfyllnadsskydd PTC modell?

Inlägg av Icecap »

Effekten som behövs måste vara runt ett par Watt för att ge en lagom uppvärmningseffekt.

Det går ju att testa men jag hade testat med 2W hhv. 5W och sett resultatet.

Om man använder en spänning som är rimligt liten - evt. med en konstantströmsgenerator i serie - och har en lagom shunt kan man göra ett ganska enkelt kretslopp. Drivspänningen bör vara låg, jag hade nog testat med 5-9V till en början.
Skriv svar