Lysdioder - Har jag klanat mig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Lysdioder - Har jag klanat mig?

Inlägg av lgrfbs »

Sitter och funderar om jag klantat till det för mig, lysdioderna topp-vänster är på hela tiden, alla andra
har en strömbrytare på ansluten J## och det är vita hög intensiva lysdioder för att, förhoppningsvis klara att köra allt på en mobilladdare 5V 2A.
Till saken hör också att mönsterkorten är redan gjorda och monterade samt fått ljusmask från hummel, så jag hoppas att jag inte gjort en blunder då ljuset inte ska ändra ljusstyrka när olika sektioner slås på/av via strömbrytarna.
Edit: Alla 100R potar sitter inte där ännu, det är bara för att få löd ytor att testa emot och sedan löda in ett fast 0804 motstånd där.
GMJ_Vändskivepanel.png
GMJ_Vändskivepanel_Schema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysdioder - Har jag klanat mig?

Inlägg av Icecap »

Rent teknisk är din koppling en cluster-fuck.

Nu vet jag inget om vilken ström du vill dra genom LED'na men antar man 10mA blir grupperna med 3 st LED ger det 30mA. Om du använder trimpot kan du rimligt sääkert räkna med lite moln här o där.

Men att montera LED'na parallellt är ju nära det bästa sått att elda upp dom. det står en del i wiki'n on detta men blir en LED en aning varm minskar dens Vf vilket gör att den får all strömmen i gruppen vilket oftast eldar upp den och sedan går turen till nästa LED i gruppen.

Grejen är att komponenter INTE är identiske med varandra, minimala skillnader under tillverkningen ger icke-identiska parameter. Ofta är de mycket nära varandra i parameter och det kan fungera bra ett tag - till det inte går.
Senast redigerad av Icecap 23 april 2021, 18:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lysdioder - Har jag klanat mig?

Inlägg av lgrfbs »

Efter lite tester, så 3-5mA / vit lysdiod.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lysdioder - Har jag klanat mig?

Inlägg av danei »

Vi köper in belysning kopplad just så för rätt stora pengar av tillverkare som lever på att göra sådana konstruktioner. Hittills har ingen havererat av den anledningen vad jag vet. Om man inte driver dem nära max funkar parallellkoppling uppenbarligen.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Lysdioder - Har jag klanat mig?

Inlägg av pfyra »

Jag satte in belysning under stegen i trappan hemma för några år sedan och satte då 4 vita dioder i serie per steg och sedan matades alla stegslingor parallellt. Med 12v matning och 4 dioder i serie så använde jag inga motstånd alls. De lös bara i kortade stunder (och på ~25% PWM) under tiden någon gick i trappan, vilket nog kan förklara att de höll i över 1 år innan de blev mörka och sedan la av, steg för steg. Funkade bra så länge de fungerade, men idag vet jag bättre om hur man kopplar in dioderna...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysdioder - Har jag klanat mig?

Inlägg av Icecap »

Med så pass låg ström OCH en förväntan om att de enstaka LED klarar minimum 20mA kontinuerligt går det OK att parallellkoppla dom. Om en LED får all ström i gruppen blir det ju bara max. 20mA totalt till den grupp och därmed den enda LED.

Samtidig jobbar de ganska nära "knäet" så de kan tillåta att avvika lite utan att det blir katastroffel.
Skriv svar