Får inte 0 volt från DAC MCP4725 vid belastning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Får inte 0 volt från DAC MCP4725 vid belastning

Inlägg av jkbpower »

Hej,
Har ett litet arduino projekt där jag styr en DAC MCP4725.
Matningsspänning till DAC:en tar jag från arduinon (5v) och jag kan styra ut 0-5 volt utan problem.

Denna ska jag ha för att testa analoga ingångar på olika styrsystem och det funkar kanon förutom på vissa ingångar som har 1kohm pull-up mot +5v.
Vill jag då ställa DAC:en på 0v så går det ca 5mA genom den och då orkar den inte hålla ner till 0 utan klarar minst 0,12 typ.

Nån ide om hur jag på enklast sätt kan fixa detta? Är det en OP som gäller eller kan man lura matningen på DAC:en på nåt sätt.

Tacksam för alla idéer.
/Jimmy
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Får inte 0 volt från DAC MCP4725 vid belastning

Inlägg av StureS »

Arduinos ingångar kan programmeras till pull-up eller inte.

pinMode(2, INPUT_PULLUP); // Med pullup
pinMode(2, INPUT); // Utan pullup
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Får inte 0 volt från DAC MCP4725 vid belastning

Inlägg av arvidb »

Enligt databladet ska DAC:en ha en typisk utgångsimpedans på 1 Ω, så 120 mV låter mycket: 5 mA * 1 Ω = 5 mV. Men det är i och för sig mätt när DAC:en agerar strömkälla och inte som i ditt fall sänker ström. Den kanske är svagare åt det hållet?

Jag skulle kolla en extra gång att det inte är mätfel. Var mäter du 120 mV? Direkt på DAC:ens ben eller vid ingången med pull-upmotståndet? Var är din nollreferens (andra proben)?
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Får inte 0 volt från DAC MCP4725 vid belastning

Inlägg av ghu »

Det enklaste är att använda en OP med dubbel matningsspänning kopplad som spänningsföljare.
Använd t ex +/- 10V som matningsspänning.

Det verkar väldigt konstigt att en analog ingång har ett pullup motstånd på 1 kohm.
Vad är det för styrsystem som är kopplat på det viset?

Observera att utgångsimpedans är en småsignalparameter som inte kan användas för att beräkna storsignalegenskaper såsom max in och utspänning. I datablad för DAC finns kurvor som beskriver hur min resp maxutspänning beror på utström
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Får inte 0 volt från DAC MCP4725 vid belastning

Inlägg av jkbpower »

Visade sig att den orkade hålla så låg spänning sim behövs.
Problemet är att det är i fordon jag mäter och där jag kopplar in mig i fordonet är inte precis vid ecu: utan vid en s.ka Breakout där man bryter ut alla pinnar.
Så det är kanske 5m kabel till ECU:n och när jag närmar mig 0.1volt så är signalen väldigt känslig och det ser ut som en del störningar på signalen som kommer från andra saker i fordonet.
Normalt sitter inte detta breakout kablaget utan sturenheten sitter på en växellåda och givaren som mäter temperatur har kanske 0,5m kabel.
Funderar på om jag ska sätta nåt filter utgången på DAC:en för att stabilisera signalen.
Skriv svar